Finns det några osjälviska handlingar?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Nej, det tycker jag inte att det finns. Gör man något för t ex välgörenhet (och hävdar att man därför är osjälvisk, god och givmild) så gör man det egentligen för att man själv mår bra och känner sig nyttig/duktig/liknande.
Jo mitt samvete mådde gott men tycker fortfarnade inte att det är en egoistisk handling.
Egoistiskt i mitt ordförråd är när jag gör någonting som jag tjänar på!
Alltså för mig åt mig osv.
Kanske har jag fel...
Kanske det...
Fast jag tror nog att det i mitt fall var en impuls handling + att jag råkade befinna mig på W**lys när det kom ett mess. Obs det var ingen form av tiggeri eller så utan hon bara råkade nämna att pengarna var slut den månaden osv.
Vilket fick mig att plocka ihop basvaror som markaroner, ris odyl.
Vad jag försöker få fram av detta är att jag satt aldrig och tänkte om jag gör så här så sover jag bättre inatt.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ja jag skulle göra om det i dag igen om jag visste att dom saknade mat.
Först och främst för att dom inte skulle svälta ihjäl och att det är rätt att göra så.
Det sitter nog i ryggmärgen att man ska hjälpa dom man känner när man kan..
Sedan kanske 5 % skulle göra det för att sova bättre!
Nej, allt gör man för att nå inre frid och vara tillfreds med sig själv. Stilla ens dåliga samvete, därför passar man andras barn eller ger pengar till Rädda Barnen. Kunna tänka att "jag har iaf gjort min del", "nu får jag kanske något tillbaka". Min starka åsikt. Tro annat är bara naivt.