• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • humran

Losam:

"Måste fråga om det är någon mer som gjort leilas smörkola, och som inte kan sluta äta? Jag gå och äter hela tiden... mums"

Jag!!! Gjorde dessutom trippel sats när jag ändå skulle 90 stooora kolor blev det, helt fenomenala! Eleverna på jobb fick smaka och var helt saliga.

Inte en jul utan kolor i framtiden...

• Mrs Kaffelatte
    FrippeFripp skrev 2007-12-19 18:27:14 följande:
    [citat]
    är det någon skillnad på dom och på dem som leila bakade??=)char ni testat båda??=) tänkte faktiskt göra leilas imorn!!
    [/cita
    Det receptet jag la in är Leilas....
  • cleopatra2

dom smakar mer som biscottis
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-12-19 17:35:54 följande:

Det är saffransskorpor...
  • giftgrodan

väldigt enkel och god ischoklad som jag fick tips om i en annan tråd:

200 g schweizernöt
    100 g kokosfett

smält, blanda, häll upp i ischokladformar.

• God cares

The Bumblebee skrev 2007-12-19 07:45:31 följande:

Här kommer en bimbofråga kanske... Men när man gör brända mandlar, ska man skålla dem först då eller? Jag förstår inte riktigt det där med att: God cares skrev 2007-12-18 22:45:15 följande:Hur har ni gjort? Lagt alla mandlarna i en handduk, eller stått och gnidigt en å en?
    Jag förstod inte heller det först Jag tog en hög mandlar i en handduk och gned dem där, fungerade ganska bra. Tror jag ska göra det lite längre tid nästa gång, så kanske det fastnar bättre. Hunden gillade att det ramlade ut lite mandlar på golvet till honom
  • TezzyBump

250g mörk blockchoklad och 250g kokosfett, smält båda var för sej, låt kokosfettet svalna lite och blanda sedan i under snabb omrörning i chokladen. häll upp i ischokladformar.

ischoklad var detta alltså..
    borde funka med vit choklad också..? testa!

• The Bumblebee
    God cares skrev 2007-12-19 20:15:38 följande:
    The Bumblebee skrev 2007-12-19 07:45:31 följande:Jag förstod inte heller det först Jag tog en hög mandlar i en handduk och gned dem där, fungerade ganska bra. Tror jag ska göra det lite längre tid nästa gång, så kanske det fastnar bättre. Hunden gillade att det ramlade ut lite mandlar på golvet till honom
    Ok, men gjorde du med skalet kvar eller med skållade mandlar?
  • Niillis

inte så mycket kokosfett väl? jag gjorde för 200 g choklad 75g kokosfett

TezzyBump skrev 2007-12-19 20:16:46 följande:
    250g mörk blockchoklad och 250g kokosfett, smält båda var för sej, låt kokosfettet svalna lite och blanda sedan i under snabb omrörning i chokladen. häll upp i ischokladformar.ischoklad var detta alltså.. borde funka med vit choklad också..? testa!
  • TezzyBump
    Nilla21 skrev 2007-12-19 20:32:25 följande:
    inte så mycket kokosfett väl? jag gjorde för 200 g choklad 75g kokosfett
    i det receptet jag gör så är det sååå mkt :p
  • Gummisnodden

Gjorde smörkola nyss och de stod att den ska koka 15-20 minuter, men min kola klarade kulprovet redan vid 8 minuter! så ja ällde av den då, va de dumt? Skulle ja kokat minst 15 min?
    Kan man låta kolan stelna i kylen eller måste de va i rumstemp.?

2 barnsmamma - 2004 & 2005 + En liten i magen BF 080504! ( v.20 )
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!