• millan87

tv program om unga mammor ikväll

på 5an, kl 20.00
    ville bara tipsa,
    kanske skulle va nåt??!=D

• Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll
  • mjuffpuff
    trollmammsis skrev 2007-09-14 14:21:37 följande:
    JAA det kan man...jag kunnde det iaf..hade det både i 2an och 3an...så man inte behöver hamna hos soc eller så...du kan välja antingen bidragsdelen på 2 nånting eller hela med lån...6 900? eller nått sånt..var ju ett tag sen jag hade    prata med din syo tror jag att det var så jag gjorde...
    ojdå , ja det ska jag prata med henne om , måste ändå boka möte och prata om hur vi gör när jag hoppar på igen.. tydligen har de bytat ut en av kurserna .. denkursen hade jag hållit på längre med eftersom jag byte ort på skolan när 2:an börja.. lite segt =/ hoppas jag får ta csn-lån , jag trodde bara det var för högskolor..
  • trollmammsis

ja jag håller verkligen tummarna..men som sagt jag fick och vet flera som haft på gymnasiet    lycka till

• hannahlilla

Jag bor hos mina föräldrar och bara för det betyder det inte att dom tar ansvar över mitt barn, det är jag & pappan som tar hand om henne, om jag är i skolan har hennes pappa hand om henne & tvärtom, mina föräldrar tycker om att umgås med henne precis som de flesta morföräldrar, dom har absolut ingen föräldraroll för mitt barn även om dom sitter barnvakt någon gång, det hade dom ju gjort oavsett var vi bodde.

Vi bor hemma för att mina föräldrar helt enkelt såg det som bäst, det var deras förslag & dom trivs bra med det.
    Jag blev gravid, ville inte göra abort & har ingen ekonomi, ser inte felet i att mina föräldrar ställer upp med husrum tills jag & pojkvännen klarar att stå på egna ben. Vi betalar för oss kanske man ska tillägga.

Bara för att mor/farföräldrar ställer upp betyder det ju inte att det är dom som tar hand om barnet, programmet var vinklat så att det skulle se ut så antar jag!

Elvira, 19/3-07.
  • mjuffpuff

från csn.se

Om du ska studera på grundskole- eller gymnasienivå kan du få studiemedel tidigast fr.o.m. det andra kalenderhalvåret det år du fyller 20 år. Dessförinnan kan du få studiehjälp för sådana utbildningar om du studerar på heltid.

studiehjälpen var csn 1050, innacorderingstillägg lr tillägg för familjer med mindre pengar, maxbeloppet var under 900

• trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:38:51 följande:
    från csn.seOm du ska studera på grundskole- eller gymnasienivå kan du få studiemedel tidigast fr.o.m. det andra kalenderhalvåret det år du fyller 20 år. Dessförinnan kan du få studiehjälp för sådana utbildningar om du studerar på heltid.studiehjälpen var csn 1050, innacorderingstillägg lr tillägg för familjer med mindre pengar, maxbeloppet var under 900
    NÄÄÄ... men va trist   kan man inte söka nå dispens då?? ja men det stämmer nog,jag jobbade ett år efter 9an..sen gick 1 år sen mammaledig o ja jag fyllde 20 då jag började 2an.... ooo.. stackare....
  • mjuffpuff

men... jag hoppade av första linjen, sen började jag en annan ett år senare, o jag blir bara 19.. dessutom i december

ugg.. aja, jag får söka lån sista terminen i trean då :P, alltid nått

hannahlilla: alla är inte sådana som lassar över allt på föräldrarna , det är bra att det finns ansvarsfulla som bor hemma rent ekonomiskt som du med

• stinamaria
    trollmammsis skrev 2007-09-14 14:41:32 följande:
    NÄÄÄ... men va trist   kan man inte söka nå dispens då?? ja men det stämmer nog,jag jobbade ett år efter 9an..sen gick 1 år sen mammaledig o ja jag fyllde 20 då jag började 2an.... ooo.. stackare....
    Jag kunde inte det. Ville hellre ta studielån än att gå på soc men får inte göra det förrän jag fyllt 20.. Konstigt egentligen, man får egentligen inte ha soc när man går i gymnasiet heller men det gick igenom när jag ansökte men inte när jag ville ta studielån. haha
  • mjuffpuff
    stinamaria skrev 2007-09-14 14:55:06 följande:
    Jag kunde inte det. Ville hellre ta studielån än att gå på soc men får inte göra det förrän jag fyllt 20.. Konstigt egentligen, man får egentligen inte ha soc när man går i gymnasiet heller men det gick igenom när jag ansökte men inte när jag ville ta studielån. haha
    segt.. vad får dem att tro att man inte förtjänar lånet =/? fast.. man köper ju oftast inte sakerna i gymnasiet, så man tar ju inte lån i studerande syfte då, så det är väl därför antar jag..

sorry TS för att jag har skrivit OT
  • Mizzz
    stinamaria skrev 2007-09-14 14:55:06 följande:
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 15:01:51 följande:
    segt.. vad får dem att tro att man inte förtjänar lånet =/? fast.. man köper ju oftast inte sakerna i gymnasiet, så man tar ju inte lån i studerande syfte då, så det är väl därför antar jag..sorry TS för att jag har skrivit OT
    Det är nog snarare så att det just är ett lån, man vill väl inte låna ut till hur unga personer som helst och då har man satt en gräns på 20år.. Men visst jag håller med, man borde kunna göra undantag till de som har familj att försörja.
  • Mizzz

När man går i gymnasiet så har ju föräldrarna försörjningsplikt tills man är 20... Så det är väl ytterligare en anledning till att det är 20 hos både soc och csn..

Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll