tattines skrev 2013-09-24 20:46:59 följande:
Okej. Då tar jag tillbaka det jag sa angående statistiken men det ändrar inte pitbullens historia :) En renrasig pitbull har sitt ursprung i kamp med andra HUNDAR, det har ingenting med människoaggressivitet att göra. En pitbull ska INTE under några som helst omständigheter bita en människa. När man tog fram denna ras fick de hundar med skärpa mot människor INTE användas i avel. Detta bla för att man skulle kunna gå in och avbryta en "fight" utan att själv bli skadad!
Det där finns det flera åsikter om. Det är sant som du säger att man inte vill att den skall vara människoaggressiv MEN...
Anta att du sysslar med med kamphundar och det är i början av Pitbullens historia. Du har en hund som är champion, den har slitit många motståndare i bitar. Den är värd mycket pengar och andra uppfödare står på kö och tjatar om att få hyra den till avel. Det enda problemet är att den också är folkilsk.
Ägaren kommer inte att ta bort sin guldgruva, det kan du vara lugn för. Jag säger inte att alla Pitbulls är folkilskna men att alla Pitbulls som var folkilskna togs bort tror jag inte på. En halvdålig folkilsk fighter ja, en folkilsk mästare, nej.