• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • MonicaH

Jag skulle heller inte skaffa pitbulll om jag har barn. Jag litar inte på hundens psyke. Men jag känner famljer som har pitbull, de är snälla som ett gosedjur.
    Man ska aldrig döma och dra alla över en kant.
    De som avlar pitbullen till kamphundar,det är ju de människorna det är fel på. Synd att djur får strykas med av människor med makt och inget innanför pannbenet.
    Har haft en pitbull till låns innan och det är bra hundar.
    Men även en liten gosig pudel kan bli farlig om den behandlas fel... Det kan alla djur

• Dag o natt

Man måste inte vara fördomsfull för att man beaktar och respekterar en ras historia. Alla hundar har från början avlats fram i ett syfte. Hos en Pitbull har man tagit fram en hund med enormt stor uthållighet, envishet, kompakt o muskulös kropp, stora käkar och en låg retningströskel vad det gäller aggressivitet mot andra hundar. Detta var önskvärt då man använde hunden i hundkamp. Sen måste man inte hata alla Pitbulls för det. Det gör inte jag iaf. Jag tror/vet mycket väl att dessa hundar kan vara världens trevligaste ur många synvinklar men jag skulle ju aldrig utsätta en sådan ras där ett framavlat beteende som inte är önskvärt nu och här skulle kunna lockas fram. Då är den farligt eftersom den har kapacitet. Det tycker jag är enormt viktigt att VETA när man skaffar en sådan hund! Lika viktigt som man bör veta att om skaffar en utpräglad jakthund att man kanske inte bör släppa den hur som helst utan kontroll. För skulle där komma ett vilt så kan hunden bli pannkaka på vägen. Det är bara sunt och ansvarsfullt att ta till sig all fakta om en ras, (bra som negativ) respektera detta och göra det bästa av det om man nu känner att man är rätt person för just rasen.

För mig är en kamphund en ras som från börjat avlats fram till ändamålet ex Pitbill, TosaInu..

Tänker på samma vis som när jag identifirerar en Alaskan Malamute som slädhund, eller en Kelpie som vallhund, eller en Strövare som jakthund. Sen om det nu finns någon som har en Kelpie som sällskapshund och kanske tränar agility istället spelar ingen roll, för det är fortfarande en vallhund. Och jag skulle ju aldrig släppa en sådan hund bland lös boskap eftersom jag vet att retningströskeln inför dessa boskapsdjur är mycket låg. Även om det inte sett tex ett får under hela sitt liv! Det sitter där och jag har sett det på riktigt!

Lika viktigt tror jag det är att veta att din Pitbull inte bör bli provocerad av en annan hund. Även om Pitbullen är oskyldig och blir provocerad så kan den söta nallens "gamla" gener väckas till liv och då blir den minst sagt inte rolig och inte gullig längre.. Därför är det så viktigt att veta och respektera! Det är inte en fördom att vara realistisk!

• svensdotter

var tvungen att läsa ditt inlägg mer än en gång....
    nog den ENDA som skriver som du gör!!
    TACK borde finnas flera av dig.
    Kram en med en "mördarhund"

MonicaH skrev 2007-10-19 07:59:40 följande:
    Jag skulle heller inte skaffa pitbulll om jag har barn. Jag litar inte på hundens psyke. Men jag känner famljer som har pitbull, de är snälla som ett gosedjur.Man ska aldrig döma och dra alla över en kant.De som avlar pitbullen till kamphundar,det är ju de människorna det är fel på. Synd att djur får strykas med av människor med makt och inget innanför pannbenet.Har haft en pitbull till låns innan och det är bra hundar.Men även en liten gosig pudel kan bli farlig om den behandlas fel... Det kan alla djur
  • stjärnströssel
    LillaLulla skrev 2007-10-18 22:10:12 följande:
    Mhm, denhär tråden verkar vara rätt ändlös. ^^ Snart är det återigen någon som blir skitförbannad på TS och hävdar att jo minsann, golden ligger visst högst upp på bettstatistiken! Varpå någon motbevisar, varpå personen blir aparg och hävdar att det är skillnad på hundar som bor i olika länder och förresten är statistiken två år gammal...Någon sticker återigen in ett par-tre lullullbilder av sina pb:s och amstaffar tillsammans med söta små kattungar och barn...Någon påpekar att "ajaj, det där ser ut som en riktig mördarhund, huu!" till den som la in fotografierna...Sedan är det nån som faktiskt drar upp fakta och påpekar att jodå, vissa raser har faktiskt blivit avlade för kamp och passar för detta både psykiskt och fysiskt.Och DÅ blir det återigen som ett jäkla myrbo och alla kamprasägare tror att man personligen står med bössan utanför deras hem och hotar att skjuta deras hund om den går utanför dörren...Då påpekar någon att till och med en pudel eller en tax går att få till kamphundar om man vill. Vilket snabbt motargumenteras med att en tax väger nio kilo och har därmed inte särskilt god hundkampfysik...Och sen är det nån som kommenterar att golden faktiskt ligger högst i bettstatistiken.Jepp, know the story!
    *asg* presis!
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • stjärnströssel
    LillaLulla skrev 2007-10-18 22:35:10 följande:
    Zchimla - Avlad för kamp, avlad för kamp, kamphund, kampras, kampkampkampkamp era hundar är avlade för kamp, deras historia är kamp, detta måste ni vara medvetna om, fatta nån gång!Så. Kanske den gick ut. Eller vad tror du?
    men då tor ingen att vi gillar dom om vi kommer med den faktan!den faktan gör att vi hatar dom!konstigt men sant..

från en som gillar ALLA hundar
  • stjärnströssel
    LillaLulla skrev 2007-10-18 23:04:51 följande:
    fleisch - oj, det glömde jag ju att nämna i min resumé av tråden. Faktum är att jodå, historiken av en ras spelar en enorm betydelse eftersom det är just historiken som formar hundens mentalitet och egenskaper. Alla hundar är framtagna för olika saker. Man kan inte få en tax att sluta vara jakthund bara för att man inte låter den jaga, och en BC kommer alltid att vilja valla får även om den bor mitt i storstan.
    WOW underbara inlägg!
  • no pasaran
    rotterusslan skrev 2007-10-19 02:09:33 följande:
    "Kan vi inte bara bestämma oss för att PB i grund och botten ÄR en hundras som har används flitigt till hundkamper?"

Nej, där har du helt fel och det kan du knappast övertyga nån om.

"Kan vi inte bara erkänna att så är fallet och få ett slut på det eviga tuggandet? Det spelar ingen roll att denna ras kan vara väl fungerande familjehundar med rätt stimulans, det är hundens ursprung som räknas och diskuteras."

... och alla som har schäfer är nazister, det vet ju alla. Det har man ju sett på film. Om vi nu ska kolla på vad hundar använts till. (ironi)

"Hur mycket vi än skulle vilja så kan vi inte göra om rasen till tex. en jakthund för rasen kommer aldrig att komma ifrån sin historia. PB är precis som många andra raser både älskad och hatad och så kommer det att förbli."

Det är fel att hata. Hat bygger på fördommar. Man behöver inte älska alla raser, men man behöver inte tycka illa om dem för det.

"Det är tur att vi alla tänker olika och gillar olika raser, annars skulle livet med hund vara frukansvärt tråkigt.Ts har fått svar på sin fråga och diskutionen verkar ha dött ut sedan en tid tillbaka då det fortfarande tuggas om samma sak (er).2

Men om någon/några sitter på ett forum och sprider konstanta lögner, måste saken diskuteras vidare. Det funkar inte att lägga locket på.
  • stjärnströssel
    barnkär01 skrev 2007-10-18 23:19:32 följande:
    Har inte läst igenom allt, men varför blir det alltid sån het debatt om just pitbull?
    tror det beror på att man vill försköna rasens historia o rykte.

jag förstår att man vill att hunden skall få ett bättre rykte!men man skall inte överdriva åt andra hållet heller!
  • stjärnströssel
    no pasaran skrev 2007-10-19 09:08:51 följande:
    "Kan vi inte bara bestämma oss för att PB i grund och botten ÄR en hundras som har används flitigt till hundkamper?"Nej, där har du helt fel och det kan du knappast övertyga nån om."Kan vi inte bara erkänna att så är fallet och få ett slut på det eviga tuggandet? Det spelar ingen roll att denna ras kan vara väl fungerande familjehundar med rätt stimulans, det är hundens ursprung som räknas och diskuteras."... och alla som har schäfer är nazister, det vet ju alla. Det har man ju sett på film. Om vi nu ska kolla på vad hundar använts till. (ironi) "Hur mycket vi än skulle vilja så kan vi inte göra om rasen till tex. en jakthund för rasen kommer aldrig att komma ifrån sin historia. PB är precis som många andra raser både älskad och hatad och så kommer det att förbli."Det är fel att hata. Hat bygger på fördommar. Man behöver inte älska alla raser, men man behöver inte tycka illa om dem för det."Det är tur att vi alla tänker olika och gillar olika raser, annars skulle livet med hund vara frukansvärt tråkigt.Ts har fått svar på sin fråga och diskutionen verkar ha dött ut sedan en tid tillbaka då det fortfarande tuggas om samma sak (er).2Men om någon/några sitter på ett forum och sprider konstanta lögner, måste saken diskuteras vidare. Det funkar inte att lägga locket på.

vad är den avlad för enligt dig då?och vad har den andvänts till?

Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!