• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • emsapemsa
    piubellacosa skrev 2013-09-16 14:37:27 följande:
    Istället för att gå på dessa "kamphundar" och ägarna till dem, så tycker jag att det borde pratas mer om hur fruktansvärt vidrigt det är att det avlas hejvilt på hundar med för korta nosar som gör att de inte kan andas (mops, fransk och engelsk bulldog m.m.) och att folk köper dem för att de är sååååå söööööta.

Jag läste ett inlägg på ett annat forum som en mops-ägare skrivit. Mopsen kunde inte springa och leka på sommarhalvåret utan att de hade med en kall, blöt, handduk för att lägga över hunden när den blev för varm - annars fick den värmeslag och svimmade. WHAT THE FUCK?

Annars har jag inget problem med de allra flesta pitbull/amstaff/liknande raser. Idiotägarna är problemet och problemet skulle kvarstå om de så hade en cocker spaniel.

Håller verkligen med dig! Det finns många franska bulldoggar här i stan och flera av dom har fått operera luftvägarna pga andningsproblem.
    Dom kan inte valpa naturligt, utan måste alltid förlösas med kejsarsnitt. Det är även väldigt riskfyllt att söva ner en hund med så kort nos. Varför är ingen mer upprörd över det?

• tattines

Har inte läst alla svar men undrar om du TS öht mött en riktig pitbull då de är rätt sällsynta i Sverige. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta inlägg, det är bara så fruktansvärt larvigt.

Alla har olika smak då det gäller hundar, både vad gäller utseende och egenskaper. Golden som du nämner har aldrig intresserat mig och av den enkla anledningen väljer jag inte en sån. 

• tattines

En pitbull avlad (från början, långt tillbaka) för att slåss med andra HUNDAR, den är inte avlad för att skrämma människor. Den är avlad för att INTE bita en människa, när man tog fram dessa hundar tog man direkt bort den hunden som visade några som helst tendenser att gå på en människa. Till skillnad från dina "fredliga golden retrievers" som toppar bettstatistik listan.

• tattines
    En pitbull avlad (från början, långt tillbaka) för att slåss med andra HUNDAR, den är inte avlad för att skrämma människor. Den är avlad för att INTE bita en människa, när man tog fram dessa hundar tog man direkt bort den hunden som visade några som helst tendenser att gå på en människa. Till skillnad från dina "fredliga golden retrievers" du nämner som toppar bettstatistik listan.

Det kanske är därför man väljer en apbt? För att man vill ha en bra familjehund. 
  • biologic
    tattines skrev 2013-09-17 10:44:32 följande:
    En pitbull avlad (från början, långt tillbaka) för att slåss med andra HUNDAR, den är inte avlad för att skrämma människor. Den är avlad för att INTE bita en människa, när man tog fram dessa hundar tog man direkt bort den hunden som visade några som helst tendenser att gå på en människa. Till skillnad från dina "fredliga golden retrievers" du nämner som toppar bettstatistik listan.

Det kanske är därför man väljer en apbt? För att man vill ha en bra familjehund. 
    Fast anledningen till att Golden Retreiver toppar listan kanske är för att det finns extremt många sådana i direkt jämförelse med antalet registrerade Amstaffs...?
  • tattines
    biologic skrev 2013-09-20 00:32:32 följande:
    Fast anledningen till att Golden Retreiver toppar listan kanske är för att det finns extremt många sådana i direkt jämförelse med antalet registrerade Amstaffs...?
    Absolut! Nu vet inte jag hur många reggade amstaffs vs golden det finns men tog upp just golden då TS nämnde den och den finns med på topplistan.
  • Faber
    tattines skrev 2013-09-20 10:23:42 följande:
    Absolut! Nu vet inte jag hur många reggade amstaffs vs golden det finns men tog upp just golden då TS nämnde den och den finns med på topplistan.
    Det är skitsnack, det finns ingen statistik men myten lever vidare. den uppstod då en representant för SKK i ett debattprogram felciterades(Svt ,vad förvånad jag blir). Detta klargjordes senare men då var råttan i pizzan ryktet redan igång. Det finns en tråd om det men den är 3-år gammal.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • tattines
    Faber skrev 2013-09-24 19:25:22 följande:
    Det är skitsnack, det finns ingen statistik men myten lever vidare. den uppstod då en representant för SKK i ett debattprogram felciterades(Svt ,vad förvånad jag blir). Detta klargjordes senare men då var råttan i pizzan ryktet redan igång. Det finns en tråd om det men den är 3-år gammal.
    Okej. Då tar jag tillbaka det jag sa angående statistiken men det ändrar inte pitbullens historia :) En renrasig pitbull har sitt ursprung i kamp med andra HUNDAR, det har ingenting med människoaggressivitet att göra. En pitbull ska INTE under några som helst omständigheter bita en människa. När man tog fram denna ras fick de hundar med skärpa mot människor INTE användas i avel. Detta bla för att man skulle kunna gå in och avbryta en "fight" utan att själv bli skadad!
  • Faber
    tattines skrev 2013-09-24 20:46:59 följande:
    Okej. Då tar jag tillbaka det jag sa angående statistiken men det ändrar inte pitbullens historia :) En renrasig pitbull har sitt ursprung i kamp med andra HUNDAR, det har ingenting med människoaggressivitet att göra. En pitbull ska INTE under några som helst omständigheter bita en människa. När man tog fram denna ras fick de hundar med skärpa mot människor INTE användas i avel. Detta bla för att man skulle kunna gå in och avbryta en "fight" utan att själv bli skadad!
    Det där finns det flera åsikter om. Det är sant som du säger att man inte vill att den skall vara människoaggressiv MEN...

Anta att du sysslar med med kamphundar och det är i början av Pitbullens historia. Du har en hund som är champion, den har slitit många motståndare i bitar. Den är värd mycket pengar och andra uppfödare står på kö och tjatar om att få hyra den till avel. Det enda problemet är att den också är folkilsk.

Ägaren kommer inte att ta bort sin guldgruva, det kan du vara lugn för. Jag säger inte att alla Pitbulls är folkilskna men att alla Pitbulls som var folkilskna togs bort tror jag inte på. En halvdålig folkilsk fighter ja, en folkilsk mästare, nej.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • tattines
    Faber skrev 2013-09-24 20:52:10 följande:
    Det där finns det flera åsikter om. Det är sant som du säger att man inte vill att den skall vara människoaggressiv MEN...

Anta att du sysslar med med kamphundar och det är i början av Pitbullens historia. Du har en hund som är champion, den har slitit många motståndare i bitar. Den är värd mycket pengar och andra uppfödare står på kö och tjatar om att få hyra den till avel. Det enda problemet är att den också är folkilsk.

Ägaren kommer inte att ta bort sin guldgruva, det kan du vara lugn för. Jag säger inte att alla Pitbulls är folkilskna men att alla Pitbulls som var folkilskna togs bort tror jag inte på. En halvdålig folkilsk fighter ja, en folkilsk mästare, nej.
    Självklart finns det undantag, det gör det inom alla raser. Men den är inte till för att skrämma människor som ts påstår. Jag litar med på en riktig pitbull än en golden retriever tex. Sen finns det ju såklart massa köksavlade blandraser som i media går ut som pitbull och det är ju en annan femma.
Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!