Finns det några osjälviska handlingar?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Men man känner att man har gjort något bra. Egen vinning alltså. ![]()
Men om man hur som helst inte gillar "andras" ungar så vinner man väl inget på det?
om man ex offrar sig för sina barn skull i en krissituation, vilket innebär att barnen överlever men man själv dör, då kan det väl inte räknas som en självisk handling?
SnyggEric skrev 2007-09-29 15:52:31 följande:
Haha!
Men som sagt, han har inget intresse av att föra sina gener vidare.
Men det finns ju situationer där man handlar instinktivt och spontant utan att man ens hinner tänka efter innan man gör det då kan ju inte den handlingen vara för egen vinning, även om man får credit för det efteråt om man inte dör på kuppen så var det ju inte därför man gjorde handlingen och då var det ju en osjälvisk handling. Däremot om man tänker att jag gör det här för att just få beröm och så vidare då är det ju en självisk handling.
SnyggEric skrev 2007-09-29 16:02:27 följande:
Klart det går.
Ex. jag lever med svår smärta. Jag tar ut min yngsta son på skogsknytte. Blir ofta sängliggande efteråt.
Detta gör jag ABSOLUT inte för egen vinnings skull, utan för min sons skull.
Eva och Nadjas mamma:
Vi kan ju spåna vidare i kroppens funktioner. Du har både medvetet och omedvetet tänkande.
Det medvetna kan du styra över. Du har ett val. ALLTID ett val.
Jag väljer ofta andra framför mig själv. Har ex. en kompis det svårt, hjälper jag denna trots att jag vet att jag blir jättedålig efteråt. Det valde jag för dennes skull. För min egen skull hade jag låtit bli.
Jag köpte mat för ca 500:- åt en vännina som hade dåligt med pengar en gång.
Var har du ego tankarna i det?
Barnen är egna personer.
Det man gör FÖR SIG SJÄLV är en självisk handling.
Det du gör FÖR DINA BARN är INTE självisk. Med själviskt menas en handling för sig själv. Att man sen blir glad för en handling man utfört för någon annan är en bonus, men att bli glad är inget själviskt, det är en KÄNSLA.