• HeddaBigBum

Go Fika

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsyskon på löpande band!
    Hittills har 5 bakats klart och den på jäsning kanske tittar ut på vår årliga Halloween-fest
    Förvånad?
    Trick or treat!!!
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika
  • HeddaBigBum

Maria:
    Ja vår hyra ligger på 4309, och sen lånet på det, så några tusenlappar skulle ni ju spara. Och kom ihåg, man kan fylla upp en pool på 2500 liter utan att det märks något på räkningarna!
    Nä'rå, jag fattar mer än väl att ni inte vill flytta! Givetvis ska ni försöka alla andra lösningar innan ni ens tänker på att flytta. Men flyttar ni hit kan ni spara flera tusen i månaden, som kan användas till en SD-resa!!

Tandläkaren... det var en grej jag frågade Dino direkt. Hur snabbt efter du börjat jobba i USA kan vi gå till tandläkaren?? Där ingår det i försäkringen (som man givetvis betalar för, men via Dinos jobb) så det kostar näst intill ingenting att gå dit om man inte har mycket krångligt som ska fixas i käften! Alltså, man betalar ju (inget i livet är gratis) men det är en månadsavgift, som vilken annan försäkring som helst.

Dagis för W! Ville du inte ha honom hos dagmamma, eller hade hon inte plats?

Jag försöker nu hitta ett jobb som passar alla mina "krav"... haha... inte heltid, inte helger eller kvällar. Hur många sådana finns det att välja mellan? Räcka ut tungan

• Maria från Bahia

Marie:Grattis till platsen
    Nu måste du tillbaka ju......

Tandläkaren ja. Betalade just in min adra räkning på över 1000kr idag, men nu är det "bara" tandhygeanisten kvar.

Hedda: Jo, om mark skulle få en vettig lön så behöver vi ju inte spara så mkt mer så då blir det samma sak. Men det är OM han får det. Jo, det är ju trevligt med gratis vatten, men 2000 om året tycker jag inte är så farligt. Vi bryr oss inte om att spara på vatten (vattnar gräs buskar, barnen bada i bubbelbadet när det badar etc). Men visst, alla bäckar små Det märker jag nu när vi "letar" pengar".

Nåja, vi tänker inte köpa av er när ni flyttar . Men hur ska ni hinna med allt när ni flyttar så snart? Hur ska ni göra med barnen där? Dagis, nanny....?

• HeddaBigBum

*hehe*
    Jag menade aldrig att sälja vårt hem till er. Jag har aldrig riktigt trott på dig när du säger att "då måste vi flytta, vi har inte råd"... Ni kommer klura ut så att ni kan bo kvar, det är jag helt säker på!

Jaadu, jag satt och tänkte lite på NÄR vi behöver sälja tidigare idag. Helst ska det ju inte se så himla trist ut utomhus. Lite blommor och synlig gräsmatta vore ju trevligt, men förra året hade vi väl snö t.o.m. april (eller var det året innan)!
    Dino menar på att han kan styra flyttdatumet lite, men jag lägger inget hus på marknaden förrän han fått skriftligt bevis på att han faktiskt HAR ett jobb som väntar!

Jag får börja som hemmafru. Det är så in i helvetes jävla dyrt med dagis att jag i så fall skulle jag jobba för att betala för dagis, och det är ju meningslöst. Men jag hoppas kunna hitta något alternativ, så jag kan jobba deltid någon gång innan barnen börjar skolan. Jobbet jag hade under college var ju 3h/dag (6:30-9:30). Dino kanske kan lämna barnen hos Grandma innan han åker till jobbet och sen hämtar jag efteråt? Jag vet inte, men förr eller senare måste jag ju ut i yrkeslivet!
    Eller kanske vi kan hitta något bra föräldrarkooperativ... men jag har bara hittat 2 stycken på nätet. Ett verkade riktigt bra, men de svarar tyligen inte på email...
    Men jag har i alla fall ställt barnen i kö till den svenska skolan i SD. Det är inte en skola i den meningen att man går mellan 8-14 varje dag och lär sig läsa, räkna skriva. Men den verkar mer seriös än ett socialt tidsfördriv. De lär barnen svenska i tal och skrift, svenska traditioner, lite svensk historia, och andra aktiviteter. Kruxet är att det är kö till alla klasser... Skolan har i dagsläget över 100 barn, så det finns ju en del svenska barnfamiljer i SD!
    Vi har lite att pussla ihop... Det är liksom inget litet företag att flytta till ett anat land, och särskilt inte med 2 barn i bilden. *suck*

• fairymi

Ja Hedda, ni har det ni gör framöver då
    Jo det blir dagis, finns inte plats hos dagmamman förrens ev i maj då en dagmamma till börjar. Då får vi se om båda flyttar över till samma eller byter eller hur de nu löser det. Han kanske rentav får fortsätta på dagis. who knows.

GRATTIS MARIA på födelsedagen!!!

• HeddaBigBum
    Grattis Maria!
    Usch, nu har alla passerat 30...  eller? Marie? Är du fortfarande 20-någonting? Vi börjar bli gaaaaamla tjejer!!

Marie:
    Vi har ingen familj i de drabbade områdena (ang. bränderna i SD), men vi brukade bo i de områdena, både Nanny och jag. Vår gamla värdfamilj var skrämmande nära bränderna och familj nr 2 som jag jobbade för har tydligen en drösvis med kompisar vars hus brann ner.
  • fairymi

Nä jag har drygt 1 år o 11 dagar kvar jag

Läskigt, men skönt att inte ha "någon" direkt drabbad ändå.

• HeddaBigBum
    fairymi skrev 2007-11-08 16:06:19 följande:
    Läskigt, men skönt att inte ha "någon" direkt drabbad ändå.
    Ja, det känns skönt.
    Vi var ju med om en jätteeld i SD hösten 2003. Den HOPPADE över 5-filiga motorvägar, alltså sammanlagt 10 filer i bredd. Bara tänk er vilka lågor... Vi blev evakuerade det året, men en tidigare brand (i ett område ganska nära vårt hem) räddade oss, eftersom det inte längre fanns något brännbart material/buskar där. Men läskigt var det...
    Jag hade en 5-årig i min grupp på jobbet vars hem brann ner. Hon pratade mycket om döden, att dö, bli dödad, osv efter det.
  • Maria från Bahia

Hallå och tack för grattisen

Min födelsedag började just snyggt med mer problem med bilen! Något som kan kosta mellan 1500-6000:-. Jag ringde säljaren ( den garantin som gäller ALLT har hunnit gå ut så nu gäller det att bevisa att felet fanns när vi köpte och det är svårt med detta. Men de sa bara - ta hit den! Såååå skönt. Men det ser ut som att vi inte får någon lånebil denna gång då den är utlånad och de brukar ju ta ett tag på sig och så är det i Arninge. Så Mark har fått ta ledigt imorgon för detta. Jag jobbar till 16.00 - får gå 10min tidigare och hämta. Öhhh,,,,,det tar ca 45 min att hämta MED bil på båda dagisen den tiden så ja, jag har en rolig vecka framför mig. Räknar med ca 1,5-2 timmar att hämta nu.... Suck! Men bilen blir ju i alla fall fixad gratis förutom bensinkostnaden.

Hedda: Jo, men det vore väl lägligt att köpa ert?? Haha!
    Nej, vi blir kvar!
    Jo det är mkt det där med att byta land och dessutom med 2 barn!!

• HeddaBigBum

Jaha, då har man slösat på en par timmar på en ganska dålig film (The Fast and the Furious: Tokyo Drift), men den allra sista minuten gjorde nästan filmen sevärd. Vin Diesel gjorde ett litet guest appearance. *mumma* Han är hot tycker jag! Inte "perfekt-snygg" men massor med karisma, muskler, möööörk röst, och sen verkar han otroligt gullig som person... tja, efter vad jag sett i intervjuer då'ra.
    Näe, nu ska jag nog gå och drömma om honom lite... Räcka ut tungan
    Vin Diesel-8.jpg
    (www.starpulse.com/Actors/Diesel,_Vin/gallery/DGG-000717/)

• hejlis

hej! nu är vi hemma. Det blev en lillebror! 4450g, 50cm. Mörkbrunt hår. Jättesöt!hehe...skriver mer sedan + ska lägga ut kort. och vi mår bra!

Svar på tråden Go Fika