Bonanza skrev 2007-10-28 17:10:32 följande:
Vad jag vill ändra på? Jag vill att min son ska kunna klä sig i rosa och glitter från topp till tå utan att vuxna tittar snett eller att barn retas.Hur ska vi lösa problemet? Tja, alla vuxna borde skaffa sig sunt bonnförnuft och inse att de har gått på en stor bluff från klädindustrin. Självklart kan alla barn ha alla färger och former. Jag personligen skulle skämmas lite ifall jag baserade hur mina barn ska se ut, på ett ideal som klädföretagen har satt upp för att sälja kläder! Om bara vi vuxna vågade klä våra barn i de färger de passar i och vill ha, skulle barnen inte retas - eftersom en pojke i rosa vore lika lite konstigt som en tjej i blått!
Jag förstår... Du tycker alltså att lösningen på problemet är att normalisera det som avviker. Men det löser ju bara problemet för stunden tills det kommer nåt annat som avviker. Det bästa är väl ändå att få bort den där synen om att det normala är det som är det bästa och det som avviker kan man retas för.
Om det nu skulle bli så som du vill, att det inte blir lika konstigt med pojkar i kjol och därför retas inte längre pojkar med kjol, tycker du då att problemet är borta??
Det kommer ändå alltid att finnas kläder som är mindre normala och de kläder som är normala. Alltid! Därför är det väl bättre att det lärs ut och arbetas hårt med att få bort den negativa klangen i ordet onormal. Även du Bonanza, måste ändra tankesätt för att vara en bra förebild mot dina barn. Om jag skulle kalla din son för onormal när han hade sina rosa kläder på sig, då skulle du bli skitförbannad, eller hur? Varför? Jo, för att de allra allra flesta ser det som en förolämpning att kallas för onormal, när det inte alls behöver vara en förolämpning.
Man kan ta det som en komplimang istället, eller hur? Sånt tycker jag man ska jobba på istället för att göra alla kläder till unisexkläder.
Förstår du vad jag menar, eller har jag inte lyckats vara tydlig nog?