• Velour

Varför är nunnor heltäckta?

Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.

• Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?
  • Velour

Okej. Har de huvudduk? För det tror jag att alla nunnor har gemensamt?

Men vad är det som avgör det att nunnor i olika länder klär sig olika?

siamusen skrev 2007-10-13 22:34:11 följande:
    Nunnorna här i Frankrike är inte alltid heltâckta utan har kjol och blus fôr det mesta. De har inte ens alltid doket pa sig sa vitt jag sett.Dock klär de sig inte utmanande heller iofs.
  • Solitär

Hursomhelst, man kan betrakta nunneklädseln som en uniform. Nunneklädseln är en tjänstedräkt, liksom polisuniformen. Nunnorna är i tjänst för stt kloster dygnet runt, året om.

Att den ser ut som den gör i många ordnar har att göra med att den avspeglar ett mode som rådde för flera hundra år sedan. T ex Birgittanunnorna är klädda i enkla kläder som skall avspegla hud fattiga människor var klädda, men för väldigt länge sedan.

Sedan tror jag inte att heltäckande klädsel är något självändamål för nunnorna.

• Velour

Men om de klär sig sådär så betyder ju det att de tycker så som du har skrivit o då blir det väl ett självändamål?

Solitär skrev 2007-10-14 11:56:10 följande:
    Hursomhelst, man kan betrakta nunneklädseln som en uniform. Nunneklädseln är en tjänstedräkt, liksom polisuniformen. Nunnorna är i tjänst för stt kloster dygnet runt, året om. Att den ser ut som den gör i många ordnar har att göra med att den avspeglar ett mode som rådde för flera hundra år sedan. T ex Birgittanunnorna är klädda i enkla kläder som skall avspegla hud fattiga människor var klädda, men för väldigt länge sedan. Sedan tror jag inte att heltäckande klädsel är något självändamål för nunnorna.
  • Solitär
    Velour skrev 2007-10-14 12:10:41 följande:
    Men om de klär sig sådär så betyder ju det att de tycker så som du har skrivit o då blir det väl ett självändamål?
    Det är en tjänsteuniform, som ingen brytt sig om att reformera de senaste århundradena. Dräkten används för att visa att de vänt sig från det världsliga samhället och inte är tillgängliga för sexuella förslag.
  • siamusen
    Velour skrev 2007-10-14 11:53:25 följande:
    Okej. Har de huvudduk? För det tror jag att alla nunnor har gemensamt?Men vad är det som avgör det att nunnor i olika länder klär sig olika?
    En del har det, andra inte. En del är ocksa heltâckta. Jag antar att det har med vilken order de hôr till men är inte sâker.
  • siamusen

orden heter det kanske förresten?

• enkelt
    Halal skrev 2007-10-13 21:42:51 följande:
    Muminpappan''U-länder har sällan hög utbildningsnivå. De muslimska länderna är ju i allmänhet inte särskilt högindustrialiserade. ''Det är de inte, men det betyder inte nödvändigtvis att utbildningen är sämre. Där jag bor är tex matematik och fysik på en högre nivå än i USA. Man går inte automtiskt vidare till nästa klass i grundskolan bara för att det är dags att göra det, utan man måste kvalificera sig för det via bra betyg. Annars får man gå om klassen om man inte kvalificerat sig. Ta det i jämförselse med Sverige där man går vidare oavsett om man kan läsa eller skriva eller klarat sig genom kursmaterialet.
    Var kommer majoriteten av alla nobelpristager i tex matematik och fysik ifrån för land? ;)
  • Velour

Det är faktiskt sant, det som Halal skriver.
    Finns nog en annan orsak till att de ni anser är "dumma" inte får några priser. Kanske av politiska orsaker? Vet ej...men det finns nåt bakom kulisserna allt.

enkelt skrev 2007-10-14 15:49:00 följande:
    Var kommer majoriteten av alla nobelpristager i tex matematik och fysik ifrån för land? ;)
  • enkelt
    Velour skrev 2007-10-14 16:30:57 följande:
    Det är faktiskt sant, det som Halal skriver.Finns nog en annan orsak till att de ni anser är "dumma" inte får några priser. Kanske av politiska orsaker? Vet ej...men det finns nåt bakom kulisserna allt.
    Haha, säkert
Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?