Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 6

Himmelbit skrev 2008-01-05 12:06:15 följande:
    Bea - jag förstår dig! Hoppas att din man hittar inspirationen och själv känner att han vill ta tag i det och få det klart. Ang. städhjälp så tycker jag ändå att du ska ta dig en funderare till. Vad ska du med kläder, hotellnätter o dyl med om du är helt slutkörd?? Här kostar det 295 kr per timma, med hushållsnära tjänster. Säg att du tar hjälp iallafall 2 timmar per vecka. Då kostar det dig 600 kr och du får hälften tillbaka efter deklaration (dvs egentligen kostar 2h lika mkt som en timma).
    Mmmm....jag förstår hur du tänker. Jag har väl bara inte varit "van" att tänka på att lägga pengar på mig "själv" på det sättet. Det blir ju ändå 1200 kronor (eller 2400 kronor) även om man får dra av det i efterhand. Jag känner att själva städningen, alltså det i sig som är dammsugning, tvätt och plocka i och ur diskmaskinen är sånt jag fixar själv med hjälp av barnen. Det kan rentav vara kul att göra det tillsammans.

Det är det här dagliga PLOCKET som gör mig galen. En liten plastnupp till en leksak där, några muttrar och en skruvtång där, ett par kalsonger som ligger här och några batterier (som man aldrig vet är laddade eller inte) där....och det kan ju ändå inte en städhjälp hjälpa till med.

Eller alla julsaker nu som ska upp på vinden, som jag måste ha makens hjälp att hiva upp för den branta stegen, och han bygger ju...om jag har tur...och då vill jag ju inte störa. Eller alla papper som blir drällandes...reklam som slängs överallt och räkningar - betalda - som ska sättas in i pärmarna....och några cd-skivor som har försvunnit från sina fodral - eller helt enkelt tomma fodral...och alla datorprylar som ligger högt och lågt, eller vinterkläderna som ska ses till, tvättas eller hängas undan, rengöras eller ordnas till, eller all tvätt som ska vikas och tillbaka till sina rätta ställen, och så kommer det en reklam t-shirt här och ett plastkort som ligger där och en värdecheck där och...
    Det kan ju inte någon städhjälp hjälpa till med tyvärr.

Äsch...jag hör ju hur jag själv låter...hopplös. Och jag försöker verkligen att släppa på kraven (men så börjar det ju se ut som det gör också i arbetsrummet här till exempel och jag mår helt enkelt inte bra av det. Näe...ska inte "klaga" mer....vill bara skriva av mig som sagt. Kanske känner några av er igen sig?
  • Beatrize74
    mimmi006 skrev 2008-01-05 12:12:07 följande:
    Bea- jag känner igen det där... samtidigt är det svårt, för jag känner mig så kluven. Jag kan faktiskt dra på mig arbetskläderna själv och gå upp och jobba, men nu har det blivit mer och mer att arbetet är upppdelat. I och för sig vet jag inte hur man listar, men det kan väl inte vara så svårt... inte blir det lättare för att man aldrig provar heller! Det ultimata vore om man kunde jobba båda nångång, det tycker jag är roligt! Här har bygget dragit ut jättelänge också, så jag förstår precis hur du känner... det är tufft!
    Ja, det är roligt att jobba ihop. Det går snabbt och samtidigt har man en gemenskap. Det  var lättare i somras när vi byggde på utsidan, mer rörelsefrihet. Det var ljust och vi kunde ha barnen runtomkring oss och till och med hjälpa till. Det saknar jag lite nu när det jobbas mer i inifrån. Det fungerar inte att vi är två vuxna och två barn i den lilla tilltänkta hallen, när dessutom bara maken har elbehörighet, men det blir en annan sak när väggarna rivs och vi kan börja jobba med golv, väggar och annat som är större. Då kan vi hjälpas åt allihop igen och då tror jag att det lättare tar fart. Så länge det fortfarande är en vägg där så "syns" inte utbyggnationen som är klar där bakom. Den måste rivas och hallen öppnas upp. Då "bor" man mer i det och då kan man sitta och diskutera det mer bokstavligt under måltiderna, peka, planera. Nu är det lättare att "glömma" bort eftersom det är dolt bakom väggarna.

Så där ja...nu fick du mig att tänka lite positiva tankar igen. Tack!

VSM - ja, någon form av hjälp hade nog varit bra, men vi får försöka slita på lite så kommer det nog släppa fram emot påsk eller något. Och sedan ska karln VERKLIGEN få ta hand om hushåll och barn och JAG ska pimpa och fixa, måla och dona. Ombytta roller alltså. Det ska bli skönt och nyttigt. Tack för ditt råd, nu har även du fått mig på lite bättre humör.
  • Beatrize74

Tack Juliah - ja, jag vet ju att du har det likadant och jag undrar hur du faktiskt får ihop det. När du dessutom fixade och piffade inför reportaget med Aftonbladet helt själv så trodde jag att vi hade med superwoman att göra. Jag kände mig ganska liten då kan jag säga. För att det ska vara så fint som jag önskar här hemma, så fint så jag mår bra, så ska jag plocka i princip hela tiden, men om jag gör det så MÅR jag inte bra. Så det är verkligen inte win-win.

Fast nu har jag varit så neggo flera gånger här inne så jag behöver balansera "chin" här inne lite med några positiva saker:

1. Vi har sånt toppenläge att vi bor i ett område med många hus och barn, men just där vi bor är det bara tomma gräsytor runtomkring som nästan känns att tillhöra "vårt" hus. På den cirka 7000 kvm stora gräsyta som är framför vårt hus låg snön vit och orörd. Där gick jag och maken ut med barnen och deras snowracer och gjorde banor i snön som vi sedan lekte "tåg" på. Vi hade korsningar och övergångar och de turades om att få åka på snowracern. Så kul och bra motion för de lyckliga barnens föräldrar.

2. Maken har fortsatt att bygga hela tiden nu och medan barnen satt i sandlådan (och försökte få loss en hink därifrån  - makens kommentar "Vi syns om tre månader då gullungar" så diskuterade vi just det här med hur vi känner inför bygget. Han sade att han tycker att det börjar släppa nu, att den tyngsta biten är gjord och det märks på honom att han är gladare. När vi ätit vår lunch gick han ut på en gång och fortsatte. Vi ska nog få rätsida på det här.

3. Jag har kommit på hur jag ska få bättre vanor det här året som kommer. Det jag har saknat i livet som småbarnsförälder och förvärvarbetande är:
    - bra kondition och tillfällen till motion
    - solljus, jobbar ju under dygnets ljusa timmar
    - kultur, att läsa böcker
    Och så slog det mig ju att jag ju kan få alla tre på ett mycket enkelt sätt. Jag ska börja gå med stavar på lunchrasten på skolan. Jag hinner gå cirka 40 minuter och då är det ljust och då kan jag även lyssna på böcker via MP3 i min mobiltelefon. Annars sitter jag ju ändå bara inne i det unkna personalrummet och gaggar med kreti och pleti som kommer in, men det här kommer göra att jag mår bättre. Prata skit kan jag göra på halv tre rasten när det är fler som har rast samtidigt som jag. Och då ska jag ändå se till att virka, sticka eller brodera eller något. De får tycka jag är tantig, men jag mår bra av att skapa saker med mina händer och nu när jag VÅGAR skapa och visa upp det så ska jag se till att utnyttja de stunder jag bara kan.

Mycket om mig själv idag, men jag känner att "poletten" har fallit ner och jag kände att jag ville skriva av mig. Tror ni förstår hur det känns att ha frustration över att vilja vara både "duktig" och "nöjd" samtidigt, mer än några andra jag känner.

• Beatrize74
    Kajsa M skrev 2008-01-05 18:33:03 följande:
    Letar efter söta tyger att göra vimplar av till lillans rum. Typ mimmis och Beas. Men var hittar man småblommiga tyger? Rutiga och randiga har jag.
    Det är jättesvårt att hitta småblommiga - det var jag ute efter från början...det enda är väl typ IKEAs

Jag hittade mitt mönster med cirklar på på Panduro. Där finns det en del småblommiga patchworktyger förstås, men de flesta är ju lite "rörigare" i färgerna än vad vi brukar tycka om här i tråden.
  • Beatrize74

Godmorgon!

Är lite less på FL. Jag kom inte in på hela kvällen igår och idag loggas jag ut i tid och otid. Tror och hoppas att det kommer lösa sig när Betaversionen kommer igång på allvar.

Jag förstår att det är fler "markarbetare" som får ta hand om allt när makarna gör annat hempul och att det är blandade känslor inför det. Man både tycker det är roligt att något händer, samtidigt som man blir less på att alltid göra samma och att man också känner att man bidrar till att låsa fast könsrollerna på något sätt. "Pappas verktyg" och "Mammas kök". Vi försöker ändå att varva här hemma, så än så länge känner nog inte barnen att det är "mamma kök" och om de säger pappas verktyg så rättar vi dem och jag hämtar verktygslådan minst lika ofta som maken.

När maken och sonen åkte iväg och handlade mat passade jag på att sätta ihop hennes lilla "kökssoffa" till hennes rum och därefter monterade vi upp vardagsrumslampan. Jag vill att de ska försöka se att de kan klara allt, oavsett vilken syssla det är, men det innebär ju också att jag för min del måste "anstränga" mig lite ibland och maken med.
    ...

Det snöar här med. Vi ställde ut vår kungsgran på altanen i förrgår och den är ju fortfarande superfin och nu med snö på så är den så otroligt vacker. Vilken fröjd för ögat.

Och...just det....nytt i bloggen....om det pyssel som jag och barnen gjorde igår. (Obs...inget för de färgkänsliga)
    http://beasbarnslikheter.blogspot.com/

• Beatrize74
    mimmi006 skrev 2008-01-06 12:21:45 följande:
    Jag med!! När beställde du och har du fått nån bekräftelse på att de har skickat? *nervös*
    Jag beställde i onsdags så det har inte hunnit gå så många dagar sedan. Jag fick svar direkt på min mail att de tagit emot min order och när jag skickade ett mail om att jag betalat så fick jag ett "ok, vi skickar när vi ser pengarna". Jag har inte tänkt tanken att oroa mig och det hoppas jag inte du behöver göra heller. :-S
    juliah skrev 2008-01-06 12:22:53 följande:
    Bea, vad beställde du? *nyfiken*Vill ju också hihi!
    Jag köpte lite W&C, ballerinan, huset och den stora skridskon för adventspaket. Sedan blev det något litet "rönnbärshjärta" och Mailegspisen och den hjärtformade griffeltavlan att ha i hallen. Kommer inte ihåg mer, men det kan ha varit något mer "småplock".
  • Beatrize74

Åhhh...det kittlar i hela magen...har gjort sådan FYND idag...älskar dem! Har en helt euforisk känsla, som när man är kär vet ni.

Maken bara skrattade åt mig: "Du är ju inte riktigt klok"
    Hälften av sakerna kunde han inte klura ut vad de var dessutom...hihi...jag ska visa bild på dem sedan så får ni gissa. Jag tror faktiskt att ni kan klura ut vad det är för något.

Och...Mimmi....jag har fått en avi från Elsas hem. Tummen upp va? (Fast jag har inte haft tid att hämta ut den ännu).

• Beatrize74

Åhhh...hinner inte med här längre. Skumläser och uppfattar något om en hemgjord kanin och någon länk i Lantliv...måste läsa bakåt...
    Jag kommer tillbaka efter nattningen av knoddsen.

Jag avslöjar vad min "mojäng" är för något i bloggen. Visst är den äääännu finare nu när ni vet vad det är? Gissa gärna på vad fåglarna är till. http://beasbarnslikheter.blogspot.com/

Svar på tråden Vita hem del 6