• Velour

Varför är nunnor heltäckta?

Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.

• Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?
  • Halal

Muminpappan

''Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. ''

Och detta påstående grundar du på - ja vad då?

• Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 20:56:55 följande:
    Muminpappan''Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. ''Och detta påstående grundar du på - ja vad då?
    U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade.
  • Halal

Muminpappan

''U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade. ''

Det är de inte, men det betyder inte nödvändigtvis att utbildningen är sämre.

Där jag bor är tex matematik och fysik på en högre nivå än i USA.

Man går inte automtiskt vidare till nästa klass i grundskolan bara för att det är dags att göra det, utan man måste kvalificera sig för det via bra betyg. Annars får man gå om klassen om man inte kvalificerat sig. Ta det i jämförselse med Sverige där man går vidare oavsett om man kan läsa eller skriva eller klarat sig genom kursmaterialet.

• Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 21:42:51 följande:
    Muminpappan''U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade. ''Det är de inte, men det betyder inte nödvändigtvis att utbildningen är sämre. Där jag bor är tex matematik och fysik på en högre nivå än i USA. Man går inte automtiskt vidare till nästa klass i grundskolan bara för att det är dags att göra det, utan man måste kvalificera sig för det via bra betyg. Annars får man gå om klassen om man inte kvalificerat sig. Ta det i jämförselse med Sverige där man går vidare oavsett om man kan läsa eller skriva eller klarat sig genom kursmaterialet.
    Att jämföra med USA:s skolsystem säger inget. Man har allmänt låga krav där i grundutbildningen. Det finns elituniversitet i USA som är världsbäst på specifika områden, men den allmänna standarden är låg även på universitetsnivå. Inte undra på att svenska utbyteselever ofta framstår som rena underbarn i USA, för att fort bli nertagna på jorden då de kommer tillbaka.

Det samma kanske gäller det land du bor i. Handen på hjärtat, hur hög är utbildningsnivån för gemene muslim? Är den tillräckligt bra för att kunna tillgodogöra sig ett material på främmande språk, och dessutom analysera det och dra sina egna slutsatser?
  • siamusen

Nunnorna här i Frankrike är inte alltid heltâckta utan har kjol och blus fôr det mesta. De har inte ens alltid doket pa sig sa vitt jag sett.

Dock klär de sig inte utmanande heller iofs.

• Halal

Muminpappan

Poängen var att du valde att generalisera 'u-land' vilket KAN vara missvisande. Kan jag dra slutsatsen att när det gäller tex grundskolenivå så är USA ett 'u-land'? Det kan således bli missvisande inte sant?

Undervisning bedrivs från första början på två språk, vilket jag ser som en bra utgångspunkt.

Som jag ser det är det inte direkt utbildningen som är problemet utan problemet är att skolorna privatiseras så att 'gemene man' inte alltid ens har råd att gå i skolan.

Något som faktiskt går stick i stäv med Islams vikt av att utbildning är för alla. Ekonomiska intressen har således ''smugit'' sig in och får överta istället för ALLA rätt till utbildning. DÄR klämmer verkligen skon.

• Solitär
    Halal skrev 2007-10-13 22:57:25 följande:
    MuminpappanPoängen var att du valde att generalisera 'u-land' vilket KAN vara missvisande. Kan jag dra slutsatsen att när det gäller tex grundskolenivå så är USA ett 'u-land'? Det kan således bli missvisande inte sant?Undervisning bedrivs från första början på två språk, vilket jag ser som en bra utgångspunkt. Som jag ser det är det inte direkt utbildningen som är problemet utan problemet är att skolorna privatiseras så att 'gemene man' inte alltid ens har råd att gå i skolan. Något som faktiskt går stick i stäv med Islams vikt av att utbildning är för alla. Ekonomiska intressen har således ''smugit'' sig in och får överta istället för ALLA rätt till utbildning. DÄR klämmer verkligen skon.
    USA är ett statsförbund. I detta statsförbund ingår flera u-länder. Då tänker jag ffa på de sk sydstaterna.
  • Halal

Muminpappan

Ok vi kommer inte längre här tror jag och kanske bör avsluta - ser vi är rätt OT dessutom...

• Velour

Fan att min tråd skulle bli så fucked up. Måste det sluta med att handla om Islam????

• Velour

Muminpappa,

varför är nunnor heltäckta? Står det i Bibeln? Om inte, vem har då sagt att de ska gå klädda sådär?

Tycker du att nunneklädsel är svensk sed? Tycker du det är förtryck eller helt okej? Tycker du att man ska utöva sin religion precis som det är sagt att man ska eller ska man anpassa sig till det utvecklande samhället?

Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?