Autismtråden
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Den gamla tråden var visst stängd.
Här samlas vi som har barn med en diagnos inom autismområdet.
Gamla trådar
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17781079.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14594336.html
Bonny
Skönt att en immunutredning redan är gjort. Vår pojke har också haft mycket kräkningar. Tur nog har det lugnat sig så att det inte är dagligen längre. Men, i varje vrå av huset finns där en kräkpåse och vi åker aldrig någonstans utan.
Bra att din pojke kan börja med tillväxthormoner!
Min son saknare en bit på kromosom 13.
D fick sin autismdiagnos när han var 3½ år, men då hade han redan redan sin kromosomdiagnos och vi visste att han har en utvecklingsstörning.
D har varit annorlunda från början. Det första tecknet var att han var kraftigt tillväxthämmad då han föddes.
mia A
Usch, vilken dag.
Brukar hon bajsa på potta/toalett annars?
Min dotter, som inte har autism, vägrar att bajsa på potta/toalett. Får hon inte en blöja så bajsar hon inte och blir förstoppad.
Eldo: Hon brukar bajsa i blöjan, bara kissar på potta. Nu har dagis haft utan blöja i 1½ vecka och då blev hon förstoppad.
mia A:
Hur gammal är din dotter?
Min son är 4½ och går (oftast) och kissar på toaletten här hemma... När han ska bajsa vill han altid ha blöja och det får han.
Problemet vi har är att han inte går på toaletten alls på dagis! Han kissar inte på sig heller, utan han håller sig tills han kommer hem och det är ju inte så bra... Nu har vi sagt till på dagis att de ska sätta på honom en blöja så han kan kissa, framför allt när han är där lite längre!
Någon som känner igen detta?
En väninna till mig som själv har en 17-åring med autism berättade att hon läst att det var vanligt med "toalettproblem" bland autistiska barn... Det var egentligen det jag undrade över. Om detta är något som ni andra känner igen
Jag ingen stress över att han inte är torr än. Det får gå i hans takt och är han inte mogen så får vi helt enkelt vänta till den dag han är det! =)
Häxan
Min son fyller snart 5 år och har blöja på sig. Hemma vill han ofta bajsa på toaletten (för att han får en godis då), men kissar i blöjan. Är han redan på toan så kissar han, men inte annars.
Han vägrar gå på toa på dagis. Vill inte ens försöka hur de än har lockat honom.
Det konstiga är att han inte heller bajsar på dagis. I blöjan ens. Han håller sig och ofta kryper han in under ett bord och bajsar då han kommer hem. Vi kan nog räkna de gånger han har bajsat på dagis på en hand.
Eldo:
Låter som att våra söner är ganska lika på den punkten. Min son vägrar också på dagis. Jag brukar försöka ta med honom in på toaletten när jag är där och hämtar honom, men det går inget oftast vidare...
Bajsar gör han inte heller på dagis, det händer i stort sett bara hemma! Då har han som sagt blöja och går undan en stund för att vara ifred.
Han började på ett nytt dagis i aug och vi har väl tänkt som så att det är för att allt fortfarande är ganska nytt som han inte vill. Men han trivs ju på alla sätt och vis för övrigt och allt funkar bra! Det är bara det här med toaletten som inte går...
Häxan: Hon är 4 år fyllde nu i nov.
Vi går på toaskola på habiliteringen för Elin. Hon har på ca 2 veckor slutat nästan helt att kissa i blöjan på dagtid men på natten har vi blöja på henne.
Hemma vill hon ha böja som hon säger men dagis vägrar hon blöjan vill vara utan. Hon har en spelande potta köpt på Ullared. Fick en ny av habiliteringen så den gamla åkte iväg till dagis. Fröken sade ohh måste prova den direkt
, och tog potten hon menade att hon skulle hälla lite vatten i den förstås.
Min son är 9 månader och kan sitta och snurra på ett hjul i evigheter. Tycket heller inte han reagerar på sitt namn. Ingen aning hur normalt/onormlat detta är??
Vilka sovtider har era barn med autism?
Min lilla kille på 3½ år har som en inställd klocka att han varje kväll blir trött först vid kl 22, sover sen till 9 på morgonen om han inte har en "vakennatt" då han vaknar mellan 4-5 på morgonen och somnar om vid 7.
Vi har såklart testat många ggr att lägga honom tidigare men då vaknar han istället vid 2 på natten och tror det är morgon.
Vi tänder en nattlampa (som sitter i en kontakt) för att markera att den är tänd på natten.
Hans tider på förskolan är nu 11-14 men visst vill även vi att han ska komma dit tidigare men han är ju så trött på morgonen.
* Han tar inga mediciner *