• mammact

mammor till barn med celiaki del 3

Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!

• Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3
  • mammact

Elias 05. Ja, det är ju en sorts ersättning man får. Sen har man ju de receptbelagda grejorna man får för 120kr till man är sexton tror jag. Sen är det väl någon summa man får sen också eller vad säger ni som är vuxna och har celiaki??

God fortsättning på er allihop och all lycka på det nya året!!

• Canon81

Hejsan!!
    Min sambo har celiaki. han fick reda på det för 3 år sen o då va han 27.
    Summan man får av landstinget e olika. Det beror på vilken kommun du bor i. Vi bor i Skåne o han får en summa 1 gång om året på 3240kr. Men bor man i Stockholm så får man inget.

• Lottietott

Hej!
    Får jag vara med i er tråd

Min dotter har celiaki. Hon är sex år.

Det som irriterar mej mest är att dom inte uppmärksammade detta på Bvc. Jag var orolig över tillväxten som var dålig direkt från sex månaders ålder. Och att hon alltid fick sitta och kämpa på toaletten. Hon hade gaser i magen som stank och den var uppblåst.

God fortsättning

• Himla valv

god fortsättning på er allesammans

lottietott-självklart!!! välkommen till tråden

• Skrutten00

Lottietott
    Välkommen till våran tråd... Ja vi hade oxå ett kämpande innan dottern fick sin diagnos, men mest med sjukvården såsom Barnakuten och Barnmottagningen... Hon kräktes enorma mängder ex antal ggr per dag. Hann gå ner 1,7 kg på 1,5 månad...

Men idag så är hon en kanonpigg tjej med ett humör som heter duga..*ler*

• Ullis69

Hejsan hoppsan och god fortsättning!!!

Nu har man överlevt sin första glutenfria jul och till min förvåning gick det ganska bra

En liten fundering ni som är medlemmar i Celiakiförbundet.... Har det kommit nån medlemstidning nyligen??? Har fått för mig att det borde dykt upp någon, är ju ganska ny medlem, fick välkomstpaketet för 1-1 1/2 mån sen. O en undran till: behöver man medlemsnr när man beställer därifrån, har inte fått nått sånt o vill beställa en del material.

• mammact

välkommen lottietott!! JA, här är det många som mött på motstånd från sjukvården så vi vet hur du känner dig. Så trist!!

Ullis 69: Fick du inget medlemskort med paketet? Ja, man behöver medlemsnummer för att beställa, annars får du ju betala det högre priset. Det kom ett nummer i december. Men när vi var nya så dröjde det också innan vi fick det.

• Ullis69
    mammact skrev 2008-01-03 11:37:51 följande:
    Ullis 69: Fick du inget medlemskort med paketet? Ja, man behöver medlemsnummer för att beställa, annars får du ju betala det högre priset. Det kom ett nummer i december. Men när vi var nya så dröjde det också innan vi fick det.
    Inge medlemskort. Reagerade på det men tänkte att det kanske kommer senare, men inte då.... Får maila dem...
  • Lottietott

Tack

Skrutten00: Jasså hon var så dålig Det blev aldrig våran tjej.

För oss var det lite tur att det blev upptäckt. Amanda fick stigande feber och hög sänka. Vi fick köra ner till barnakuten på Östra. Där frågade dom oss om det var något annat . Vi berättade att hon växer dåligt och är väldigt trög i magen.
    Där reagerade dom direkt. Jag visade tillväxtkurvor och tänkte äntligen någon som lyssnar!

Vi fick remiss till barnavdelningen i hemkommunen.
    Blodprovet visade mycket antikroppar mot gluten.
    Ny remiss tillbaka till Östra. Där gjorde dom tarmbiopsi.

Amanda har varit "glutenfri" i 2½ år. Hon är fortfarande liten i maten och minst i klassen(förskoleklass). Men för övrigt både piggare och gladare

Ni andra då, tog det tid innan dom hittade vad felet var på era barn?

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3