• Lynn84

Vita hem del 6

hej tjejer!

Kikar förbi en snabbis för att visa att jag fortfarande lever!

Går runt och pysslar i huset hela tiden. Tyvärr saknar jag enormt mkt möbler, gardiner och lampor. (ja, iaf sånna gardiner jag verkligen VILL HA!)
    Badrummet är det enda rummet som ser ut som det ska göra, förutom att jag ska måla skrivbord och spegel som står där.

Ikväll blir det grundning av köksbord och fortsatt målning av hallen. *phu*

• Lynn84

Måste berätta lite om hur målningen i hallen går.

Vi har målat med häftgrund först.
    Använder en färg som heter Yunik, vitt - sidenmatt.
    Har målat väggarna med först häftgrund då, sen två lager med den vanliga väggfärgen.
    Tycker resultatet blir så där......  Fundersam
    Ser vartenda penseldrag. Kanske har jag målat för tunt för att jag vill vara noggran. Färgen går liksom inte ihop så där som andra vattenbaserade färger jag målat med.
    Ska måla en gång till och se om det blir bra. Kan jag ha för liten eller för stor pensel?????

Hjälp mig med tips. Vet att det är svårt med tanke på att ni inte ser hur det ser ut.

• Lynn84

Godmorgon töser!

Det är full rulle med huset och jag har inte hunnit läsa en rad av vad ni skrivit de senaste dagarna.

Är åter tillbaka på jobbet *suck* Förhoppningsvis bara för en månad, sen blir det havanadeskapspennig om Försäkringskassan går med på det.
    *hoppas det går fort fram till den 7 mars*

Vi har kommit en bra bit på vägen i huset. De flesta rummen är sammanställda så gott det går. Massa möbler saknas, mycket ska målas om och en el projekt är igång startade. Känner dock att vi får ta det i en lugn takt - annars blir jag tokig.

Ska läsa ikapp några sidor nu.
    Kram på er!

• Lynn84
    Sylt skrev 2008-02-05 08:23:58 följande:
    FK--> Ett kapitel för sig (och inget roligt kapitel heller...). Nu senast när jag sökte HP-penning (i god tid) så ringer jag dit för att kolla lite hur det går eftersom vi var tvungen att annonsera efter vik. till min tjänst. Då meddelar FK helt kallt att de kan inte ge ngra besked, att jag kanske skulle få reda på det precis innan jag skulle gå hem!? Hur skall man då få det att funka med vik? Inget som de brydde sig om fick jag till svar.....
    Hur långt innan bör man söka havandeskapspenning?
    Jag skickade in mina papper förra veckan. AHr glömt bort det hela tiden. *orolig*
    Hoppas ju verkligen på att jag kan få gå hem......
  • Lynn84

Tror jag ska ge mig ut och gå en sväng. Inget kul väder men jag är sååå trött idag.
    Svårt att komma igen efter 6 dagars ledighet.

Har jobb som ligger framför mig men längtar bara hem till sängen.

Jag gick t om in på toaletten och la mig på golvet för att sova en halvtimme!!! Generad
    Kom till jobbet tidigare än vanligt och vid kvart över 7 orkade inte mitt huvud mer...inte ögonen heller....*inte bra*

Ses om en stund!

• Lynn84
    juliah skrev 2008-02-05 08:34:39 följande:
    syltan, liten stackare. Hoppas hostan ger med sig nu!Jag tänkte faktiskt ta en liten tur till Nacka (Zandvoort, Vita hem, Elviras värld och Nacka byggnadsvård efter Vita hemsträffen i sthlm, den som vill får gärna följa med) Lillafruluva, det finns säkert plats i vår bil.
    Har ni spikat datum för en träff nu????
  • Lynn84
    MILJONER VIKTIGA FRÅGOR!

Jag minns inte om jag skrev om mina frågor i helgen. Har försökt läsa bakåt men hittar inte.

Vi håller ju på att måla hallen som är helt klädd med v-spont. Den var tidigare grön i en ganska blank färg. Dem har garanterat inte målat med vattenbaserad utan med en lackfärg.

Köpte färg från ett märke som heter Yunik. Vit så klart - sidenmatt.
    Resultatet blir INTE fint!
    Funderade först på om vi behövde köra med målartvätt på väggarna men gjorde aldrig det. Målade ett lager med häftgrund och sen har vi använt väggfärgen. 
    Den är verkligen matt - vilket jag ville ha, men man ser vart enda penseldrag. Den "smälter" liksom inte samman alls. I början av målningen var jag nog rätt snål med färg på penseln för jag ville vara noggran och få ett bra resultat, sen insåg jag att det nog var bättre med mer färg...tyvärr är resultatet likadant. Inte så särskillt fint.

Hur gör ni andra? Penslar? Rollar? Fick tips om att använda skumgummi roller för det skulle ge ett finare resultat än vanliga rollers. Kör ni hel matt färg när ni målar?
    Tror jag ska byta märke helt enkelt. Kan säkert bli bättre då. Det stod på burken att färgen blev "kritig" i resultatet. Förstår ni hur jag menar då?

Brukar ni köra samma vita på lister som på väggarn?

Har börjat måla om ett köksbord. Ska slipa lite på det nu för att få en finare grund i målningen jag redan gjort. + att en del dammkorn lagt sig i färgen Skrikandes
    Målar med Nordsjö - filmjölk. Inte helt matt för det fanns inte men resultatet blir bra mkt bättre än på väggarna i hallen.
    Ni som målat matbord, har ni lagt någon lack överst för att få ett bra skydd? Vill ju inte ha jätte glansigt bord, finns det andra alternativ???

Jag vet att det är många frågor men jag skulle bli evigt tacksam för svar.
    Känner mig helt förvirrad - jag borde kunna detta. Vill ju ha perfekt resultat.....

Fundersam
  • Lynn84
    Ninizen skrev 2008-02-05 11:13:45 följande:
    God förmiddag tjejer!Har jag missat att Mia ska lämna tråden?? Varför?
    Om du går in och läser i chabby chic tråden från i går eftermiddag får du svar på din fråga.

Delade meningar......
    Bestämmer mig för att vara tyst.
  • Lynn84

Gravid som jag är så bör jag inte måla med det + att jag har en liten 3 åring hemma....
    Luktar ju så vansinnigt illa.

*buhhuuu* Blir så ledsen när det inte blir bra på en gång!

• Lynn84
    juliah skrev 2008-02-05 11:52:30 följande:
    lillafruluva  Ja våttovning. Planen är att kunna göra lite större saker alá En gry og sif. TÄNK om man en vacker dag skulle kunna göra lite större förvaringskorgar?Lynn, en pensel av god kvalité och rikligt med färg på penseln.
    Ja det är väl nästan så det ska vara. Massa färg på!
    Ska lägga ett lager till, blir det inte bra då så vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    kanske ska testa att slipa lite lätt med fint sandpapper för att få bort de värsta ränderna nu innan jag lägger sista lagret? eller vad tror du?

Har du målat med vattenbaserd färg eller oljeb?
    Har du bara matta färger hemma? Inget som är målat med liiiite glans?
Svar på tråden Vita hem del 6