• mogreta

Bit statistik!

Finns denna kända lista om vilken hundras som biter allra mest?

Är grymt nyfiken om någon har en länk eller källa till någon "bit statistik".

• Svar på tråden Bit statistik!
  • rotterusslan

Jag söker mer ingående information om händelseförlopp, vad som utlöste angreppet specifikt, om det låg sjukdom bakom osv. Det står mycket bra info, men inte tillräckligt mycket för att stilla min nyfikenhet.

• mogreta
    rotterusslan skrev 2007-10-15 22:35:03 följande:
    Jag söker mer ingående information om händelseförlopp, vad som utlöste angreppet specifikt, om det låg sjukdom bakom osv. Det står mycket bra info, men inte tillräckligt mycket för att stilla min nyfikenhet.
    Förstår vad du menar!

Jag kommer att bli lika insnöad på den där kända listan med golden i topp på att bitas, det cirkuleras ju hejvilt så fort pitbullen kommer i kläm, men sen när man frågar vet ingen vart de sett den.
  • SoulChild

fast denna länk va ju inte i sveriges....
    americas hundar kan man inte jämnföra med dom i sverige..  och då
    INGEN av raserna!!!

• LillaLulla
    SoulChild skrev 2007-10-16 00:09:36 följande:
    fast denna länk va ju inte i sveriges.... americas hundar kan man inte jämnföra med dom i sverige..  och då INGEN av raserna!!!
    "A collection of worldwide statistics and facts".

Fast det är ju klart, Sveriges pb:s är ju givetvis bättre än i övriga världen också.
  • Zimlis

Sanning med modifikation för det handlar ändå om gener och vad hunden har för instinkter från början och i sånna fall skulle man ju kunna lära vilken hund som helst att jaga och det kan man inte - enstaka individer går att lära MEN då är det inte rasbetingat längre för då går man på individen och det är inte alls samma sak.

Miiikaela skrev 2007-10-15 22:31:51 följande:
    tror inte på statestik. det beror på hur man lär hunden att vara. man kan få den snällaste hunden att bli agresiv och den elakaste att bli snäll.allt handlar om träning
  • mogreta
    Dag o natt skrev 2007-10-16 09:24:08 följande:
    Den statestiken är gjord mellan 75-80. Känns ganska gammal och oaktuell nu.
    Över 30år, det känns lite väl gammalt.

Konstigt att ingen har denna lista någonstans.
  • LillaLulla

Men den där som börjar på dogbitelaw är ju från 1982 till 2006?

• mogreta
    LillaLulla skrev 2007-10-17 12:40:44 följande:
    Men den där som börjar på dogbitelaw är ju från 1982 till 2006?
    Jo, det är den ju, dock slutade ju den studien eller vad det är, för ett år sedan, medan den andra slutade för 27år sedan.
  • stjärnströssel
    SoulChild skrev 2007-10-16 00:09:36 följande:
    fast denna länk va ju inte i sveriges.... americas hundar kan man inte jämnföra med dom i sverige..  och då INGEN av raserna!!!
    men..lägg av!!undra hur långt folk går i sitt försvarstal igentligen!sanslöst!!
    Sen..har jag sätt dig säga att pitbullen inte avlades för kamp..

skriver av vad jag läser i en ras bok!

American staffordshire terriers hundarna kom till usa i mitten av 1800 taletför att kämpa i hundkamper.
    Hundarna avlades långsamt större och kraftigare och blev till skräckinjagande kamphundari ringen.hundarna valdes ut efter styrka men oxå efter vänlighet mot människor.Då det blev förbjudet med kamphundar började en grupp anhängare att avla efter andra kvaliteter än aggression.man ändrade långsamt rasen till att vara en vänlig,lugn och mycket pålitlig familjehund.Dessvärre avlade vissa uppfödare vidare på den aggresiva linjen och skapade därmed pitbull terriern som amstaffen oftast förväxlas med!
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • Nattugglan72

Vill bara tillägga att chowchow numera är en mycket fredlig hundras. Framförallt i Norden så har man avlat fram väldigt mentalt stabila och sansade hundar! Tyvärr fortlever ryktet om att de är vassa och "farliga" - men detta härör från flera decennier tillbaka. I USA och vissa andra länder däremot så kan chow fortfarande vara en vass hundras - då det finns mycket "puppiemill" (hundfabriker) och där man inte bryr sig om hur man avlar, utan bara är ute efter att sälja valpar.

Chow chow är idag är mycket bra familjehund med en oerhört hög toleranströskel och det är ytterst sällan den ej kommer överens med andra hundar.

• stjärnströssel
    Nattugglan72 skrev 2007-10-17 13:21:19 följande:
    Vill bara tillägga att chowchow numera är en mycket fredlig hundras. Framförallt i Norden så har man avlat fram väldigt mentalt stabila och sansade hundar! Tyvärr fortlever ryktet om att de är vassa och "farliga" - men detta härör från flera decennier tillbaka. I USA och vissa andra länder däremot så kan chow fortfarande vara en vass hundras - då det finns mycket "puppiemill" (hundfabriker) och där man inte bryr sig om hur man avlar, utan bara är ute efter att sälja valpar.Chow chow är idag är mycket bra familjehund med en oerhört hög toleranströskel och det är ytterst sällan den ej kommer överens med andra hundar.
    chow chow har varit en mat hund..dvs man åt den.
  • Sandriz
    stjärnströssel skrev 2007-10-17 13:29:46 följande:
    chow chow har varit en mat hund..dvs man åt den.
    stog det också i din bok?
  • stjärnströssel

jajamensan! den hölls i kina för sitt kött jakt och vaktegenskaper!det säger även min vännina som har en!

• Uncia

Jag måste också hoppa in och säga att dagens chowchow har ett otroligt stabilt och lugnt temperament. funkar förträfligt med andra hundar, barn osv. sen är det en ras som älskar sin familj och inte är så noga med andra. men ska för det inte vara aggressiv.

På våra choweträffar och på stora utställningar ser man aldrig något gruff eller anfall. är lugnt hos oss. och på träffarna har flera hanar och tikar kunnat gå ihop utan någonting.

rasen ser sig själva som störst bäst och vackrast och har därför ingen anledning att behöva stödda sig. mina har då aldrig försökt sig på något även om andra hundar gjort utfall och skällt emot mina.(jag har haft 3st) och har bra kontakt med rasfolk som vittnar detta. uppfödarna ska ha stor eloge att dem fått rasen till sånt bra temperament idag då dem FÖRR var mer skarpa av sig.

sen finns det alltid någon individ som skiljer sig. men man ska veta att det tyvärr i usa inte är samma hantering med hundar ofta så som vi i sverige har det.

• Splach
    Uncia skrev 2007-10-22 19:57:13 följande:
    Jag måste också hoppa in och säga att dagens chowchow har ett otroligt stabilt och lugnt temperament. funkar förträfligt med andra hundar, barn osv. sen är det en ras som älskar sin familj och inte är så noga med andra. men ska för det inte vara aggressiv.På våra choweträffar och på stora utställningar ser man aldrig något gruff eller anfall. är lugnt hos oss. och på träffarna har flera hanar och tikar kunnat gå ihop utan någonting.rasen ser sig själva som störst bäst och vackrast och har därför ingen anledning att behöva stödda sig. mina har då aldrig försökt sig på något även om andra hundar gjort utfall och skällt emot mina.(jag har haft 3st) och har bra kontakt med rasfolk som vittnar detta. uppfödarna ska ha stor eloge att dem fått rasen till sånt bra temperament idag då dem FÖRR var mer skarpa av sig.sen finns det alltid någon individ som skiljer sig. men man ska veta att det tyvärr i usa inte är samma hantering med hundar ofta så som vi i sverige har det.
    nu tar jag bara hand om en Chow Chow som mer eller mindre bor här, men kan bara hålla med..
    Denna Chowen är en hanhund, och han går ihop med alla hundar jag träffat på, även min egna hanhund som han lever med dygnet runt.
    Vi har två små barn, och inget gruff där inte.

Aldrig sett eller hört han morra mot något, enda gångerna han gör något, är att han skäller lite när vi åker hemmifrån, och när det ringer på dörren, men det kan man knappast kallas aggrissivitet!
  • stjärnströssel
    Splach skrev 2007-10-22 23:25:26 följande:
    nu tar jag bara hand om en Chow Chow som mer eller mindre bor här, men kan bara hålla med..Denna Chowen är en hanhund, och han går ihop med alla hundar jag träffat på, även min egna hanhund som han lever med dygnet runt. Vi har två små barn, och inget gruff där inte. Aldrig sett eller hört han morra mot något, enda gångerna han gör något, är att han skäller lite när vi åker hemmifrån, och när det ringer på dörren, men det kan man knappast kallas aggrissivitet!
    jag har sätt både trevliga o otrevliga!
  • figurehead

Man ska vara oerhört kritisk när man läser statistik. Det finns många föreningar som nu lobbyerar för förbud mot pitbull och liknande raser i flera delstater i USA. Jag säger inte att "dogbitelaw" statistiken kommer från en sådan förening men det här citatet längst ner på deras sida får mig att undra.

"Pit bulls and Rottweilers are accordingly dogs who not only must be handled with special precautions, but also must be regulated with special requirements appropriate to the risk they may pose to the public and other animals, if they are to be kept at all."

Naturligtvis ska inte rottisar och pitbull, amstaff säljas till personer som aldrig tidigare haft hund. De hundarna kräver extra punkt slut. Men att förbud av raser löser ingenting. Puckona köper bara andra hundar.

Svar på tråden Bit statistik!