Finns det några osjälviska handlingar?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Nej, jag tror faktiskt inte det.
Nej. Tänker man lite längre så ser man snabbt att ALLT utgår från EN SJÄLV. VARFÖR skulle det vara annorlunda?
Rädder du en man från att bli påkörd på gatan så gör du det för att ditt samvete säger åt dig att göra det. Skulle du inte rädda mannen, trots ditt samvete, så skulle du må dåligt över att du inte räddade honom. Slutats: DU gör det för att du inte vill känna samvetskval och ånger.
Mia83 skrev 2007-10-02 16:18:08 följande:
Men så tycker inte jag man kan säga. Självklart är det min vilja, man måste ha en vilja för att kunna göra ett val. Även om det är osjälviskt.
Ming:
>? Och då är det ju egentligen din egen vilja som står bakom ditt val, och inte så mycket osjälviskhet.?
Jag förstår inte invändningen; hur kan en handling vara osjälvisk om man INTE vill utföra den? Det måste ju tvärtom vara ett grundkriterium.
Dash:
Allt faller ju tillbaka på definitioner, men handlingar som gynnar andra snarare än mig själv får väl ändå sägas vara altruistiska?
Och i så fall finns det inget som utesluter att evolutionen premierar altruism, eftersom det är beteende som gynnar genernas fortsatta existens [eller mer exakt genkodens existens] snarare än individens, som överlever: Lägga tid och energi på sina barn, offra livet för att försvara flocken osv.
Jag ser inte några handlingar som osjälviska, det finns alltid en baktanke med dem, medvetet eller omedvetet.