• Velour

Varför är nunnor heltäckta?

Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.

• Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-12 21:17:54 följande:
    MuminpappanDet heter inte huckle. Huvudbonaden kallas för hijab/slöja eller khimar. Huckle brukar användas i nedvärderande syfte.
    Huckle är ett svenskt ord, till skillnad från hijab och khimar. Slöja brukar man använda om det en brud som skall gifta sig använder.
  • MsBeauty

Då kan man kalla det för huvudduk t.ex. Eller sjal.

"Huckle är ett tre- eller fyrkantigt tygstycke som knyts runt huvudet.

Bruket av huckle växlar, men har under senare tid periodvis varit modernt och relativt vanligt förekommande, särskilt bland yngre kvinnor. Huckle associeras också med det gamla bondesamhället, då de bars av allmogens kvinnor. Under denna tid ansågs det ännu olämpligt att kvinnor visade sig barhuvade.

Ofta används ordet snibb vid användning som arbetsklädsel i kök, butiker eller livsmdelsindustri. Syftet är då att undvika att håret på ett ohygieniskt sätt kommer i kontakt med livsmedel.

Sjalar som sitter lösare och når axlarna kan också kallas huckle men ordet slöja är vanligare. Huvudduk är ett samlingsnamn."

(taget från wikipedia)

Eftersom en huckle inte knyts på samma sätt som en hijab (slöja), så är det inte det mest passande uttrycket.

• Solitär

Med uttrycket huckle vill jag visa att plagget hör hemma i en gången tid, dvs det hör inte hemma i vårt samhälle.

• Halal

Muminpappan

Nej det svenska bondesamhällets huckle lär då sett sina bästa dagar. Tack för infon Ms Beauty.

Till skillnad från hijab/slöja/huvudduk som är här och nu för att stanna.

• yuzz

Halal

Fördomar är lättare att ta till än kunskap. Dem kräver ingen ansträngning!
  • Solitär
    Halal skrev 2007-10-12 21:51:05 följande:
    MuminpappanNej det svenska bondesamhällets huckle lär då sett sina bästa dagar. Tack för infon Ms Beauty. Till skillnad från hijab/slöja/huvudduk som är här och nu för att stanna.
    Tanter som lever i en förfluten låtsasvärld. Måhända vi inte kan bli av med dem, men jag tänker inte visa överdriven hänsyn till individer som inte vill integrera sig i det svenska sekulära samhället. Ta seden dit du kommer är en bra regel. De huckleklädda tanterna i tält har definitivt inte förstått att hucklen och tält inte är en del av svenska seder och bruk.
  • yuzz

Muminpappan

Så du tycker bara att man är integrerad om man tar av sig slöjan? Så då räcker det inte med att lära sig det svenska språket, utbilda sig, och arbeta?

Och vi som är födda här i Sverige och fungerar i samhället som vilken annan människa som helst, raderas allt helt och hållet den dag vi börjar använda slöja?

• Solitär
    yuzz skrev 2007-10-12 21:59:07 följande:
    MuminpappanSå du tycker bara att man är integrerad om man tar av sig slöjan? Så då räcker det inte med att lära sig det svenska språket, utbilda sig, och arbeta? Och vi som är födda här i Sverige och fungerar i samhället som vilken annan människa som helst, raderas allt helt och hållet den dag vi börjar använda slöja?
    Personer som tar på sig det muslimska hucklet har alienerat sig från den svenska demokratiska och frisinnade traditionen. Tar man på sig det muslimska hucklet har man visat att man inte vill vara en del av det svenska samhället utan hellre vill ha religiös diktatur à la Khomeinis Iran eller kung Fahds Saudiarabien.

Det muslimska hucklet är med andra ord en förtryckssymbol i stil med svastikan, hammaren och skäran, pilkorset och Che Guevara. Bärare av det muslimska hucklet förtjänar samma förakt som bärare av de 4 andra förtryckssymbolerna.
  • yuzz

Du menar slöja?!?

Iallfall.. Så du menar att man som muslim med slöja inte kan ha ett demokratiskt tänkande? Jädrans vad slöjan är effektiv. Muminpappan vi kanske ska ta på dig slöja en dag så kanske vi lyckas radera alla dina fördomar imot islam

På vilket sätt menar du att man vill ta del av khomeinis diktatur om man tar på sig en slöja? En bit tyg?? Fattar det inte!

Jag har precis börjat med slöja och jag kan säga det att jag inte det minsta är förtryckt, fast det spelar ju ingen roll vad jag säger eftersom du/ni har fått för er att det bara är
    så -att man är förtryckt om man har slöja. Min man ville inte ens att jag skulle börja. Det är mitt egna självständiga val. Jag kände att jag var redo.

• Solitär
    yuzz skrev 2007-10-12 22:20:37 följande:
    Du menar slöja?!?Iallfall.. Så du menar att man som muslim med slöja inte kan ha ett demokratiskt tänkande? Jädrans vad slöjan är effektiv. Muminpappan vi kanske ska ta på dig slöja en dag så kanske vi lyckas radera alla dina fördomar imot islam På vilket sätt menar du att man vill ta del av khomeinis diktatur om man tar på sig en slöja? En bit tyg?? Fattar det inte!Jag har precis börjat med slöja och jag kan säga det att jag inte det minsta är förtryckt, fast det spelar ju ingen roll vad jag säger eftersom du/ni har fått för er att det bara är så -att man är förtryckt om man har slöja. Min man ville inte ens att jag skulle börja. Det är mitt egna självständiga val. Jag kände att jag var redo.
    Ett hakkors i sig är inte heller farligt, men ideologin bakom det är avskyvärd. Detsamma gäller hucklet och islam: Det handlar inte om ett tygstycke, utan om ideologin som ligger bakom användandet av detsamma. Islam är ingen demokratisk ideologi. Islam vill, till skillnad från andra religioner, beblanda sig i politiken på ett ytterst obehagligt sätt.

Islams långsiktiga mål är upprättande av Kalifatet, islams version av Tredje riket.
Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?