• Joci

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?

Är det här jag ska skriva något smart?!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?
  • idiblon

Miss Love skrev 2007-09-29 11:05:37 följande:

Men egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll. Så länge det finns människor som gör bra saker för andra, strider för rättvisa, motverkar fattigdom , krig m.m.m.m så tycker jag att det är bra oavsett om de själva får credit för det. Annars kan man ju vända på det. Ska man inte göra något för andra då man kanske själv får ut något av det? Den världen skulle inte jag vilja leva i...
    Och hur hade du reagerat om du var självisk? Struntat i det? Hur hade det fått dig att må?
  • mindless
    idiblon skrev 2007-09-29 11:06:13 följande:
    Alltså plikt.
    Helt riktigt, av plikt.
  • Miss Love
    Atamon skrev 2007-09-29 11:08:49 följande:
    Miss Love skrev 2007-09-29 11:01:43 följande:
    Men då stod du upp för dina ideal om vad du tycker är rätt att göra, även fast du var liten. Annars hade du kanske haft dåligt samvete. Nu blev de sura på dig ändå, men det gjorde i långa loppet kanske inte så mycket eftersom du tjänade på det i längden, eftersom du gjort rätt. Och det du gjorde var ju bra
    Fast jag kände inte att jag tjänade ett dugg på det tvärtom... Men i andra fall så är det väl normalt att man mår bra själv av att göra bra saker och varför skulle det vara fel? Jag tycker snarare att det är sunt.
  • idiblon
    mindless skrev 2007-09-29 11:10:45 följande:
    Helt riktigt, av plikt.
    Precis. Moraliskt tvång. Något vi behöver för att kunna leva med oss själva. Alltså inte helt osjälviskt.
  • idiblon

Miss Love skrev 2007-09-29 11:12:48 följande:

Fast jag kände inte att jag tjänade ett dugg på det tvärtom... Men i andra fall så är det väl normalt att man mår bra själv av att göra bra saker och varför skulle det vara fel? Jag tycker snarare att det är sunt.
    Men det är inte osjälviskt! Det är bra att vara självisk, på ett sunt sätt.
  • Atamon

Det är inte fel
  • Miss Love
    idiblon skrev 2007-09-29 11:14:22 följande:
    Men det är inte osjälviskt! Det är bra att vara självisk, på ett sunt sätt.
    Fast det är ju skillnad på om man gör saker för andra bara för att må bra själv men att man skiter i dem man gör det för eller när man gör saker för andra för att man vill att de ska må bra men att man då efteråt ser att de blev glada och mår bra av det själv då. Så allt ni gör är av plikt känsla eller för att ni själva vill må bra??? Verkar ju inte vettigt direkt.
  • Joci

Jag gör inte goda gärningar eller hjälper någon för att må bra själv. Däremot mår jag ändå bra av det efteråt och det är det som gör handlingen självisk.
    Sen behöver inte det vara negativt, det är väl mera sunt att jag mår bra (eller iaf bättre) när jag ser att någon jag bryr mig om, också mår bra?!

Är det här jag ska skriva något smart?!
  • Dimitra

Nej. Phoebe i Vänner bevisade ju att det inte gör det i ett avsnitt

Och åren går...
  • Miss Love

Det finns ju tom. de som har offrat sitt liv för andra och dött. De hann ju knappast få ut något av det själva då och gjorde det inte av plikt...

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?