• Shorona

Ta lån för bröllop?

Skulle Du kunna ta lån för att använda pengarna till bröllop?

Stolt mamma till Nicke-lilltroll! 061103
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta lån för bröllop?
  • vadskajaghetadå
    sara sofia skrev 2007-10-14 23:34:05 följande:
    Om det bara tar ett halvår att betala bort ett lån på 50 000 kr, då behöver man väl inte ta lån?!?! Då kan man ju lika gärna spara i ett halvår...?
    haha ja precis
  • Billy och Jag
    Surface skrev 2007-10-14 23:40:14 följande:
    OM du läst vad jag skrivit så hade du behövt vara mindre tyken.Som sagt vi blev inte ens ihop ett halvår innan vi gifte oss, stod med två hyror OCH jag hade obetald semester under sommaren. Jag tycker det låter som att vi har rackarns god ekonomi då och att du har sämre. Jag tycker ditt inlägg var överdrivet otrevligt.
    Jag läste bara inlägger på denna sida och visste inte att det faktiskt var någon som faktiskt hade gjort så, utan att det var ett exempel. Så mitt inlägg var inte riktat till någon specifik! Bara allmänt.
    Jag tycker fortfarande att om man har så pass god ekonomi så borde man ha haft sparade pengar redan innan och inte behöva låna och behöva betala ränta osv i onödan. Och 50 000 är inte heller speciellt mycket för ett bröllop så då hade jag hellre väntat och sparat eftersom att bröllopet iaf inte kan ha varit särskilt stort eller ha ett billigare.
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Surface
    Lone Star State skrev 2007-10-14 23:44:28 följande:
    Jag läste bara inlägger på denna sida och visste inte att det faktiskt var någon som faktiskt hade gjort så, utan att det var ett exempel. Så mitt inlägg var inte riktat till någon specifik! Bara allmänt. Jag tycker fortfarande att om man har så pass god ekonomi så borde man ha haft sparade pengar redan innan och inte behöva låna och behöva betala ränta osv i onödan. Och 50 000 är inte heller speciellt mycket för ett bröllop så då hade jag hellre väntat och sparat eftersom att bröllopet iaf inte kan ha varit särskilt stort eller ha ett billigare.
    Så du bara drog till med 50 000:- och råkade säga samma summa som jag gjort i mitt inlägg  jaja vi säger väl det då.

Lånesumman var dessutom 50' du vet ju inte hur mkt som var sparat
    Se auderis delere orbem rigidum meum!
  • Billy och Jag
    Surface skrev 2007-10-14 23:47:46 följande:
    Så du bara drog till med 50 000:- och råkade säga samma summa som jag gjort i mitt inlägg  jaja vi säger väl det då.Lånesumman var dessutom 50' du vet ju inte hur mkt som var sparat
    Öh? Nej...
    "flera år? Herregud så lång tid tar det inte att betala av ett 50 000:- lån... typ ett halvår, max 2 år."
     Detta inlägg läste jag.. där framgår det inte att DU har tagit ett lån, bara hur du skulle amortera det OM du tog ett! Eller??

Nä, jag vet inte hur mycket ni hade sparat.. men i vilket fall som helst så tycker jag att det är onödigt att låna en summa på 50 000 även om ni redan hade 100 000 eller 0 kr. Man får anpassa sig efter sina tillgångar och är man så, i mina ögon, oekonomisk att man inte lägger undan pengar när man har bra ekonomi då får man ju skylla sig själv.

Även om NI klarar er bra och tycker det är en bra lösning att låna så är min åsikt ännu att det är KORKAT!
  • Surface
    Lone Star State skrev 2007-10-14 23:52:22 följande:
    Öh? Nej... "flera år? Herregud så lång tid tar det inte att betala av ett 50 000:- lån... typ ett halvår, max 2 år." Detta inlägg läste jag.. där framgår det inte att DU har tagit ett lån, bara hur du skulle amortera det OM du tog ett! Eller?? Nä, jag vet inte hur mycket ni hade sparat.. men i vilket fall som helst så tycker jag att det är onödigt att låna en summa på 50 000 även om ni redan hade 100 000 eller 0 kr. Man får anpassa sig efter sina tillgångar och är man så, i mina ögon, oekonomisk att man inte lägger undan pengar när man har bra ekonomi då får man ju skylla sig själv. Även om NI klarar er bra och tycker det är en bra lösning att låna så är min åsikt ännu att det är KORKAT!
    Ja då är jag väl korkad då  men vi fick ett sagobröllop som var värt varenda krona!
    Se auderis delere orbem rigidum meum!
  • Billy och Jag
    Surface skrev 2007-10-14 23:56:25 följande:
    Ja då är jag väl korkad då  men vi fick ett sagobröllop som var värt varenda krona!
    Grattis då.
  • Miss Cee

Klart vi hade kunnat.

Jag hade inte velat ta ett lån på massor med pengar som vi hade behövt flera år på att lösa. Men under förutsättning att jag är säker på att kunna lösa lånet på max ett år, och man får en vettig ränta i en vanlig bank så varför inte?

Jag är själv rätt skeptisk till lån, men ibland så vill man helt enkelt inte vänta i över ett år för att spara ihop pengarna, när man VET att man har utrymme i budgeten för en snabb amortering på ett lån.

• Princesscake

Hur bekostar man egentligen ett bröllop? Sparar man länge?

• siamusen

Jag skulle nog inte gjort det men om andra gör det sa stör det mig inte ett dugg.

Vill man ha ett bröllop pa ett visst sätt och tycker det âr värt att låna pengar till det sa âr det deras ensak

saksamma om man sparat innan eller ej, bara man kan betala tillbaka det man lanat efterat.

Svar på tråden Ta lån för bröllop?