• HeddaBigBum

Go Fika

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsyskon på löpande band!
    Hittills har 5 bakats klart och den på jäsning kanske tittar ut på vår årliga Halloween-fest
    Förvånad?
    Trick or treat!!!
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika
  • hejlis

Hade faktiskt förvärkar ca var 20:e minut under ett par timmar igår kväll. Vet att jag hade det med Hanna ett par dagar innan hon föddes också...hoppas, hoppas, hoppas....

• HeddaBigBum
    hejlis skrev 2007-11-06 09:42:59 följande:
    Hade faktiskt förvärkar ca var 20:e minut under ett par timmar igår kväll. Vet att jag hade det med Hanna ett par dagar innan hon föddes också...hoppas, hoppas, hoppas....
    ett par dagar till alltså...

ok...
    8 nov, pojke, 4200g, 52cm
  • Fragglerock

Agaton är mannen med superluktsinnet!

Eftersom han är hemma i dag tänkte jag vara en rolig mamma så vi började baka bullar. Så fort jag tagit fram jästen och smulat i den så lämnar han köket med orden " mamma, det luktar pyton". Den närmar han sig köket i omgångar när jag försöker få honom  att hjälpa till att baka. Men NOPE, det stinker tydligen om degen för så fort han sticker in näsan i köket så ulkar han! Förvånad

Han har ju visat lite sådana här tensender innan. Te x en gång när de hade någon speciell inlagd gurka (typ saltgurka) på Coop och den luktade lite. Då ulkade Agaton hela vägen förbi!?!?

Hans senaste kommentar om bullarna när jag sa att de kommer lukta gott när de kommer ur ugnen. Då tittade han misstänksamt på mig och sa "mormos bullar luktar inte illa, det gör dina". Tja... jag får väl äta dem själv då - alla 40 stycken!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • HeddaBigBum

Säg till om du behöver hjälp! och vi har ju 2 frysar... där trivs dina bullar vet jag av erfarenhet... fast de trivs bättre i våra magar förtsås!

• Maria från Bahia

8 november är en bra dag att födas på!!

Usch, i dag har jag fått ett hemskt besked! En del av vårt bolån måste förlängas och det var ju mkt låga räntor när vi tog det, så det kommer att gå upp en hel del. Sedan går det ju upp ca 4000:- pga att jag slutade mitt jobb. Så summasummarum kommer vår inkomst inte ens räcka till att betala våra räkningar som kommer varje månad....sedan är det ju alltid några extra hit och dit. Nu har jag ju gått upp i tid (jobbar 70%) men med Marks lön så går det inte ihop sig...... Om vi säljer bilen kan vi betala räkningarna, men knappt handla mat.
    Måste vi flytta nu??? Gulp? När vi äntligen börjat bo in oss?
    Visst, vi ska jämka på huset men vet ju inte exakt hur mkt mer vi får ut i månaden. Vi började ju nu året ut och då får vi ingen skatt dragen alls, men det beror ju på att det är så få månader,,,,,

Usch , måste smöra för chefen och be om mer tid att jobba och så gäller det att sälja me&i så det knakar i vår........
    Kan ju alltid flytta hem nagelfirman och tjäna in hyran där men jaja får räkna vidare....

Ont i magen......

• HeddaBigBum

Maria:
    Kan ni inte hyra ut ett rum... Inte ideal lösning, men... eller garaget? Hmmm...
    Annars kanske det är dags att tänka igenom om ni har råd att bo kvar. Det har ju varit tight varje månad i flera år nu och frågan är när, eller om, det kommer vända för er. Vad krävs för att ni skulle kunna leva utan att behöva panta alla burkar och börja sälja av saker på blocket i slutet på varje månad.
    Skulle ett nytt jobb för Mark göra en jätteskillnad. Jag tänker långsiktigt. Hur mycket mer per månad skulle ni behöva för att kunna leva "mindre stressigt" och hur troligt är det att ni kommer upp till den summan inom en snarare framtid?

Nu bor ni ju super dunderfint och jag skulle inte heller vilja flytta om jag var ni, men säljer ni nu skulle ni ju kunna köpa något annat rakt av typ... Alltså, givetvis mycket mindre, ingen pool ingen bastu och kanske inte ens ett garage, men med mycket mindre huvudvärk...

Så frågan är om det är värt att pinas ett tag (några år?) till, eller om det är en fight ni kommer förlora i slutändan ändå?

Några av er vet redan hur vår situation ser ut, men till er andra, så kommer gänget minska med en familj till våren. Vi kommer flytta tillbaka till SD någon till våren nästa år.

• Maria från Bahia

Alltså, vi har bott mkt billigt här och när jag kollar på jämkningen kommer det jag förlorade från jobbet bli plus minus noll!! Extra utgifter är en till dagisplats, bilen, plus högre ränta ca 1200-1500kr.'
    Huset kan verka lyxigt, men utan de "extra" sakerna med dagens priser och räntor skulle inte ett annat hus bli billigare.

Om vi skulle köpa något mindre med avgift skulle vi få samma kostnad ungefär. (De som bor i radhusen här har högre månadskostnad än vi).

Vi får ta en riktig funderare, men lägenhet känns låååångt borta nu. Om mark skulle ha en "normal" inkomst så skulle vi leva ok, men svårt att ta "akuta" saker. Om jag skulle jobba heltid skulle det också fungera. Sedan har jag ju inkomst från me&i som jag inte räknat med eftersom den inte är garanterad, men det ger ca 4.000kr/mån efter skatt och då lever vi utan problem. Om jag flyttar hem mina kunder på salongen får jag också några 1000lappar om de följer med dvs.

Anledningen till att vi är så fattiga är ju att jag har kämpat på alla sätt att slippa jobba heltid, men när jag jobbar härute är det inga problem. Ska prata med chefen i kväll när jag fixar hennes naglar. Men då har jag lite tid för salongen vilket gör att jag måste flytta hem med den....

Ett annat alternativ är att Mark jobbar med min pappa igen om han har något nu, då får han en ok lön och jobbar 7-16. Då har jag tid för några nagelkunder och vi får gemensamma middagar och helger. Men att jobba för min pappa är inte kul. Dessutom är det frågan om hur lång tid han har jobb. Man vill ju inte sluta ett fast jobb för ett kortsiktigt.
    Skulle han jobba där så kan jag stanna på deltid utan problem.

Vi har ju 2 månader med bra ekonomi framför oss så vi har tid att fundera.

Hedda: Tråkigt, men väntat!
    När vi har råd kommer vi och hälsar på!!

• HeddaBigBum

Hmmm... Men vad köpte ni er villa för och vad är den värderad som. Det måste ju vara en ganska stor slant skillnad? Med andra ord, hur mycket har ert hus gått upp i värde sen ni byggde det?

Jo, en flytt var inte nummer 1 på min önskelista, men men... och vi kommer definitivt inte bo lika fint som vi gör nu, men min mamma var så vis då hon sa att "lyckan sitter ju inte i 2 nya helkaklade badrum". Så sant, så sant...

• HeddaBigBum

På tal om naglarna, så skulle det ju vara den perfekta lösningen att slippa den hyran. Men sa du inte förut att det fanns vissa restriktioner men mat i närheten... eler hur var det? *mitt minne mitt minne*

• HeddaBigBum

Tack för att du nämnde det förresten, Maria...

Alla är givetvis ALLTID välkomna till SD!!! När ni vill!!!  A constant open invitation!!

Svar på tråden Go Fika