• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • mjuffpuff

jag orkade inte läsa alla sidor, läste några men undrar en sak..

hur är en WT människa?

sen, jag tror de familjer med hög status vill ha "udda" namn för att de vill att sina barn också ska vara unika..

räknas Jasmine som WT-namn??

ursäkta om det blev OT

• Gabriella S
    mjuffpuff skrev 2007-09-21 13:34:10 följande:
    jag orkade inte läsa alla sidor, läste några men undrar en sak..hur är en WT människa?sen, jag tror de familjer med hög status vill ha "udda" namn för att de vill att sina barn också ska vara unika..räknas Jasmine som WT-namn??ursäkta om det blev OT
    Alltså, människor som har hög status på det sättet att de har hög utbildning, höga poster i samhället och/eller adligt påbrå, ger INTE sina barn unika namn. Tvärtom - de väljer bland ett mycket litet antal etablerade namn. Och inga "unika" stavningar har de heller.
  • IHateYourFace

Tycker ni att invandrarna också ska välja svensson namn till sina barn för att inte riskera att de diskrimineras?

• siamusen

Gabriella S skrev 2007-09-21 20:21:28 följande:

Alltså, människor som har hög status på det sättet att de har hög utbildning, höga poster i samhället och/eller adligt påbrå, ger INTE sina barn unika namn. Tvärtom - de väljer bland ett mycket litet antal etablerade namn. Och inga "unika" stavningar har de heller.
    De har desto värre smeknamn dock
  • Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-09-23 00:53:19 följande:
    Tycker ni att invandrarna också ska välja svensson namn till sina barn för att inte riskera att de diskrimineras?
    jag har en kollega från mellanöstern som tagit sig ett svenskt för och efternamn. Tänk er Rolf Hansson. Det känns lite väl udda. Men jag förstår honom till viss del. Hade jag flyttat tillbaka till USA had ejag bytt till mitt andranamn sekunden jag klev över gränsen.

Jag ska fråga kollegan vad hans barn heter. Om jag hade flyttat till en annan världsdel hade jag valt namn på mina barn som saknar åäö eller är hopplöst svåruttalade för alla andra än svenskar. Vid flytt till mellanöstern hade barnen hetat tex Sara. Maj, Kim osv vid flytt till sydostasien. Skälet är inte att undvika mobbing. Människor har lättare för att relatera till människor vars namn de kommer ihåg och känner sig bekväma med att säga.
  • Rosenöga

Undrar om inte alla dessa lustiga smeknamn bland kungliga och andra i högsta toppen tyder på att de i grund och botten hellre valt okonventionella namn än de gamla släktnamn som de tvingas ta?

• Gabriella S
    Rosenöga skrev 2007-09-23 11:00:19 följande:
    Undrar om inte alla dessa lustiga smeknamn bland kungliga och andra i högsta toppen tyder på att de i grund och botten hellre valt okonventionella namn än de gamla släktnamn som de tvingas ta?
    Jag tror snarare att det handlar om att visa en vi-känsla. Man vill visa att man är så intima med varandra att man känner till och får använda de lustiga smeknamnen. Att man tillhör en lika fin familj, och umgicks med varandra redan i barnkammaren.
  • Gabriella S
    siamusen skrev 2007-09-23 00:56:44 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-21 20:21:28 följande:
    De har desto värre smeknamn dock
    Se mitt inlägg 308.
  • Rosenöga

Gabriella S
    inl. 308

Ja, så kan det ju vara. Just så skrev väl Cecilia Hagen. Hennes böcker om fint folk är rolig läsning tycker jag.

Svar på tråden WT-namn??????