Varför är nunnor heltäckta?
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Fast frågan är onekligen intressant. Eftersom även nunnan täcker håret. Det står säkert i bibeln att kvinnan ska täcka håret. Har för mig att förr fick kvinnor i Sverige inte gå i kyrkan utan att ha sjalett på sig. Så på ett sätt är säkert nunnan och den muslimska kvinnans klädedräkt jämförbar. Båda vill skyla sin "köttsliga" kropp, lägag fokus på det andliga och håret är lite känsligt för gudarna
Angående nunnor så finns det inga särskilda instruktioner för dessa i Bibeln.
Nunnor fanns inte på Bibelns tid utan är ett senare fenomen. Däremot fanns det människor som valde att leva i celibat för Guds rikes skull. Dessa hade antagligen vanliga enkla kläder.
Senare när kyrkan blev mer etablerad så etablerades också kloster med munkar och/eller nunnor. Dessa kloster har egna regler för livet tillsammans. I dessa regler kan regler för kläderna också ingå. Ofta är det ju (så som någon redan sagt) regler som är utformade för en tid sedan då alla gifta kvinnor hade dok/sjal på huvudet.
Att bära sjal var då ett sätt att bli respekterad som vuxen kvinna, ogift var man bara så länge man var flicka.
MEN alla nunnor bär inte dessa gamla dräkter till vardags. Det finns nunnor som har helt vanliga kläder också. Dock enkla. Nunnor har ju lovat att leva i enkelhet och fattigdom!
den då tordes nunnedräkten vara som en slöja?
jag tror inte att nunnor är förtryckta.
Att nunnor har slöja. Kan det inte ha med att göra att det under medeltiden inte fanns samma möjlighet att tvätta håret? Fattigt folk dolde håret med hucklen eller dylikt. De riktigt rika som hade tillgång till vatten på annat sätt kunde ha fina frisyrer. Nunnorna skulle ju leva enkelt, alltså hade de nog inte varmvatten nog att tvätta håret. Sen har det legat kvar i deras dräkt. Heltäckande kläder har nog med den tidens anständighet bland fattigare folk att göra.
Det är iaf vad jag tror.
LillaPuh78
Så du menar att det är därför vi även har kläder på kroppen? För att det tidigare inte fanns varmvatten att tvätta kroppen med så vi dolde den och att vi därför fortfarande döljer den med tyg?
Halal: Himla spännande tanke... Men måste göra dig besviken på den punkten. Du förstår, när vi "blev" människor och tappade pälsen och dessutom flyttade oss norrut för att följa byten, så blev vi tvugna att skydda oss mot elementen. Alltså började vi klä oss i hudar och det har sen utvecklats. Men idealen vad man ska klä sig i har ändrats genom åren, och på medeltiden kanske man på ett annat sätt blev medveten om smuts då man flyttade till större samhällen. Men det fanns säkert fler skäl till att kvinnorna dolde håret på den tiden, och att nunnorna valde just den stilen. Det var bara en teori jag la fram. Vill du veta helt säkert får du snickra ihop en tidsmaskin och åka dit och fråga. Tänk på att dräkten i sig har ursprung sen innan nunnornas tid så du får åka en bra bit... Have fun!
Nunnor känner väl lika stor bekvämlighet som muslimer som är täckta, när dem täcker sig
LillaPuh78
''Men måste göra dig besviken på den punkten.''
Synd trodde verkligen du hade kommit på nåt.
''Du förstår, när vi "blev" människor och tappade pälsen och dessutom flyttade oss norrut för att följa byten, så blev vi tvugna att skydda oss mot elementen.''
Du menar när vi hade varit apor? Eller fiskar? Men då hade du ju skrivit fjäll kanske - ah kvittar.
''Alltså började vi klä oss i hudar och det har sen utvecklats.''
Fantastiskt. Man bara baxnar hur det går framåt.
''Men idealen vad man ska klä sig i har ändrats genom åren, och på medeltiden kanske man på ett annat sätt blev medveten om smuts då man flyttade till större samhällen.''
Tror du? Jag tror å andra sidan att människan nog även före det var rätt medveten om att vara ren och hel, även om man då kanske inte förstod kopplingen till att vissa sjukomar kan florera under sådana omständigheter. Men man kan ju aldrig så nog veta.
''Men det fanns säkert fler skäl till att kvinnorna dolde håret på den tiden, och att nunnorna valde just den stilen.''
Jodå jag vet att det fanns andra orsaker än att ha smutsigt hår som är orsaken så det finns bättre alternativ än smuts skulle jag nog våga påstå.
''Det var bara en teori jag la fram.''
Intessant sådan.
''Vill du veta helt säkert får du snickra ihop en tidsmaskin och åka dit och fråga. ''
Skulle vara intressant jag har alltid varit lite äventyrslysten av mig och beredd att riva svåröverkomlig hinder. Kanske finns begagnade att köpa rent utav? Skulle ju spara enorm TID så att säga.
''Tänk på att dräkten i sig har ursprung sen innan nunnornas tid så du får åka en bra bit... Have fun!''
Tack och ingen fara, var inte orolig, jag brukar inte bli åksjuk - bra om man ska resa långt.
Men hallå! Har ni inte läst mitt inlägg???
De nunnor som täcker håret (alla gör det inte!) gör det för att man på medeltiden gjorde det som gift kvinna. ALLA gifta kvinnor täckte håret. Det var en vuxenhets och värdighetssymbol. Som gift kvinna hade man ju en högre status än som ogift.
Nunnorna har ju "gift" sig med kyrkan.
Intressant utveckling av diskutionen..
Jag vet att en ogift kvinna i 1800-talets samhälle blev gravid fick en röd huvudbonad som skulle skilja sig mycket från den gifta kvinnans. För att andra skulle veta vad hon hade gjord - fått barn som ogift. (där kommer begreppet hora) Hon blev aldrig accepterad i samhället.
Även deras barn blev inte riktigt accepterade i samhället.
Nice. Inte.
Det var för att man enligt religiösa föreskrifter borde vara gift innan man skaffade barn?