• Joci

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?

Är det här jag ska skriva något smart?!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?
  • Themis

Joci: Innebär det att man gör en osjälvisk handling om man mår intensivt illa av att t ex göra sin svärmor till viljes i en fråga men gör det ändå?

*där var jag allt lite djup* :-P

• stjernfall

Nja, egentligen inte. Det finns nog bara ett fåtal personer på denna jord som handlar i helt andra syften än av egoistiska skäl.

Men för den sakens skull betyder det ju inte att man inte kan göra saker som är bra för andra. Man kan ju välja att handla på ett sätt som gynnar en själv men OCKSÅ andra.

• Maskinisten

Vist finns det helt osjälviska handlingar, dock är dom väldigt sällsynta.
    Såg ett TV program i england för någa år sedan, det var en familj som en dag i månad på allehanda sätt hjälpte dom svaga i smmhället. Ok det är inte exaptionellt om det inte vore för den lilla detaljen, dom gorde sig inte tillkänna. Det kan väll i sanning kallas en helt osjälvisk handling? Att verka för dom som har det svårt utan att på något sätt ta någon form av ära av sin gärning, tycker jag är väldigt nobelt iaf.

/ G

• Joci

Bimsan, ja självklart Mannen kanske blir glad av att du kommer överens med hans mamma. Och med en glad man är det mycket lättare att få som man vill i andra situationer

• UWO BaraJag
    Alexis1987 skrev 2007-09-29 00:22:59 följande:
    Absolut, det finns handlingar man gör för att andra ska må bra! Men man blir nöjd av att göra dem...
    ...fast då var den ju inte osjälvisk. Du vann ju något på den.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Joci
    Maskinisten, säg då att de är tex religiösa och tror på att göra goda saker för att lättare få komma till himlen. Är det fortfarande osjälviskt då?
  • UWO BaraJag

Fast jag tycker att jag gör osjälviska handlingar emellanåt.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    Joci skrev 2007-09-29 00:57:25 följande:
    UWO, japp
    ...men hon lyckades ju till slut om jag inte minns fel.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?