Varför är nunnor heltäckta?
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Velour
''The veil should cover her head, but not her face. It is first and foremost symbolic of humility, submissiveness and obedience.''
Från:
www.catholicplanet.com/women/headcovering.htm
Som muslimska kvinnor då.
Ja man kan ju alltid undra varför muslimska kvinnan anses vara förtryckt när hon täcker sig medans nunnan ger uttryck för sin religion. Och när en muslimsk man har skägg så är han terrorist men en biskop har skägg så är han en fredlig man.
Yuzz, har kanske att göra med att biskopar i modern tid inte utfört speciellt många terrorist dåd, var ju tex inte ett gäng biskopar som flög in i tvillingtornen.
Jag såg "Jonas och Musses" religionsprogram igår och de skulle testa att vara munkar i typ indien (inte kristna munkar alltså). Jag reagerade på att de var så "nakna" då de gick i fotsida klänningar men med ena axeln bar.
Hade de varit på TV i badbyxor i ett reseprogam hade jag inte alls reagerat!
Jag drar slutsatsen att andligt sökande störs av kroppsliga signaler. Det ÄR svårt att stänga av sina fortplantningssignaler eftersom de är djupt mänskliga, och då nunnorna tar beslutet att lämna sitt liv helt åt Gud är den täckta klädseln helt enkelt en hjälp att fokusera.
Detta gäller ju fö. även (kristna) munkar.
Det är ju inte såååå många som är nunnor..
Muminpappan
Det heter inte huckle. Huvudbonaden kallas för hijab/slöja eller khimar.
Huckle brukar användas i nedvärderande syfte.
Muminpappan
Tänker inte ens bry mig om att kommentera ditt inlägg eftersom dem oftast innehåller förolämplingar och ingen direkt fakta. Synd att du inte kan lära dig att diskutera på vanligt vis.
Stumpen
Inte va dem beslöjade kvinnor iallfall.