• Svar på tråden Autismtråden
  • Nattljus

Skärgårdsbon, vi har inte gjort nån hab-plan än, men ska vid nästa möte tror jag.

Mia A, hoppas det funkar bättre med medicinen snart, det kanske tar ett tag innan det funkar optimalt, vad har läkaren sagt? Ibland kan man säkert behöva justera dosen också.

Caropia, välkommen hit! Är själv ganska ny här, vi fick diagnosen i våras. Har du fått klart vb ansökan? :)

• caropia

perny : ja skickade in den i fredags pratade på med fk i fredags och dom sa att vid dessa diagnoser ges 3/4 eller helt vb så jag hoppas på det tack för att jag fick terra dig med frågor

• mia A

Perny: Första veckan en halv tablett på morgon, sen andra en på morgon och en på lunch alltså halva tabletter.

Någon mer vars barn tar Ritalin? Hur blev era barn med och utan tabletten?

• tillit71

Mia A

Se vad jag hittade:
    En amerikansk studie visar att låga doser av läkemedlet Ritalin kan hjälpa små barn med diagnosen ADHD. Ritalin är ett amfetaminliknande preparat som i USA skrivs ut till barn över 6 år men i Sverige är läkarna väldigt restriktiva.

www.barnsajten.se/nyhetsarkivet/default.asp

Ritalina, befaras också ge hallucinationer, självmordstendenser och ett zombie liknande beteende hos barnen.

www.analyskritik.press.se/rattochsamhalle/adhd%20damp%20ritalin.htm

• Nattljus

Ingen erfarenhet av Medicinering med Ritalin. Olle har ingen hyperaktivitet, snarare tvärtom, är lite för passiv ibland om man inte sysselsätter honom.

Mia A, det kanske blir jämnare effekt, sen när full dos är upptrappad.

• mia A

Funderar lite om den verkligen har nån effekt.
    Vad tycker ni hade ni gett medecinen till en 4 åring?

Tillit: Postade brev idag till dig

• Nattljus

Vad jag förstår så är det inget lättvindigt beslut läkaren tar om att skriva ut Ritalin till små barn. Jag känner inte till din flicka och hur hon fungerar i vardagen. Men jag läst om barn som behandlas med Ritalin pga av att deras hyperaktivitet förorsakar så mycket problem för både dem själva och omgivningen. Hyperaktiviteten bromsar tom utvecklingen pga att de inte är fokuserade och konsentrerade länge nog för att kunna lära sig nya saker.

Nu vet jag inte alls hur det är med din flicka och varför man beslutat att börja medicinera, men om du känner dig tveksam så tycker jag du ska begära ett samtal med er läkare för vidare rådgivning. Sen brukar man behöva ge medicin en viss tid för att kunna utvärdera effekten, vad har läkaren sagt till er?

Och till din fråga, ja, jag hade övervägt att pröva medicinera min fyraåring om hans vardag och liv var svårt påverkad av hans problematik och om man kunde förvänta sig att medicinen kan förbättra hans situation.

• mia A

Perny: Elin är hyperaktiv hennes dag består av att slita dra knuffa syrran. Sitter inte långa stunder utan byter aktivitet hela tiden. Vi träffade Svenny Kopp en neurolog som är expert på barn med autism, hon och christopher Gillberg verkar vara de största på autism.

Det var Svenny som sade till vår läkare att hon behövde medecineras, den timmen hon var med Svenny så hade hon som myror i kroppen.
    Elin springer och far omkring mest hela tiden.

De här 2 första dagarna har hon suttit stilla vid datorn och spelat myror i brallan på datorn.
    Hon har aldrig suttit och koncentrerat sig så förrut.

• Eldo

mia A
    D var 3½ år när vi började ge honom Ritalin. De första dagarna var hemska! Han pendalde mellan ilska och tårar. Vi var påväg att ge upp, men läkaren övertalade oss att ge det några dagar till. Efter tredje dagen hade vi en mer harmonisk pojke, som inte var lika hyperaktiv och farig längre. Då var vi väldigt nöjda med resultatet.

Han åt Ritalin fram till i somras ( i 1 år alltså) och vi hade tyckt att det hade funkat bra. I somras då han hade dagisuppehåll blev han som förbytt. Han blev väldigt hyperaktiv, orolig, grät och slog sig själv. Vandrade runt i cirklar och var svår att nå och sysselsätta. Inte alls lik vår pojke som ändå är social av sig. Att han slog sig själv med knytnävar i ansiktet skrämde mig så vi var tvugna att byta till en annan typ av medicin.

Risperdal heter den medicinen och används vid allvarliga utagerande beteendestörningar såsom uppförandestörning och trotssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna med psykiska utvecklingsstörningar (mental retardation).
    Allvarliga beteendestörningar hos barn och ungdomar med autism. (kopierat från fass)

Vilken kille vi fick! En glad, go och busig kille! Helt plötsligt ville han kramas och har nu börjat pussas!!! Vilken underbar känsla att få en puss! Men, framförallt så är det glädjen som gör det värt att ge honom medicinen.
    Vi insåg att sonen nog inte hade fått maxresultat av Ritalin (kanske hade vi kunnat höja dosen). Nu skulle jag aldrig vilja ta ifrån sonen den här medicinen för han har fått en helt annan livsglädje!

• Eldo

miaA
    Din dotter låter som min son :)

Svar på tråden Autismtråden