• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • tattines
    piubellacosa skrev 2013-09-25 13:20:54 följande:
    Tack för ett bra och konstruktivt svar! Du har helt rätt i att aggressivitet mot andra hundar inte bör likställas med aggressivitet mot barn, det behöver inte alls hänga ihop och där var jag otydlig. Min icke vetenskapliga erfarenhet säger dock att när en hund av den typen blir trängd så är reaktionen tyvärr anfall istället för att dra sig undan. Detta baserar sig dock på ett begränsat antal händelser i parker, hundrastgårdar m.m. så det är absolut ingenting jag utgår ifrån att alla ska hålla med om utan enbart min känsla! 

Mycket ska jag erkänna handlar även om att jag tycker att de hundarna är förbannat svårlästa. Jag kan ganska lätt se på en retriever, schäfer, new foundland m.m. om det är läge att låta hundarna hälsa eller inte, men det är något med apbt och diverse korsningar av liknande typ (undantag rottisar som jag tycker är otroligt vackra) och deras uttryck som förvirrar mig. Jag tycker alltid att de ser lite smågalna ut ^^ 
    Ofta baserar man ju sina åsikter på egna erfarenheter, det man läser osv. Jag hade en dvärgpudel en gång och i vårt trapphus bodde en man med 2 "muskelhundar", det var väl någon pitbull, amstaff eller blandningar. Jag var livrädd för att dessa skulle äta upp min lille prins och undvek de gärna. Jag hade aldrig varit i direktkontakt med en liknande hund och baserade min rädsla på medias skriverier. Och för att de såg lite farliga och läskiga ut. När jag gjorde slut med min dåvarande pojkvän fick Hugo stanna hos honom för jag skulle jobba och inte ha möjlighet att ta honom. Efter ett tag träffade jag en ny kille, fick veta att han hade en renrasig pitbull. Jag förväntade mig att se en stor, blodtörstig hund och var faktiskt lite nervös. I dörren möttes jag av en tik på 15-16 kg som kom fram och nosade lite och ville sedan ligga i soffan och mysa med mig. Underbar hund! Det var genom denna tik mitt intresse för denna typ av hund växte, jag hade med den killen 3 renrasiga pitbulls. Alla lika underbara och idag väldigt saknade.

Det är tråkigt att du har den erfarenhet du har av dessa hundar. Men som jag även tidigare nämnt är det ofta blandraser man ser hamna i trubbel och sällan "riktiga pitbulls". När det gäller blandisar så ser man ju sällan till hundens och avelns bästa, man tänker "pengar". Man blandar utan att tänka på rasens egenskaper. Att tex blanda en pitbull med en vakthund är ren idioti och då är det inte konstigt att det går snett och så är skriverierna om de farliga kamphundarna igång.

Jag har själv en blandras (amstaff/staffe) som jag köpte då jag inte brydde mig så mkt om avel osv. Jag ville ha en hund snabbt och så fick det bli. Jag ångrar inte att jag köpte henne men med mer "kött på benen" och vetskapen om hur pass utsatt denna typ av hund är när det gäller köksavel så kommer jag i framtiden köpa en renrasig staffe. Hursomhelst, i mångas ögon är Nikita "en såndär jävla kamphund". Jag förstår att det inte är en trevlig syn då man sätter en kedja på hunden och låter den dra så mycket att det ser ut som den ska strypas och saliven rinner ur käften och ögonen står ut som vore den besatt. En sån hund skulle jag också bli lite osäker på.

Jag går alltid med min Nikki och barnvagnen och jag har nog aldrig fått någon negativ respons. Många stannar och vill hälsa och tala om hur fin och duktig hon är. Sist vi lekte ute med andra hundar fick hon beröm för sin positiva utstrålning och härliga lynne.

Hon är underbar, jag litar full på henne MEN jag har ALLTID i åtanke vad det är för typ av hund och är alltid beredd. Speciellt vid lek av andra hundar. En sk breaking stick är alltid bra att ha med sig tex.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg köper många dessa hundar för att bevisa något, att de är sååå söta och puttenuttiga, att de blir vad man gör dem till men man glömmer då oftast bort var den från början kommer ifrån och står jätteförvånad när den greppat tag i grannhuden. Det är såklart jättetråkigt! Större krav och ansvar på ägarna så slipper vi många tråkigheter och gör man rätt har man världens underbaraste hund ;)

Ursäkta boken jag precis skrev, jag blir så jävla inne i skrivandet ibland, haha!

Min tjej. SÅ hemsk ser hon väl ändå inte ut att vara? ;)

• siolina

Men att säga att det beror på ägaren är ju som att säga att vapen inte dödar, utan människor. Det är å ena sidan sant, fast å andra sidan helt meningslöst eftersom både hundar som pitbulls och vapen drar till sig människor som inte kan hantera dem.

• Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 09:07:40 följande:
    Tråkigt med dina fördomar, att det massa ungdomar eller idioter som skaffar dessa hundar.
    Skärp dig, det är ett faktum. Det är en populär ras bland ungdomar och det är en populär ras i underklassen.
    Du kan inte påstå att det är lika många vuxna/välutbildade/pensionärer som det är ungdomar som har kamphundar i Sverige!

• tattines
    siolina skrev 2013-09-25 14:20:02 följande:
    Men att säga att det beror på ägaren är ju som att säga att vapen inte dödar, utan människor. Det är å ena sidan sant, fast å andra sidan helt meningslöst eftersom både hundar som pitbulls och vapen drar till sig människor som inte kan hantera dem.
    Absolut är det en populär ras bland "fel" människor men alla människor med dessa hundar är inte fel. Är det rätt människa som har hunden så ser man till att förebygga och undvika situationer där olyckor lätt inträffar och på så sätt är den inte farlig. Precis som ett vapen (nu när du ändå tar upp det) inte är farligt om det inte används ;) 
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 12:43:08 följande:
    Sen säger det ju sig självt att man inte skaffar en apbt om man vill att ens hund ska gå ihop med andra hundar. Men jag förstår inte varför man drar liknelser med hk och människoaggressivitet. Det är i mina ögon bara konstigt. Det är två helt skilda saker. Bara för att en hund bitit en annan hund eller ett får betyder det inte att den i nästa sekund biter ett barn.
    Varför i h-e skaffar man en hund som man medvetet vet inte går ihop med andra hundar?!
    Väldigt konstig inställning att den "bara" kan skada andra hundar, vad är det för respekt för hundar i allmänhet?!
    Har du ingen empati med hundar??
  • tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:26:44 följande:
    Skärp dig, det är ett faktum. Det är en populär ras bland ungdomar och det är en populär ras i underklassen.
    Du kan inte påstå att det är lika många vuxna/välutbildade/pensionärer som det är ungdomar som har kamphundar i Sverige!

Absolut är det en populär ras bland "den typen av människor" men alla människor som har denna hund ingår inte i dina kategorier. Jag vet inte vad välutbildade räknas som? Är det om man tagit läkarexamen eller? Jag vet inte vad de har för typ av hundar men troligtvis inte en pitbull. Är man en sämre människa bara för att man har denna typen av hund? Lite "ofinare"?
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 14:27:24 följande:
    Absolut är det en populär ras bland "fel" människor men alla människor med dessa hundar är inte fel. Är det rätt människa som har hunden så ser man till att förebygga och undvika situationer där olyckor lätt inträffar och på så sätt är den inte farlig. Precis som ett vapen (nu när du ändå tar upp det) inte är farligt om det inte används ;) 
    Fast det är ju långt ifrån alltid rätt människa. Väldigt ofta är det fel människa. Vilket all amatöravel både visar och förvärrar.
  • tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:29:57 följande:
    Varför i h-e skaffar man en hund som man medvetet vet inte går ihop med andra hundar?!
    Väldigt konstig inställning att den "bara" kan skada andra hundar, vad är det för respekt för hundar i allmänhet?!
    Har du ingen empati med hundar??
    Det är absolut inte rätt att den skadar andra hundar och jag tycker INTE att det ska hända, det är ju det jag säger hela tiden. Man måste veta vad man har i kopplet så man kan förhindra att det händer. Alla skaffar inte en hund för att den ska kunna leka med andra hundar, det är inget konstigt med det.
  • tattines
    siolina skrev 2013-09-25 14:31:41 följande:
    Fast det är ju långt ifrån alltid rätt människa. Väldigt ofta är det fel människa. Vilket all amatöravel både visar och förvärrar.
    När det gäller köksavlade hundar så ja, då är det väldigt ofta fel människor som har dessa hundar. Jag är inte för den typen av avel och jag tycker inte att den borde finnas.

Sen vet inte jag vad du anser vara rätt människa. Jag har ingen renrasig pitbull men "en såndär kamphund" (och har haft renrasiga pitbulls) och jag är långt ifrån fullärd men jag är inte sämre än dig eller någon annan. De människor jag vet har renrasiga amstaffs, staffar, pitbulls från bra avel är det inget fel på. Vuxna, "vanliga" människor.
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 14:14:14 följande:
    Jag går alltid med min Nikki och barnvagnen och jag har nog aldrig fått någon negativ respons. Många stannar och vill hälsa och tala om hur fin och duktig hon är. Sist vi lekte ute med andra hundar fick hon beröm för sin positiva utstrålning och härliga lynne.

Hon är underbar, jag litar full på henne MEN jag har ALLTID i åtanke vad det är för typ av hund och är alltid beredd. Speciellt vid lek av andra hundar. En sk breaking stick är alltid bra att ha med sig tex.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg köper många dessa hundar för att bevisa något, att de är sååå söta och puttenuttiga, att de blir vad man gör dem till men man glömmer då oftast bort var den från början kommer ifrån och står jätteförvånad när den greppat tag i grannhuden. Det är såklart jättetråkigt! Större krav och ansvar på ägarna så slipper vi många tråkigheter och gör man rätt har man världens underbaraste hund ;)

Ursäkta boken jag precis skrev, jag blir så jävla inne i skrivandet ibland, haha!

Min tjej. SÅ hemsk ser hon väl ändå inte ut att vara? ;)

Ja, du låter ju precis som en sån som vill bevisa hur puttenuttiga dom är. Jag vet en person som har en sk blandras (pitbull) och den ser exakt ut som din på bilden, jag tror inte det är nån större skillnad på den hunden och på importerade renrasiga (som är avlade för samma sak)

Det spelar ingen roll att de är söta på bild! Det spelar ingen roll att de gosar i soffan och är vänliga mot sin familj! Det spelar ingen roll att dom gillar människor. Inte när risken är större än med andra raser att de "greppar tag i grannhunden".

Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!