• Joci

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?

Är det här jag ska skriva något smart?!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?
  • lövet2

Ja, jag anser att det finns gott om osjälviska handlingar. Jag definierar det som orsaken till att man utför en handling. Om jag ger min sittplats i bussen åt en gammal tant, så gör jag det för att hon ska få sitta bekvämt. Att det kommer fördelar för mig efteråt (gott samvete, uppskattande blickar från andra passagerare osv) är något helt annat. Det var inte därför jag utförde handlingen, och det var inget jag räknade med i förväg ...

• Moonis

Ja, jag tycker absolut det finns det. Min bror o jag har haft lite diskussioner om detta för han tycker tvärtom. Själv tycker jag det är sorgligt att en del andra ser en god handling som enbart själviskt.

• silhuett
    lövet2 skrev 2007-09-29 09:24:54 följande:
    Ja, jag anser att det finns gott om osjälviska handlingar. Jag definierar det som orsaken till att man utför en handling. Om jag ger min sittplats i bussen åt en gammal tant, så gör jag det för att hon ska få sitta bekvämt. Att det kommer fördelar för mig efteråt (gott samvete, uppskattande blickar från andra passagerare osv) är något helt annat. Det var inte därför jag utförde handlingen, och det var inget jag räknade med i förväg ...
    Håller med Lövet.. OM man gör en god gärning för att man själv vill framstå som duktig, då är det en självisk handling.
    Men om man utför handlingen bara för att man bryr sig om andra, då är den inte självisk.
  • Miss Love

Familjen Taylor skrev 2007-09-29 10:34:36 följande:

Håller med Lövet.. OM man gör en god gärning för att man själv vill framstå som duktig, då är det en självisk handling.Men om man utför handlingen bara för att man bryr sig om andra, då är den inte självisk.
    [/citat]
    lövet2 skrev 2007-09-29 09:24:54 följande:
    [citat]
    Jag håller med förgående talare, det beror på varör man gör det.
  • idiblon

Nej, altruism kan enbart överleva om det blandas med en liten del egoism.

• ming

Indirekt så är ju alla handlingar man gör, för sig själv. För något man vill ha eller för att känna sig bra.
    Så mitt svar är nej.

• idiblon

Alltså, visst kan man inbilla sig att man gör uppoffringar enbart för andras skull, men då handlar det om pliktkänsla, ett sätt att berättiga sin egen existens, inte om att vara totalt osjälvisk. (Oavsett vad man vill tro. )

• Miss Love
    ming skrev 2007-09-29 10:41:27 följande:
    Indirekt så är ju alla handlingar man gör, för sig själv. För något man vill ha eller för att känna sig bra.Så mitt svar är nej.
    Fast jag håller inte med, jag har många gånger gjort bra saker för andra utan att jag har fått något ut av det själv.
  • Atamon

Miss Love skrev 2007-09-29 10:46:08 följande:

Fast jag håller inte med, jag har många gånger gjort bra saker för andra utan att jag har fått något ut av det själv.
    Kan du inte ge exempel på någon sådan osjälvisk handling?
  • Miss Love

Just nu tänker jag på en som jag helst tyvärr inte vill skriva om då jag lämnar ut en annan person för mycket i så fall. Men jag kan säga så här att jag har gjort saker för andra och hjälpt dem med saker utan att ha fått credit för det på något vis och utan att jag har kännt mig duktig eller att någon har givit mig en klapp på axeln för det.

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?