Autismtråden
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Elias är inte i så stort behov av rutiner när han ska sova blir trött och vill sova 20.00 men det är olika när han vaknar, men däremot vaknar han en del på nätterna.
Har ni kontakt med Hab så kanske dom kan hjälpa er?
puffar.
Är det nån här som har avlastning via lss hur går det till?
mia A skrev 2007-12-06 12:04:56 följande:
blöjbidrag är det nån här som fått det?
Enligt kuratorn på habiliteringen hade vi rätt till det men företaget avslog vår ansökan med motiveringen att han hade fel diagnos???
Elias har autismliknande tillstånd.
Vi får gratis blöjor, är barnet över 4 år och behöver blöjor dagtid så får man det, det behövs ingen diagnos. Olle har autismliknande tillstånd dock.
Jag ringde upp sköterskan på barnmottagningen och hon fixade det per telefon, nu levereras blöjorna hem till dörren, vi fick välja sort. Hur smidigt som helst.
Öppnade en tråd ang blöjor för en tid sen, där finns tips.
mia A skrev 2007-12-06 12:04:56 följande:
hej alla! nu var det jättelänge sen jag var här senast då jag haft annat att fokusera på men nu pockar behovet av att "prata autism" på igen så nu är jag tillbaka
min grabb fyller nu fem år, har gjort enorma framsteg utvecklingsmässigt men fortfarande återstår många bekymmer att tackla. av någon mystisk anledning vägrar han att bajsa på toaletten på dagis (kissa går utan problem) så antingen håller han sig till han kommer hem eller så blir det olycka. det kommer och går i perioder, just nu verkar han vara inne i en olycksperiod igen så det blir mycket tvätt. inget av de saker vi testar fungerar utan han fortsätter vägra, inte mycket mer att göra med andra ord.
ni med avlastning, hur har ni lagt upp det? har ni korttidsboende eller någon annan variant? jag har nämligen en ide om att försöka korta ner sonens dagisdagar när jag börjar jobba heltid i januari (nu pluggar jag så han går deltid) och vill då få avlastning av nära släktingar, tanken är att de ska hämta tre dagar i veckan och därmed korta ner hans dagar med några timmar de dagarna men enligt lss är det tvärstopp då det bara innefattar något slags avlastningsboende (typ en helg i månaden) och inte några timmar i veckan, och dessutom godkänner de aldrig släktingar som avlastning då de ska gå att räkna med ändå eftersom de är just släktingar. nån som har tips på hur jag kan lösa problemet? sonen kommer knappast orka med ett stimmigt dagis mellan 6.30 och 16.30 fem dagar i veckan utan att det kommer sätta sina spår (förmodligen humöret och utvecklingsmässigt om koncentrationen rubbas) och jag är ensamstående så jag kan inte lösa det på egen hand. tips och råd emottages gladeligen!
hoppas ni alla har en fin dag!!