Finns det några osjälviska handlingar?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Joci: Innebär det att man gör en osjälvisk handling om man mår intensivt illa av att t ex göra sin svärmor till viljes i en fråga men gör det ändå?
*där var jag allt lite djup* :-P
Nja, egentligen inte. Det finns nog bara ett fåtal personer på denna jord som handlar i helt andra syften än av egoistiska skäl.
Men för den sakens skull betyder det ju inte att man inte kan göra saker som är bra för andra. Man kan ju välja att handla på ett sätt som gynnar en själv men OCKSÅ andra.
Vist finns det helt osjälviska handlingar, dock är dom väldigt sällsynta.
Såg ett TV program i england för någa år sedan, det var en familj som en dag i månad på allehanda sätt hjälpte dom svaga i smmhället. Ok det är inte exaptionellt om det inte vore för den lilla detaljen, dom gorde sig inte tillkänna. Det kan väll i sanning kallas en helt osjälvisk handling? Att verka för dom som har det svårt utan att på något sätt ta någon form av ära av sin gärning, tycker jag är väldigt nobelt iaf.
/ G
Bimsan, ja självklart
Mannen kanske blir glad av att du kommer överens med hans mamma. Och med en glad man är det mycket lättare att få som man vill i andra situationer ![]()
TS: Som i Phoebe i Vänner eller?
Fast jag tycker att jag gör osjälviska handlingar emellanåt.