Och vad trött man blir på okunniga människor.
Jag är lycklig ägare till en otroligt fin, rasren staffetik men fina linjer. Hon är köpt hos en ytterst seriös uppfödare, och jag fick stå i kö länge för att få en valp.
Varför jag valde den här rasen?
1. Stämmer in på allt jag vill att en hund ska vara. Människokär, aktiv, barnvänlig, lagom storlek, lättskött päls.
2. Har aldrig träffat en renrasig, aggressiv staffe. Och jo, jag har träffat ganska många. Vi åker nämligen på sveriges största utsällning för staffar varje år, Rasspecialen för Staffordshire Bullterrier och träffar där ca 300 staffar, på en gång!
Varje dag möter vi andra hundar som gör utfall mot våran hund, och inte ett enda utfall har gjorts av en sk "kamphund".
Varje dag möter vi människor med fördomar som är antingen livrädda, eller bara ger "blicken" till oss när vi möts.
Varje dag träffar vi människor som hälsar och blir så otroligt poisitiva över hur snäll och trevlig vår hund är!
Varje dag får min hund komplimanger så som "åh vilken fin hund" "så snäll och väluppfostrad!"
Varje dag går det förbi hundar utanför våran lägenhetsfönster och skäller, och skäller, och skäller. Inte en gång har vår hund svarat.
Och ja, ofta möter vi snälla trevliga hundägare som gärna låter sin hund leka med våran, vilket alltid är lika roligt!
Renrasiga staffar avlas inte till kamp och har inte gjort på hundratals år. De avlas fram som vänliga, aktiva familjehundar.
För det säger jag inte att det är en enkel hund, för det är en terrier och som med alla terriers så behöver den aktiveras. Den behöver en stadig hand, en ledare (behöver iofs vilken hund som helst).
Nu finns det TYVÄRR oansvariga hundägare, som TYVÄRR skaffar sig en sk "kamphund" för att det är "tufft". Dessa människor har oftast varken råd eller tid att köpa sig en renrasig hund och köper en av dessa otaliga blandraser som florerar på nätet.
TYVÄRR har dessa hundar hamnat i blåsväder några gånger och fått medial uppmärksamhet. Det vi måste lägga krutet på, det är att stoppa blandrasaveln. Det är den som ställer till det (nu säger inte jag att en blandras måste vara aggressiv eller fel, mina föräldrar har en jättefin blandras).
Men tyvärr klassas varenda hund med ett kamphundsliknande utseende som en "pitbull", trots att det knappt finns några renrasiga Pitbulls i Sverige.
Vi bor i en ganska liten stad, men det finns mycket hundar här. Som hundägare själv får man ju höra om en del olyckor, för olyckor med hundar, de händer, oavsett ras.
En liten flicka blev biten av en labrador som avlivades (ingen artikel i tidningen), en golden blev svårt attackerad av en vinthund (ingen artikel i tidningen), en rottweiler kom lös och dödade en katt i ett bostadsområde (ingen artikel i tidningen), sen hände det som inte får hända, en amstaff-blandis bet en man i armen (STOOOR tidningsartikel).
Ja ni ser ju själva. Öppna ögonen, läs på. Gå in på tex staffinfo.se och läs om rasen! Kolla in vad det är för folk som egentligen skaffar sig renrasiga, fina hundar.