• Joci

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?

Är det här jag ska skriva något smart?!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?
  • Nicke

Men man känner att man har gjort något bra. Egen vinning alltså.

SnyggEric skrev 2007-09-29 13:15:25 följande:
    Att donera sin sperma till en spermabank tycker jag kan vara en osjälvisk handling om situationen är den rätta. Donera sperma:* Man har själv barn, donerar alltså inte för att föra sina gener vidare. * Man gör det inte för egen njutning, kunde lika gärna ha runkat på toaletten hemma. * Det är anonymt, ingen kommer att tack dig. * Kanske sperman inte ens kommer att användas. 
  • SnyggEric

Men om man hur som helst inte gillar "andras" ungar så vinner man väl inget på det? 

Niklas skrev 2007-09-29 15:44:49 följande:
    Men man känner att man har gjort något bra. Egen vinning alltså.
    Eric är snygg idag.
  • malibos

om man ex offrar sig för sina barn skull i en krissituation, vilket innebär att barnen överlever men man själv dör, då kan det väl inte räknas som en självisk handling?

• Atamon

SnyggEric skrev 2007-09-29 15:52:31 följande:

Men om man hur som helst inte gillar "andras" ungar så vinner man väl inget på det? 
    då vill kanske mannen att hans spermier ska spridas så mycket som möjligt, så att det inte blir "andras ungar".
    En häradsbetäckare..
  • SnyggEric

Haha! Men som sagt, han har inget intresse av att föra sina gener vidare. 

Atamon skrev 2007-09-29 16:00:05 följande:
    SnyggEric skrev 2007-09-29 15:52:31 följande:då vill kanske mannen att hans spermier ska spridas så mycket som möjligt, så att det inte blir "andras ungar".En häradsbetäckare..
    SnyggEric skrev 2007-09-29 13:15:25 följande:
    Att donera sin sperma till en spermabank tycker jag kan vara en osjälvisk handling om situationen är den rätta. Donera sperma:
    * Man har själv barn, donerar alltså inte för att föra sina gener vidare. 
    * Man gör det inte för egen njutning, kunde lika gärna ha runkat på toaletten hemma. 
    * Det är anonymt, ingen kommer att tack dig. * Kanske sperman inte ens kommer att användas. 
    SnyggEric skrev 2007-09-29 13:16:28 följande:
    Lägger till en till punkt:* Han tycker bara om barnen han har med sin fru, "egna barn och andras ungar".
    Eric är snygg idag.
  • Miss Love

Men det finns ju situationer där man handlar instinktivt och spontant utan att man ens hinner tänka efter innan man gör det då kan ju inte den handlingen vara för egen vinning, även om man får credit för det efteråt om man inte dör på kuppen så var det ju inte därför man gjorde handlingen och då var det ju en osjälvisk handling. Däremot om man tänker att jag gör det här för att just få beröm och så vidare då är det ju en självisk handling.

• Atamon

SnyggEric skrev 2007-09-29 16:02:27 följande:

Haha! Men som sagt, han har inget intresse av att föra sina gener vidare. 
    nej, men han tycker om sina egna barn men inte andras. Så han har inget emot att det blir fler barn, bara det blir hans..

Men jag håller lite med dig. Det är ett bra exempel på vad som kunde vara en osjälvisk handling. Men jag tror oftast finns ett motiv, medvetena eller omedvetna, bakom alla handlingar, onda som goda. I det här fallet skulle det kunna vara att han någon gång har tänkt tanken att han skulle hjälpa barnlösa.
  • Starkast

Klart det går.

Ex. jag lever med svår smärta. Jag tar ut min yngsta son på skogsknytte. Blir ofta sängliggande efteråt.
    Detta gör jag ABSOLUT inte för egen vinnings skull, utan för min sons skull.

Eva och Nadjas mamma:
    Vi kan ju spåna vidare i kroppens funktioner. Du har både medvetet och omedvetet tänkande.

Det medvetna kan du styra över. Du har ett val. ALLTID ett val.
    Jag väljer ofta andra framför mig själv. Har ex. en kompis det svårt, hjälper jag denna trots att jag vet att jag blir jättedålig efteråt. Det valde jag för dennes skull. För min egen skull hade jag låtit bli.

• Kalle17

Jag köpte mat för ca 500:- åt en vännina som hade dåligt med pengar en gång.
    Var har du ego tankarna i det?

Alexis1987 skrev 2007-09-29 00:20:10 följande:
    Allt man gör finns det någon gnutta "ego tankar" i, det är min åsikt och kan inte komma på en helt osjälvisk handling.
  • Starkast

Barnen är egna personer.
    Det man gör FÖR SIG SJÄLV är en självisk handling.
    Det du gör FÖR DINA BARN är INTE självisk. Med själviskt menas en handling för sig själv. Att man sen blir glad för en handling man utfört för någon annan är en bonus, men att bli glad är inget själviskt, det är en KÄNSLA.

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?