Autismtråden
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Tillit71: Tror nog att Elin e som Tobias. Jag kan omöjligt lägga henne och nu så satte hon sig i bilstolen med täcket på sig och lyssnade på teckensång som hon tittar på med på dvd. Hon somnade på 2 röda prick 22 somnade hon.
Skumt. Vill ju ha lite ledigt nån kväll ju.
mia A skrev 2007-12-17 22:02:46 följande:
Bonny: mina tjejer vaknar runt 7-tiden på morgonen.
Nej har inte provat melatonin är den som ritalin???
Elin får en halv tablett till morgon och vid lunch.
mia A
Melatonin är kroppens eget sömnhormon. Många autistiska sover bättre om de får extra av detta.
Vår son blev tyvärr speedad på melationin :(
Sover jättekrättigt, men får annan medicin mot detta och sover då mycket bättre och vaknar pigg och glad. Lite för tidigt för vår del dock...
Vet du om att Ritalin kan påverka sömnen? Det kan vara en av biverkningarna.
Eldo: Man kan bli piggare av den och svårigheter att somna.
Bonny: Mot hyperaktiviteten äter hon ritalin.
Bonny
Åh, vad jobbigt att han blir så påverkad av lugnande.
D får theralen och den är toppen för honom. Somnar i tid och är pigg och glad då han vaknar (vilket iofs är tidigare än vad vi vill, men man kan ju inte begära allt...)
Hej hej!
Vi har ju som några kanske vet en liten kille som har autismliknande tillstånd, han blir 5 i mars.
Vi har tidigare haft stora problem att få honom att sova , men sen slutade han vila på fritids och la honom tidigare. Om vi lägger honom vid 19-tiden går det ofta ganska fort för honom att sova, men om man väntar till åttatiden (den tid vi la honom tidigare) kan man få hålla på i flera timmar.Han missar liksom sovtåget och kan vara vaken hur länge som helst känns det som.
Idag fick vi reda på att vi skall köra igång MBT Mindre intensiv beteendeterapi efter jul. Det är som ITP (Intensiv beteendeterapi) men lite lugnare.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Nyfiken på hur det är och hur det går till!!
Hej!
Jag jobbar med autistiska barn. Många av dem har sömnproblem, vilket naturligvis är jobbigt både för dem och deras föräldrar.
Några utav dem har använt låga doser av melatonin med goda resultat. Ett litet tips bara..
GOD JUL ALLA NI från Mia A med familj ![]()
jag säger väl gott nytt år!
Jag hoppas att 2008 kommer bli ett framgångsrikt år för sonens utveckling och jag hoppas att han ska börja prata mer
Jag hoppas också att han ska bli lungnare och att han ska få byta avdelning på förskolna, något mer? ja, att han ska få sluta med ep-medicinen förståss...
Vad hoppas och önskar ni för nästa år?
Jag önskar alla god fortstättning på julen och ett Gott Nytt År!
Ja, vad önskar jag mig...
Att sonen ska klara av att leka själv. Att vi ska hitta en bra dosering på ep-medicinen. Att han ska sluta att klappa okända människor! Han kan klappa främmande människor i baken när vi är i affären eller stryka med handen över benet på någon som har tunna strumpbyxor. Det tycker jag är pinsmat... Tur nog har han bara lyckats göra det på "bra människor", dvs folk som har reagerat positivt på hans beteende.
Sen önskar jag att han inte hade så mycket tvång. Dvs att han inte alltid måste känna efter om spisplattan är varm eller om det är varmt kaffe i min mugg. Trots att vi säger att plattan är het och att han kan bränna sig så MÅSTE han känna.
Oj, det blev mycket jag önskar mig av nästa år. Egentligen är det mycket mer, men det viktigaste är nog att han slapp vara sjuk så ofta och att han skulle klara sina "sjukor" bättre än vad han gör.
Jag är trött på alla sjukhusbesök...
Är så glad :) Vi har kört ett "bajsa på toaletten"- program från habiliteringen. Olle är drygt fyra- kisstorr men har inte kunnat bajsa på toan. Bara i blöja.
Men nu har vi följt programmet en vecka, med microlax varje dag samma tid, och det har funkat jättebra, han har bajsat i toan, massor av förstärkning och belöningar.
Och idag så funkade det av sig själv :)Iget microlax.
Det har varit en lång process att vänja Olle vid toan, för ett år sen hade han total panik, men succesivt med mycket förstärkning har det gått och så nu det här sista. Vilken nyårspresent :)
God fortsättning på det nya året.
Har lite problem här Elin har slutat äta, säger jag att hon ska äta så säger hon nej äta dagis.
Problemet är att det inte är dagis förrän egentligen nästa vecka.
Men ska ringa ner imon och fråga om hon får komma ner.
Annars försvinner hon, hon väger ju bara 12 kg och är 4 år.