Autismtråden
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Hej!
Jag undrar om ni märkte att något var fel på era barn redan i spädbarnsåldern och på vilket vis i så fall?
iida:
Nä, vi märkte ingenting! Han utvecklades normalt och var tidig med att krypa, gå osv...
För vår del var det vid 1½-2 års ålder som vi började undra om något inte stod rätt till. Han blev svår att nå och få kontakt med bl a... Han hade börjat prata en del innan också men vid den här tiden tog det stopp! Han sa inte ens de ord han tidigare lärt sig... Ja, sedan kom en rad andra "problem" också, men som sagt inget i spädbarnsåldern!
Har du märkt något? Nyfiken på varför du frågar
Hejsan!! Ny i denna tråd.. men några känner nog igen oss...
Minsta sonen Linus har fått en diagnos till....
Han har sen förut Silver-Russell Syndrom.. som ni kan läsa om här....
www.sos.se/smkh/2001-29-128/2001-29-128.HTM
och nu har han fått att han är över måttlig Autistisk...
Kan berätta Lite om Linus
Han är född i vecka 34+1 efter 9 veckors H-Vete..
Vägde då 1242gram och var 38 cm...
Har matvägrat sen han föddes som nu har visat sig vara för att han har Silver-Russell
Han är så muskel svag så han kan inte äta själv Har knapp....
Har reflux så han spyr jämt...
Väldigt infektionskänslig.. legat på sjukhus ca halva hans 2.5 åriga liv....
svävat mellan liv och död många ggr....
Han har glasögon
Infektionsastma av alla lunginflammationer och en Kraftig RS visrus och kollapsade lungor......
Äter nu mer Penicillin dagligen och inhaleras flera ggr /dag....
Började krypa rätt sent och har krypt på ett lite speciellt sätt som jag sen har fått veta beror på att han är muskel svag....Linus började gå vid 18 månader .. Pratar inte men kan några enstaka ord som växlar.... men har mycket ljud för sig....
Det är svårt att få ögonkontakt med han... sen verkar han ganska hyperaktiv....mm.mm
Just nu är han sjuk och har feber.. rosslar som fn.....
Ja de var lite om Linus....
Ni som har erfarenhet blir de värre och värre eller vad kan vi vänta oss av framtiden....
Har inte fått vara på info om diagnosen än men på Måndag ska vi dit...
Bonny
Hej! Min pojke har också ett ovanligt kromosom fel och fick autismdiagnos när han var 3½ år gammal.
En tanke som slog mig, som inte har med autism att göra, var hur känslig din son är för infektioner. Har de gjort någon riktig immunutredning på honom?Min son var också alltid sjuk förr. Det gick max 14 dagar från avslutad antibiotikakur till det att nästa påbörjade. Till slut gjorde de en immunutredning som visar att han har en IgG-brist. Just för bland annat de bakterier som oftast ger öroninflammationer och lunginflammationer. Han har sedan dess fått gammaglobulin och är nu inte alls lika sjuk längre.
Har de inte kollat detta så be dem göra det. Det är ett vanligt blodprov.
Hej, här vill jag också vara med. Har dock lite större barn inom autism spektrat. En pojke på snart 14 med autism, epilepsi och tvångssyndrom (typ OCD) och en tösabit på 11 som har asperger med drag av adhd. Skönt att ha lite feedback kompisar:).
Är det någon hör som vet om det finns någon bok om hur barn med autism uppfattar matematik? Jag är inte förälder men arbetar som resurspedagog på en skola och har assistentuppdrag mot en 12-åring med autismdiagnos.
Har precis börjat och försöker sätta mig in i hur han fungerar och tänker... och just nu klurar jag mycket på hur hans uppfattar saker som har med mattematik att göra.
Han kan räkna enligt olika tekniker som han lärt sig utantill (tex räkna plus och minus med hjälp av fingrarna och uppställningar) men själva "förståelsen" för matematikens förhållande till den fysiska världen finns liksom inte där. Att 232+243 blir 475 kan han lätt räkna ut men inte hur många kulor Eva har kvar om hon först hade tre och gav en till Lisa (om ni förstår hur jag menar) eller kunna bedöma vilket som är dyrast av en cykel och en bil. Klockan (analog) är helt omöjligt också. Behöver konkreta tips om hur man ska kunna jobba med detta och skulle behöva förstå mer av hur hans perception ser ut på det häer området. Någon som har förslag eller lästips?.
Jag kände starkt att det var något med min pojke med i 1 års åldern. Han började prata, sa pappa, hejjå mm. sen bara försvann det bara och har inte kommit tillbaka. Så jag kände starkt att det var något.