• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • tattines

Alla får såklart tycka vad de vill men jag tycker det är synd att man ska bli arg på människor med pitbull och ifrågasätta varför man vill ha en sån. Jag är väl medveten av att många köper dessa hundar av fel anledning men då är det oftast inte renrasiga pitbulls det handlar om. Det finns ett fåtal av dessa och de är inte de lättaste at få tag i. Det är en underbar ras och jag tycker bara ts skriker okunskap.

• Giocatore

Jag håller med ts till viss del.
    Pitbulls är dock inte avlade för att vara aggressiva och de är ingen fara för människor oftast, däremot har de onödigt stark jaktlust mot små hundar och katter tex.
    Jag förstår inte heller, eller snarare jag gör väl det.
    Det är en viss typ av människor som vill ha kamphundar, punkt slut. De vill sen posta 70000 bilder på facebook på sina "bebisar" och är besatta av att visa hur snälla och gulliga deras bebisar är, en massa haranger om att "det bara beror på ägaren" blabla
    men varför har de inte köpt en pudel/labrador från början?
    Jo de VILL ju såklart ha en hund med det här utseendet, som alla vet är en kamphund.

Dom är lydiga, dom är intelligenta, de är jättekeliga, bra med barn, jag vet.
    Men de vill gärna slita småhundar i stycken med och därför borde de förbjudas eller bara tillåtas som brukshundar/alternativt nånstans där det inte finns andra hundägare.

• Giocatore
    emsapemsa skrev 2013-09-16 20:50:41 följande:
    Håller verkligen med dig! Det finns många franska bulldoggar här i stan och flera av dom har fått operera luftvägarna pga andningsproblem.
    Dom kan inte valpa naturligt, utan måste alltid förlösas med kejsarsnitt. Det är även väldigt riskfyllt att söva ner en hund med så kort nos. Varför är ingen mer upprörd över det?

Jag tycker även det är fel att köpa både mops, engelsk och fransk bulldog. Väldigt ego att köpa en hund som avlas på utseende fast den lider.
  • Faber
    tattines skrev 2013-09-24 20:54:59 följande:
    Självklart finns det undantag, det gör det inom alla raser. Men den är inte till för att skrämma människor som ts påstår. Jag litar med på en riktig pitbull än en golden retriever tex. Sen finns det ju såklart massa köksavlade blandraser som i media går ut som pitbull och det är ju en annan femma.
    Nej den är inte till för att skrämma folk men du kan inte förneka att den har ett visst rykte på grund av sin historia och att det idag finns ett visst klientel som gärna håller sig med just den rasen och bidrar till att ytterligare förstärka det ryktet.

Nu syftade jag inte på köksavel i Malmö utan mera historiskt sett där det började, i gruvläger med hårdföra killar som kopplade av med lite dogfighting på kvällarna. I de kretsarna ansåg man nog att ju blodtörstigare desto bättre och om ett visst exemplar även far aggressiv mot människor så fick man ta det.

Så är det alltid när det gäller sport och pengar.

Jag skulle tippa att om det fanns en kuse på Solvalla som var en vinnarmaskin så skulle man inte ta bort honom heller även om han kastat av tre jockeys och sparkat ihjäl dom. Förmodligen skulle han bara bli ännu mer populär och få mytisk status.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-17 10:43:15 följande:
    En pitbull avlad (från början, långt tillbaka) för att slåss med andra HUNDAR, den är inte avlad för att skrämma människor. Den är avlad för att INTE bita en människa, när man tog fram dessa hundar tog man direkt bort den hunden som visade några som helst tendenser att gå på en människa. Till skillnad från dina "fredliga golden retrievers" som toppar bettstatistik listan.
    Precis och just därför är det inte schysst mot oss andra att en massa ungdomar och idioter skaffar dessa hundar som sen attackerar andras hundar.
  • tattines
    Giocatore skrev 2013-09-24 21:02:37 följande:
    Precis och just därför är det inte schysst mot oss andra att en massa ungdomar och idioter skaffar dessa hundar som sen attackerar andras hundar.
    Tråkigt med dina fördomar, att det massa ungdomar eller idioter som skaffar dessa hundar. Självklart finns det det, men fel personer finns det inom alla raser. Jag tycker själv att det är fel att skaffa denna ras för att se grym ut eller om man gör det med inställningen att alla hundar blir vad man gör de till och vill försöka bevisa något. I båda fallen slutar det ofta med en olycka. Men det finns faktiskt de som inte skaffar denna ras utav någon av ovan nämnda anledningar. Jag ser inget fel i att skaffa en apbt om man har ett genuint intresse för rasen, om man gillar dess egenskaper OCH vet vad man har i kopplet. Vet man det vet vad man har utgå ifrån och kan på så sätt kontrollera hunden i dessa situationer precis som en jakt- eller vallhundsägare exempelvis.

Och som jag tidigare redan nämnt är det oftast blandraser där man inte kollat aveln för fem öre som cirkulerar i media. För att de är lättast för dessa "ungdomar och idioter" att skaffa. För att få tag i en riktig apbt krävs lite mer än att klicka sig in på blocket.

Sen att tycka att rasen ska förbjudas det är ju var och ens åsikt, men då kan man ju likväl säga att ingen annan får skaffa hund så slipper de bli ihjälbitna. Eller att förbjuda chihuahuan och alla andra larmhundar som bara står och skäller. Men men, som sagt. Alla har vi våra åsikter. Eran förlust ;) 
  • piubellacosa

Med risk för att bli påhoppad nu.. min grundtanke när det gäller hundar och dess stimulering är: "Vad är de avlade för och vad är därmed deras instinkt?". Jag har en stötande fågelhund, en spaniel. För att få henne att INTE jaga allt som fladdrar och flyger (löv, fåglar, humlor, whatever) så ser jag till att alltid ha någon lurvig leksak med mig som jag kan få henne att fokusera på istället, genom apportering eller enkel lek. Om jag hade haft en sökande hund så hade jag tränat just sök, hade jag haft en vakthund så hade jag haft den på en gård där den får vakta o.s.v.

När min hund blir trängd av t.ex. ett barn (som hon tycker är lite läskiga men det blir bättre och bättre) eller en annan hund, eller rädd för något, så kommer hon till mig. Hon "klättrar", d.v.s. hoppar  väldigt försiktigt upp på mig och tar kontakt, som om hon vill säga "Det här är konstigt, kan vi gå nu?". Jag älskar det beteendet och skäller därför aldrig på henne när hon hoppar på mig. Hon bryr sig inte heller om att hälsa på andra hundar men leker gärna om det blir en given situation som jag tillåtit.

Jag litar dock inte på hundar som någon gång avlats för kamp och/eller attack på andra hundar. Faktum är att då kampinstinkten var så pass önskvärd förr i tiden så HAR det avlats på de individer som faktiskt gjorde sitt jobb bra; precis som det avlats på jaktinstinkt hos fågelhundar. Jag litar inte på en "kamphunds" instinkt i ett trängt läge och jag litar inte på att varken jag, som är hundvan, ett barn, andra hundar eller random människor vet hur man ska bete sig så att en sådan hund inte känner sig trängd. Lägg ihop instinkten med hundens indivuella preferenser; exempelvis hanhundsaggressiv, blir rädd för vissa människor p.g.a  deras rörelsemönster och/eller beteende, tycker att barn är konstiga o.s.v., och när min hund då kommer till mig för "tröst" så väljer istället "kamphundarna" att försvara sig. För min del kan de absolut få finnas kvar, men jag vill inte ha något med de raserna att göra då jag inte för fem öre litar på dem. 

Sen såklart, ägarens ansvar, understimulerad golden retriever bits och yadayada. Jag vet allt det där och får ont i hjärtat varje gång jag ser en introvert retriever på stan (de ska vara JOBBIGT glada), men jag har samma utgångspunkt  oavsett rasgrupp och avelssyfte. Vad är de avlade för och hur kan jag som ägare hantera instinkten?

• tattines
    piubellacosa skrev 2013-09-25 12:17:12 följande:
    Med risk för att bli påhoppad nu.. min grundtanke när det gäller hundar och dess stimulering är: "Vad är de avlade för och vad är därmed deras instinkt?". Jag har en stötande fågelhund, en spaniel. För att få henne att INTE jaga allt som fladdrar och flyger (löv, fåglar, humlor, whatever) så ser jag till att alltid ha någon lurvig leksak med mig som jag kan få henne att fokusera på istället, genom apportering eller enkel lek. Om jag hade haft en sökande hund så hade jag tränat just sök, hade jag haft en vakthund så hade jag haft den på en gård där den får vakta o.s.v.

När min hund blir trängd av t.ex. ett barn (som hon tycker är lite läskiga men det blir bättre och bättre) eller en annan hund, eller rädd för något, så kommer hon till mig. Hon "klättrar", d.v.s. hoppar  väldigt försiktigt upp på mig och tar kontakt, som om hon vill säga "Det här är konstigt, kan vi gå nu?". Jag älskar det beteendet och skäller därför aldrig på henne när hon hoppar på mig. Hon bryr sig inte heller om att hälsa på andra hundar men leker gärna om det blir en given situation som jag tillåtit.

Jag litar dock inte på hundar som någon gång avlats för kamp och/eller attack på andra hundar. Faktum är att då kampinstinkten var så pass önskvärd förr i tiden så HAR det avlats på de individer som faktiskt gjorde sitt jobb bra; precis som det avlats på jaktinstinkt hos fågelhundar. Jag litar inte på en "kamphunds" instinkt i ett trängt läge och jag litar inte på att varken jag, som är hundvan, ett barn, andra hundar eller random människor vet hur man ska bete sig så att en sådan hund inte känner sig trängd. Lägg ihop instinkten med hundens indivuella preferenser; exempelvis hanhundsaggressiv, blir rädd för vissa människor p.g.a  deras rörelsemönster och/eller beteende, tycker att barn är konstiga o.s.v., och när min hund då kommer till mig för "tröst" så väljer istället "kamphundarna" att försvara sig. För min del kan de absolut få finnas kvar, men jag vill inte ha något med de raserna att göra då jag inte för fem öre litar på dem. 

Sen såklart, ägarens ansvar, understimulerad golden retriever bits och yadayada. Jag vet allt det där och får ont i hjärtat varje gång jag ser en introvert retriever på stan (de ska vara JOBBIGT glada), men jag har samma utgångspunkt  oavsett rasgrupp och avelssyfte. Vad är de avlade för och hur kan jag som ägare hantera instinkten?
    Det är just det jag menar, det gäller att veta vad man har i kopplet för att på så sätt kunna hantera situationen, för att på så sätt vara beredd på vad som faktiskt kan hända vid kontakt med andra hundar.

Att en pitbull skulle ha större försvarsinstinkt än någon annan ras då den blir trängt av tex en människor tror jag däremot inte. Att en hund är osäker och känner sig trängt av tex barn, gamla gubbar etc är snarare individuellt än rasbaserat. Det är ju jättebra att din hund gör på det viset den gör men det finns många hundar som reagerar annorlunda oavsett ras.

Jag litar inte på andras hundar heller, vare sig det är en golden, rottis, chihuahua eller pitbull. Sen är det klart att vissa hundar gör större skada OM de skulle få för sig att gå till "anfall". 

Om alla bara visste vad de hade i kopplet kunde vi undvika många tråkiga olyckor. Använder man kunskapen rätt kan man på så sätt jobba förebyggande.

Sen säger det ju sig självt att man inte skaffar en apbt om man vill att ens hund ska gå ihop med andra hundar. Men jag förstår inte varför man drar liknelser med hk och människoaggressivitet. Det är i mina ögon bara konstigt. Det är två helt skilda saker. Bara för att en hund bitit en annan hund eller ett får betyder det inte att den i nästa sekund biter ett barn.
  • tattines

Skriver som en kratta ser jag nu, haha. Får skylla på sömnbristen ;)

Är inte ute efter att ändra någons åsikt, det brukar oftast ändå inte ge någonting då det sitter så hårt inprintat men jag är nyfiken på många andras tankesätt, liknelser och jämförelser mellan hk och skärpa mot människor tex :) 

• piubellacosa
    tattines skrev 2013-09-25 12:43:08 följande:
    Det är just det jag menar, det gäller att veta vad man har i kopplet för att på så sätt kunna hantera situationen, för att på så sätt vara beredd på vad som faktiskt kan hända vid kontakt med andra hundar.

Att en pitbull skulle ha större försvarsinstinkt än någon annan ras då den blir trängt av tex en människor tror jag däremot inte. Att en hund är osäker och känner sig trängt av tex barn, gamla gubbar etc är snarare individuellt än rasbaserat. Det är ju jättebra att din hund gör på det viset den gör men det finns många hundar som reagerar annorlunda oavsett ras.

Jag litar inte på andras hundar heller, vare sig det är en golden, rottis, chihuahua eller pitbull. Sen är det klart att vissa hundar gör större skada OM de skulle få för sig att gå till "anfall". 

Om alla bara visste vad de hade i kopplet kunde vi undvika många tråkiga olyckor. Använder man kunskapen rätt kan man på så sätt jobba förebyggande.

Sen säger det ju sig självt att man inte skaffar en apbt om man vill att ens hund ska gå ihop med andra hundar. Men jag förstår inte varför man drar liknelser med hk och människoaggressivitet. Det är i mina ögon bara konstigt. Det är två helt skilda saker. Bara för att en hund bitit en annan hund eller ett får betyder det inte att den i nästa sekund biter ett barn.
    Tack för ett bra och konstruktivt svar! Du har helt rätt i att aggressivitet mot andra hundar inte bör likställas med aggressivitet mot barn, det behöver inte alls hänga ihop och där var jag otydlig. Min icke vetenskapliga erfarenhet säger dock att när en hund av den typen blir trängd så är reaktionen tyvärr anfall istället för att dra sig undan. Detta baserar sig dock på ett begränsat antal händelser i parker, hundrastgårdar m.m. så det är absolut ingenting jag utgår ifrån att alla ska hålla med om utan enbart min känsla! 

Mycket ska jag erkänna handlar även om att jag tycker att de hundarna är förbannat svårlästa. Jag kan ganska lätt se på en retriever, schäfer, new foundland m.m. om det är läge att låta hundarna hälsa eller inte, men det är något med apbt och diverse korsningar av liknande typ (undantag rottisar som jag tycker är otroligt vackra) och deras uttryck som förvirrar mig. Jag tycker alltid att de ser lite smågalna ut ^^ 
Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!