• millan87

tv program om unga mammor ikväll

på 5an, kl 20.00
    ville bara tipsa,
    kanske skulle va nåt??!=D

• Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll
  • idacathrine

Håller med om det hannahlilla skrev!

• funnymummy
    smurfan87 skrev 2007-09-14 11:36:42 följande:
    Tyckte jag oxå att föräldrarna till den tjejen tog alldeles för mycket ansvar, visst det är jätte bra att hon får gå i skolan o träna o leva sitt liv precis som det var tidigare.... Men hallå, innebär inte föräldraskapet att ma faktiskt får prioritera bort vissa saker. Eller dra ner lite på det.Själv skulle jag aldrig låta mina föräldrar ta över ansvaret för mitt barn. Skulle heller aldrig klara av att bo hemma med mitt nyfödda barn som vissa paratade om oxå.
    Fast i det här fallet får man väl ändå ta med i beräkningarna att hon fick några få veckor att förbereda sig på ett barn som hon inte ville ha. Att upptäcka en oönskad graviditet i vecka 28 kan inte vara lätt, att behålla barnet hade inte varit hennes val om graviditeten inte hade varit så långt gången.

I övrigt; dokumentären var snäppet bättre vissa andra dokumentärer om unga föräldrar jag sett, bland annat en där en mamma i femtonårsåldern planerat att skaffa sitt barn och sedan lämnade allt ansvar på morföräldrarna.
    Det skulle vara väldigt trevligt med en dokumentär med unga vuxna som skaffat barn i äldre tonåren, är självförsörjande och inte fäller kommentarer om att "Det är värre att skaffa barn när man är 40".
  • trollmammsis

funny mummy skrev:Det skulle vara väldigt trevligt med en dokumentär med unga vuxna som skaffat barn i äldre tonåren, är självförsörjande och inte fäller kommentarer om att "Det är värre att skaffa barn när man är 40".

ja jag ställer upp

• mjuffpuff

haha, en dokumentär om mig med andra ord, funnymummy ;),

jag är 18, sambon 20, vi är helt självförsörjande , vi klarar oss med föräldrapenning, csn-lån, barnbidrag o bostadsbidrag. vi bor i en tvåa och har oftast god mat och snålar lagom. kläder handlar vi visserligen inte ofta men man hittar fina saker på gekås, o om man bara går hemma är det ju skitsamma. när skolan börjar för mig igen lär det dock bli lite knapert, min inkomst blir ju 1050 istället för 4000... fast sambon har lyckats bli inhoppare på planeringen på IKEA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! efter praktik, sen sommarjobb o nu inhopare

och vi klarar oss skitbra !

• mjuffpuff
    trollmammsis skrev 2007-09-14 13:51:45 följande:
    funny mummy skrev:Det skulle vara väldigt trevligt med en dokumentär med unga vuxna som skaffat barn i äldre tonåren, är självförsörjande och inte fäller kommentarer om att "Det är värre att skaffa barn när man är 40". ja jag ställer upp
    vi delar på en 2-timmars dokumentär då va
  • trollmammsis

mjuffpuff....kan inte du också ta studielån då?? det gjorde jag dom två sista åren på gymnasiet...sambon gick högskola så vi hade två studielån.....betalar av nu 500:-/mån och det e ok

• trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:04:19 följande:
    vi delar på en 2-timmars dokumentär då va
    hahah ABSOLUT
  • funnymummy

Jag fick barn efter tonåren, några veckor efter jag fyllt 20, så jag får tyvärr inte vara med :D.

• mjuffpuff

trollmammis:
    får man ta csn-lån i gymnasiet :O???!!! jag ska fortsätta 2:an efter jul så jag har ju ett bra tag kvar, soft det skulle vara om jag kunde ta csn-lån! då slipper vi leva på pasta o köttbullar i 1 1/2 år

funnymummy, du kan få vara med på ett hörn som vår kompis

• trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:19:37 följande:
    trollmammis:får man ta csn-lån i gymnasiet :O???!!! jag ska fortsätta 2:an efter jul så jag har ju ett bra tag kvar, soft det skulle vara om jag kunde ta csn-lån! då slipper vi leva på pasta o köttbullar i 1 1/2 år funnymummy, du kan få vara med på ett hörn som vår kompis
    JAA det kan man...jag kunnde det iaf..hade det både i 2an och 3an...så man inte behöver hamna hos soc eller så...du kan välja antingen bidragsdelen på 2 nånting eller hela med lån...6 900? eller nått sånt..var ju ett tag sen jag hade    prata med din syo tror jag att det var så jag gjorde...
Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll