• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • Dag o natt

no pasaran skrev 2007-10-19 09:08:51 följande:

"Kan vi inte bara bestämma oss för att PB i grund och botten ÄR en hundras som har används flitigt till hundkamper?"Nej, där har du helt fel och det kan du knappast övertyga nån om."Kan vi inte bara erkänna att så är fallet och få ett slut på det eviga tuggandet? Det spelar ingen roll att denna ras kan vara väl fungerande familjehundar med rätt stimulans, det är hundens ursprung som räknas och diskuteras."... och alla som har schäfer är nazister, det vet ju alla. Det har man ju sett på film. Om vi nu ska kolla på vad hundar använts till. (ironi) "Hur mycket vi än skulle vilja så kan vi inte göra om rasen till tex. en jakthund för rasen kommer aldrig att komma ifrån sin historia. PB är precis som många andra raser både älskad och hatad och så kommer det att förbli."Det är fel att hata. Hat bygger på fördommar. Man behöver inte älska alla raser, men man behöver inte tycka illa om dem för det."Det är tur att vi alla tänker olika och gillar olika raser, annars skulle livet med hund vara frukansvärt tråkigt.Ts har fått svar på sin fråga och diskutionen verkar ha dött ut sedan en tid tillbaka då det fortfarande tuggas om samma sak (er).2Men om någon/några sitter på ett forum och sprider konstanta lögner, måste saken diskuteras vidare. Det funkar inte att lägga locket på.
    Så du påstår att Pitbulls inte har används till hundkamp?

(att jag orkar? )
  • stjärnströssel

jag med

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • Oneleg Jämtland

Igen:

en.wikipedia.org/wiki/American_Pit_Bull_Terrier

Läs under rubriken "History"....

De "bull-and-terrier crosses" som Pitbullen avlades från blev ju senare erkända som rasen Staffordshire Bullterrier.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • MonicaH

Hundarna ÄR avlade till kampsporter. Till att reta upp björnar. Hundarna utnyttjas till sjuka saker, bita ihjäl varandra och andra vad.
    Det är när man avlar hundarna fel, parar dem med andra sorter som det blir fel.
    Men det finns seriösa uppfödare med bra hundar. Man kan kolla honans och hanens psyke innan man skaffar valpar.
    Men faktiskt kan alla hundar bli aggressiva genom slag och uppfostran. Pitbull,rottwailer, doberman, har det psyket. Man måste komma ihåg att det inte är en första hund, man måste ha hundvana.
    Det är oftast inte hunden detär fel på, det är oftast ägaren

• MonicaH

Människors okunnighet är djurens värsta fiende-...

Stämmer så bra så

• Oneleg Jämtland
    MonicaH skrev 2007-10-19 09:32:57 följande:
    Hundarna ÄR avlade till kampsporter. Till att reta upp björnar. Hundarna utnyttjas till sjuka saker, bita ihjäl varandra och andra vad. Det är när man avlar hundarna fel, parar dem med andra sorter som det blir fel.Men det finns seriösa uppfödare med bra hundar. Man kan kolla honans och hanens psyke innan man skaffar valpar.Men faktiskt kan alla hundar bli aggressiva genom slag och uppfostran. Pitbull,rottwailer, doberman, har det psyket. Man måste komma ihåg att det inte är en första hund, man måste ha hundvana. Det är oftast inte hunden detär fel på, det är oftast ägaren
    Inte första hunden i min familj, men MIN första hund. Har en Staff (14år) och han är bra fostrad, läste in mig allt jag fann om rasen och gick valpkurs och lydnad steg 1. Valpkurs borde vara obligatorisk för förstahundsköpare.
    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • MonicaH

Oneleg Jämtland skrev 2007-10-19 09:49:58 följande:

Inte första hunden i min familj, men MIN första hund. Har en Staff (14år) och han är bra fostrad, läste in mig allt jag fann om rasen och gick valpkurs och lydnad steg 1. Valpkurs borde vara obligatorisk för förstahundsköpare.
    sjukt att djur får lida för människors okunskap.... De e ju de sjuka typerna som slår hunden för att få den till kamphund de e fel på... inte rasen
    Visst finns de hundar med dåligt psyke, men intebara pitbull heller. de är väl de att deras käkar e så starka
  • ixxia

skaffa man denna ras ska man ha kunskap om den, den går ju under kategorin kamphund, fightingbreeds, men varför måste dom flesta som äger denna ras vägra inse det? jag har själv en pitt!amstaff tik och jag är medveten om vad jag har för hund, hon funkar utmärkt med mina barn och ligger gärna brevid dom så fort hon kan, men jag måste samtidigt va medveten om vad hon har för kapacitet vad gäller slagsmål med hundar, hon har gått in i ett ordentligt slagsmål med min mors bc när hon skenvalpade och han stal hennes "valp" en strumpa,, visst slåss kan ju alla hundar göra men självklart blir det värre skador ev en hund av denna ras än om hon hade varit en pudel, det gick bra med min mors hund men vetrinär fick ju uppsökas till båda hundarna. idag funkar dom ju hur bra somhels ihop igen, men har man en hund av denna ras tycker jag man har ansvar att se till att det inte händer några incidenter genom att man inte har hunden lös på promenader överallt, det är inte naturligt för dom att funka med alla man ev möter ute.. min tik går jättebra med allt och alla som hon känner, men jag släpper inte gärna ihop henne med vem som helst heller och inte tikar, för hur som helst även om en pudel flyger på min hund och hon svarat tillbaka så blir det mitt ansvar om hon har gjort slarvsylta av den andra hunden,,
    det som får mej att fundera är att en del som äger en hund av denna ras förskönar den och talar om att den aldrig ens ha morrat och skulle aldrig råka i slagsmål med en annan hund, men det är ju ett naturligt beteende för alla hundar, det kan hända med alla raser, så varför vägra inse att det även kan hända med eran underbart snälla pitbull, och då kan det bli ordentliga skador den gången det händer.
    man ska kunna sin hund oavsett vilken ras man har, men man ska inte försköna sin egen!

jag har tappat mitt tålamod! har du sett det?
  • Blackie
    rotterusslan skrev 2007-10-19 02:09:33 följande:
    Kan vi inte bara bestämma oss för att PB i grund och botten ÄR en hundras som har används flitigt till hundkamper? Kan vi inte bara erkänna att så är fallet och få ett slut på det eviga tuggandet? Det spelar ingen roll att denna ras kan vara väl fungerande familjehundar med rätt stimulans, det är hundens ursprung som räknas och diskuteras. Hur mycket vi än skulle vilja så kan vi inte göra om rasen till tex. en jakthund för rasen kommer aldrig att komma ifrån sin historia. PB är precis som många andra raser både älskad och hatad och så kommer det att förbli. Det är tur att vi alla tänker olika och gillar olika raser, annars skulle livet med hund vara frukansvärt tråkigt.Ts har fått svar på sin fråga och diskutionen verkar ha dött ut sedan en tid tillbaka då det fortfarande tuggas om samma sak (er).
    Det är inte så enkelt att säga att dagens pitbull är avlad endast för kamp. Rasens ursprung kommer från korsningar av bulldogg och terrriers. Den typen av hund spreds och hade olika användningsområden. Tex råttjakt, vakthund, vallhund och även då hundkamp. Lite av en allroundhund. Om man tittar på dagens bulldogg så användes den från början till tjurkamper men var nära att utrotas efter att kamperna förbjöds. Rasentusiaster valde att behålla rasen och nu är den en charmerande hund som klassas som sällskapshund. Titta gärna på de andra närsläktade raserna som bullterrier, staffar, amstaffar. Superfina hundar som ingen direkt avskyr.
    Tyvärr finns ju sedan de undergroundrörelserna som har egna pitbullmixar/uppfödningar som använder dessa hundar till olagliga hundkamper. Tycker inte att dessa hundar eller människor ska jämföras med de seriösa pitbullägare/uppfödare som finns. Vad jag menar är att pitbullen är ingen nybörjar ras till en normalaktiv familj. Det är en ren brukshund som kräver mycket aktiviteter och träning för att må riktigt bra. Då är det en underbar hund som älskar människor och barn. Kom ihåg att alla brukshundar kräver denna stimulans för att må riktigt bra. Tex schäfer, dobermann, rottweiler och många andra. Jag har själv ingen pitbull men har varit intresserad av dessa raser så länge jag kan minnas. Här i sverige hade jag valt att köpa en amstaff men de som verkligen är intresserade av att jobba med sin hund är en registrerad pitbull med kontrollerad härstam absolut ett bra val.
Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!