• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • Nessii
    Gummisnodden skrev 2007-12-19 21:11:49 följande:
    okok tack, den är inte så varm längre nu, men fortfarande inte stelnat.Hur lång tid brukar de ta?Kokade i en gryta, vet inte hur många liter den rymmer. Normal stor e den iaf ;)
    min stelnade nog på ca 45 minuter. jag ställde den ute i ca 2-3 plusgrader.
  • God cares

Trikarn skrev 2007-12-19 21:02:25 följande:

God cares skrev 2007-12-19 20:15:38 följande:Mina mandlar var skållade och jag hade de i lååång tid..inte tusan fastnade det mycket ändå..vet inte vad jag gjorde för " fel" men de blev goda ändå Men HUR ska man förvara dem?? tänkte juh låta de ingå i "ge bort" julkorgen...
    Jag har lagt dem i en glasslåda med gladpack på (hittade inget passande lock), men bara tillfälligt. I butiker och på marknader förvaras de i rumstemperatur (ja, på marknader är det förstås oftast utomhus), jag tror det funkar med vilken förpackning som helst nästan.
  • Mammassaga

hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?
    Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.

• God cares

Mammassaga skrev 2007-12-19 22:44:06 följande:

hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.
    Min fudge stelnade fint
  • angelofthedevil
    Mammassaga skrev 2007-12-19 22:44:06 följande:
    hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.
    Min fudge stelnade fin fint å de e den som ja gillar bäst.
    Jag börja fundera på att de kanske va så att man skall skära rocky roaden lite tidigare så att den inte e så hård. Tror iaf att de va de som va problemet för mig när den smula.
    *Leonardo 070220*
  • tinkerbell

jag har gjort rock road och den blev utmärkt, den smulade inte alls men visst man har ju nötter i så lite blir det oavsett..men attans va gött det e speciellt dumlekolan som smält,,,,hehhhehe

• saua83

Det funkade jättebra och kakan blev riktigt mumsig! Är det någon här som har ett recept på mjuk pepparkaka med lingon i - minns att min älskade mormor gjorde en sån när vi var små?

AdoXa skrev 2007-12-19 18:40:23 följande:
    Jag hoppar helt oprovocerat in och funderar: det borde funka men då lär väl gräddningstiden minska tror jag. Eftersom kakorna är mindre.
  • saua83
    tjejmaffian skrev 2007-12-20 07:54:53 följande:
    saua: kolla på kungsornen.se, de har recept på pepparkaksrutor m lingon...
    Lät mumsigt! I must try!! =)
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!