skaffa man denna ras ska man ha kunskap om den, den går ju under kategorin kamphund, fightingbreeds, men varför måste dom flesta som äger denna ras vägra inse det? jag har själv en pitt!amstaff tik och jag är medveten om vad jag har för hund, hon funkar utmärkt med mina barn och ligger gärna brevid dom så fort hon kan, men jag måste samtidigt va medveten om vad hon har för kapacitet vad gäller slagsmål med hundar, hon har gått in i ett ordentligt slagsmål med min mors bc när hon skenvalpade och han stal hennes "valp" en strumpa,, visst slåss kan ju alla hundar göra men självklart blir det värre skador ev en hund av denna ras än om hon hade varit en pudel, det gick bra med min mors hund men vetrinär fick ju uppsökas till båda hundarna. idag funkar dom ju hur bra somhels ihop igen, men har man en hund av denna ras tycker jag man har ansvar att se till att det inte händer några incidenter genom att man inte har hunden lös på promenader överallt, det är inte naturligt för dom att funka med alla man ev möter ute.. min tik går jättebra med allt och alla som hon känner, men jag släpper inte gärna ihop henne med vem som helst heller och inte tikar, för hur som helst även om en pudel flyger på min hund och hon svarat tillbaka så blir det mitt ansvar om hon har gjort slarvsylta av den andra hunden,,
det som får mej att fundera är att en del som äger en hund av denna ras förskönar den och talar om att den aldrig ens ha morrat och skulle aldrig råka i slagsmål med en annan hund, men det är ju ett naturligt beteende för alla hundar, det kan hända med alla raser, så varför vägra inse att det även kan hända med eran underbart snälla pitbull, och då kan det bli ordentliga skador den gången det händer.
man ska kunna sin hund oavsett vilken ras man har, men man ska inte försköna sin egen!