Varför är nunnor heltäckta?
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.
Muminpappan
''Tanter som lever i en förfluten låtsasvärld.''
Hehe låter lite fördomsaktigt - if you ask me.
''Måhända vi inte kan bli av med dem, men jag tänker inte visa överdriven hänsyn till individer som inte vill integrera sig i det svenska sekulära samhället.''
Aha man är integrerad utan tyg på huvudet men inte med? Ìntressant teori - allvarligt alltså. En idé i tiden kanske man kan säga....
''Ta seden dit du kommer är en bra regel. De huckleklädda tanterna i tält har definitivt inte förstått att hucklen och tält inte är en del av svenska seder och bruk. ''
Ska börja köra det med våra gäster som besöker det islamiska land som jag bor i tror jag. ''Ta på er 'tält' för att ta seden!''
NEJ - skulle aldrig falla mig in. De är lika välkomna i sina shorts och linne. Tacka vet jag valfrihet och tolerans! Slår det mesta av visad nordiska inskränkhet. Kylan i norr kanske sätter sina spår - i tänkandet och toleransen - after all. Trist.
Yuzz
Yuzz
''Det är mitt egna självständiga val. Jag kände att jag var redo.''
Gratulerar!
Må Allah (Gud på arabiska) underlätta för dig och göra dig stark i ditt beslut, ameen! (amen)
Muminpappan
''Ska min flickvän åka till Iran, Saudi eller Yemen få hon nog ta på sig tältet och hucklet. Annars lär trakasserierna bli övermäktiga även för oss.''
Konstigt att hon väljer just att resa till något av dessa länder när det finns ca 50 andra íslamiska länder där hon kan klä sig som hon vill.
''Inskränktheten i den muslimska arabvärlden kan inte ens min inskränkthet slå! Hur jag än försöker! ''
Aha 'arabvärlden' - där kom det! Var liksom på G...Araber är inte bara muslimer. Finns kristna, judar bla som är det.
Vet du att endast ca 20 procent av muslimerna är araber förresten? Alla tror eller vill tro att alla araber är muslimer - långt från sanningen dock. Så resten av oss muslimer ca 80 procent är icke araber. Rätt intressant - inte sant?
Muminpappan
''Dina siffror spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget, då alla muslimer innerst inne är "wannabe-araber". För muslimer är arabiskan det heliga språket och araber och den arabiska kulturen något man ser upp till. ''
Jag skrev inte heller 'att det spelar roll' utan skrev det som en intressant notering. Då många faktiskt tror att alla araber är muslimer, vilket inte stämmer alls.
Arabiskan är dock vårt gemensamma språk, eftersom Koranen är på arabiska. Oavsett vilket modersmål vi har. Rätt fantastiskt inte sant? - eftersom vi är ca 80 procent som INTE har arabiska som modersmål.
''Och vad har jag för belägg för detta? Ta vilken muslimtråd på detta forum som helst, så är den fylld med "insallah" och "almuhadillah" och en massa andra arab-uttryck.''
Frågar du mig så känns det mycket mer i djupet av hjärtat att säga 'om Allah så vill' (inshaAllah) för på arabiska ''säger det mera'' än på svenska tex. Och det spelar ingen roll vilken muslim jag pratar med, hon förstår vad jag säger och förstår även INNEBÖRDEN av ordet, vilket är än viktigare än själva uttrycket.
Muminpappan
J''ag tycker inte att det är särskilt fantastiskt. Tidigare hölls alla predikningar i Sverige på latin. Ingen fattade budskapet. Att använda ett främmande språk gör alltid att en del av budskapet försvinner.''
Ok jag frågade kanske fel person när det gällde det fantastiska. Orden bara flödade.
Kan jag då dra slutsaten att idag, när predikningar är på svenska så är kyrkorna välfyllda mot vad de då kan ha varit när latin var rådande? OT men intressant att veta ändå.
''Egentligen är det skrämmande att 80% av muslimerna inte kan tillgodogöra sig koranens budskap och bilda sig en egen uppfattning. ''
Jag skrev 'icke arabiska' och 'inte har arabiska som modersmål'. Hur vet du att ingen av dessa inte har lärt sig arabiska? Hur drog du den slutsatsen?
''Att använda diverse arabiska uttryck visar bara att det är formen, inte innehållet som är viktigt i islam. ''
Kanske för att du inte förstår innehållet som du tycker så. Inte omöjligt. Men du kan ju knappast jämföra en troende muslim med dig själv i den här frågan. Slår ju onekligen fel.
"Ok jag frågade kanske fel person när det gällde det fantastiska. Orden bara flödade. Kan jag då dra slutsaten att idag, när predikningar är på svenska så är kyrkorna välfyllda mot vad de då kan ha varit när latin var rådande? OT men intressant att veta ändå."
Tror inte att det har med språket att göra. Tror det fanns ett tvång att gå i kyrkan då på 1500-talet. Det enda tillfället då kyrkorna fyllts frivilligt är under väckelserna under andra hälften av 1800-talet och börja av 1900-talet. Då var predikospråket svenska.
"Jag skrev 'icke arabiska' och 'inte har arabiska som modersmål'. Hur vet du att ingen av dessa inte har lärt sig arabiska? Hur drog du den slutsatsen?"
Kan själv flera språk, men vet att på vissa språk missar jag nyanserna. Eftersom utbildningsnivån är rätt låg i stora delar av den muslimska världen, tror jag inte att arabiska läsförståelsen är särskilt hög. Steget från den direkta översättningen till egen analys och egna slutledningar är ofta långt även på det egna modersmålet för en stor del av befolkningen.
"Kanske för att du inte förstår innehållet som du tycker så. Inte omöjligt. Men du kan ju knappast jämföra en troende muslim med dig själv i den här frågan. Slår ju onekligen fel."
Det har du kanske rätt i.