• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • Niillis

okej då är de väl rätt kanske mindre fett i min då :P kan äta mer av ischokladen då ju *intalar man sig själv*

TezzyBump skrev 2007-12-19 20:39:04 följande:
    i det receptet jag gör så är det sååå mkt :p
  • Nessii
    Gummisnodden skrev 2007-12-19 20:52:03 följande:
    Gjorde smörkola nyss och de stod att den ska koka 15-20 minuter, men min kola klarade kulprovet redan vid 8 minuter! så ja ällde av den då, va de dumt? Skulle ja kokat minst 15 min? Kan man låta kolan stelna i kylen eller måste de va i rumstemp.?
    Det beror väl mycket på hur stor kastrull du hade när du kokade kolan.. Stor kastrull = kort koktid, liten kastrull= längre koktid.

Du kan låta kolan stå i kylen när den stelnar. MEN det är inte så bra att ställa in varma saker i kylen för den värmer upp kylskåpet så den övriga maten kan "må dåligt". Om du har en balkong eller altan ställ ut den där i stället..
  • Trikarn

God cares skrev 2007-12-19 20:15:38 följande:

The Bumblebee skrev 2007-12-19 07:45:31 följande:
    Jag förstod inte heller det först Jag tog en hög mandlar i en handduk och gned dem där, fungerade ganska bra. Tror jag ska göra det lite längre tid nästa gång, så kanske det fastnar bättre. Hunden gillade att det ramlade ut lite mandlar på golvet till honom
    Mina mandlar var skållade och jag hade de i lååång tid..inte tusan fastnade det mycket ändå..vet inte vad jag gjorde för " fel" men de blev goda ändå

Men HUR ska man förvara dem?? tänkte juh låta de ingå i "ge bort" julkorgen...
  • Gummisnodden
    Nessii skrev 2007-12-19 21:02:13 följande:
    Det beror väl mycket på hur stor kastrull du hade när du kokade kolan.. Stor kastrull = kort koktid, liten kastrull= längre koktid.Du kan låta kolan stå i kylen när den stelnar. MEN det är inte så bra att ställa in varma saker i kylen för den värmer upp kylskåpet så den övriga maten kan "må dåligt". Om du har en balkong eller altan ställ ut den där i stället..
    okok tack, den är inte så varm längre nu, men fortfarande inte stelnat.
    Hur lång tid brukar de ta?

Kokade i en gryta, vet inte hur många liter den rymmer. Normal stor e den iaf ;)
    2 barnsmamma - 2004 & 2005 + En liten i magen BF 080504! ( v.21 )
  • Nessii

Det var någon som frågade efter En tryffel med Turkisk Peppar för ett tag sen (kommer ej ihåg vem) Jag har nu hittat receptet i en tidning.

Festlig Tryffel
    ca 20 små tryfflar.

200 gram Ögon Premium 70% mörk choklad
    1 dl vispgrädde
    0.5 dl krossad Fazer Tyrkisk Peber
    Flingsalt av god kvalitet

Gör så här
    Hacka chokladen och lägg den i en bunke, koka upp grädden och slå den över chokladen. Rör tills allt är smält och blandat sig väl. När tryffelmassan svalnat något blanda i Tyrkisk Peber och slå upp i en form klädd med plastfilm. Låt tryffeln stelna i kyl över natten och skär den sedan i små fyrkantiga bitar. Dekorera varje tryffelbit med en saltkristall vid servering.

• TezzyBump

ett tips till er baktokiga, om ni inte redan testat det, så testa att byta ut vaniljsockret mot vaniljextrakt! finns på påse bland annat på ica maxi! såå jäkla mkt godare!

• TereseA

Någon som gjort Leilas Jul smörkola här..den med choklad alltså..

Undrar om ni vet om man kan olja in en avlång sockerkaksform till kolan..

Någon som provat det..ska göra smörkolan..

• Nessii
    TereseA skrev 2007-12-19 21:58:17 följande:
    Någon som gjort Leilas Jul smörkola här..den med choklad alltså..Undrar om ni vet om man kan olja in en avlång sockerkaksform till kolan..Någon som provat det..ska göra smörkolan..
    japp det går.. jag gjorde det o det funkade utmärkt.. fick skära lite med en kniv längs med kanterna o dunka till ordentligt i skärbrädan så lossnade hela "kolakakan"
  • God cares

The Bumblebee skrev 2007-12-19 20:30:16 följande:

Ok, men gjorde du med skalet kvar eller med skållade mandlar?
    Jag gjorde med skalet kvar och jag tyckte de blev goda Det enda felet var att jag inte lyckades sprida ut massan på alla mandlar, blev lite ojämnt fördelat men det är sånt man lär sig.
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!