• Lynn84

Vita hem del 6

Oj då...det ska ju såklart stå sniken....

• Lynn84
    juliah skrev 2008-01-22 08:12:52 följande:
    Godmorgon!Grattis grattis till 3-åringen!Att gå upp 5 tillhör min vardag så jag har inga särskilda uppvakningstips tyvärr, man vaknar och piggnar till helt enkelt mimma, ska bli skoj att få se skärmen.Jag ska inte göra ngt speciellt, bära lite ved och ris ute i trädgården, vi har fällt alla stackars gamla vackra syrener som knäcktes av den första snön *snyft*.Tvätthögarna måste tas itu med också. Inget spännande som ska hända idag med andra ord.
    Vad tråkigt med syrenen. Jag älskar syren och vill gärna ha det som insynskydd till huset.
    Undrar också precis som mimma skrev, växer dem snabbt?
    Vore ju super bra, då slipper jag vänta allt för länge på att njuta av dem!

Vilken färg/färger hade du på buskarna?

Min pappa har en stooor syrenberså med grillplats innanför.
    Den är dock inte av det finaste laget, inte skött som den ska på många många år. Ger endå en skön känsla till trädgården och grillplatsen har blivit som ett eget litet rum.
  • Lynn84
    livet från ljusa sidan skrev 2008-01-22 09:37:28 följande:
    Enji: om jag var hemma hade jag nog tagit hem honom... usch det är INTE roligt att tillbringa några nätter med magsjuka barn....Lynn: nej min sambo är lika "ekonomisk" haha men det är väl just vad de är och vi som är lite oekonomiska ibland...Vet du när jag gjorde Es rum för ett år sedan så valde jag mellan den med molnen på och den "pippi" tapeten. Tog pippitapeten som en liten fondvägg...ångrar mig mkt bittert...tror det är från dig som jag har nallat en ide, du skulle väl ha panel halva vägen upp och sedan molntapeten va? jag är sååå sugen på att göra likadant... tror den kostar 250kr rullen..nublu: jag har premiär handlat i din butik jag har bara köpt på hm och på bokus innan på nätet. Inte vågat mig på att handla inredning på nätet men jag kunde inte motstå den lilla apan som du hade Och då trillade det ner lite annat smått och gott med
    Vad kul att du gillade min ide´! För visst är det vi som ska göra så i lill-killens rum!
    Jag ser verkligen fram emot att få börja fixa där inne. Det kommer bli ett fantasifullt rum hoppas jag. Det blir ju en svart panel på ca 2,5 m tror jag och sen blir resten vitt. Just där den svarta panelen ska vara är det som en liten "hörna" och det kommer bli lekplats med kök osv. (från början var det tänkt att det skulle vara en griffeltavla där)

Vet dock inte vad jag ska ha för gardin?
    Förslag?

Helst har jag en hissgardin...
    ~Grattis prinsen på 3-års dagen!~
  • Lynn84

Jag vill också ha granitskiva i mitt kök!

*ville bara tillägga det*

• Lynn84

Vårat kök i huset är IKEA Ståt. De förra ägarna bestämde sig dock för att lacka om luckorna gröna. Typ carl larsson med någon röd rand upp till på krönlisten.
    Visst, det är mysigt - men inget för mig!

Nu (när pengar finnes) ska vi lacka om dem till vitt igen.
    Funderar dock på om vi skulle köpa helt nya luckor ist. Tror ni det blir dyrt om man bara byter ut just luckorna och behåller stomma etc.? Ja, vi får ju måla om allt annat så som "sidor" på köket, socklar osv.
    Vi behöver modifiera köket en aning. Upptäckte att det är allt för få skåp (har mkt saker)
    och djupet är inte det bästa. Ska även förlänga en del av köket.

Tror det blir Lidinigöluckan om vi köper nytt.
    Ge mig gärna förslag på handtag och knoppar osv.
    Vill gärna ha många tips och kombinationer. Känner att jag fastnat lite på samma spår....

• Lynn84
    juliah skrev 2008-01-22 11:20:27 följande:
    mimmi, drömstadiet än så länge, men drömmar är till för att förverkligas!lynn, har du kikat på beslag hos Nacka byggnadsvård. De har toppenfina. Jag tycker om skålhandtag.Hur mkt kostar det med lackering, någon som vet ca pris per lucka?
    Jag polerar gärna din granitskiva!

Vad är det för adress till Nacka...
    mimmi006 skrev 2008-01-22 11:23:06 följande:
    Lynn- går det med ikea luckor? De är inte så dyra...Juliah- det varierar nog ganska mycket... 300-500? C har väl kontakter?
    Du menar lacka? Oja...faktum är att lackeraren rekommenderar att man lackar IKEAS luckor eftersom dem inte lägger på så många lager lack och det var tydligen så att många lämnade in dem för att fräscha upp dem.
    juliah skrev 2008-01-22 11:20:27 följande:
    mimmi, drömstadiet än så länge, men drömmar är till för att förverkligas!lynn, har du kikat på beslag hos Nacka byggnadsvård. De har toppenfina. Jag tycker om skålhandtag.Hur mkt kostar det med lackering, någon som vet ca pris per lucka?
    Glömde ju svara på denna frågan med....
    För hela köket (som vi har) kostar det ca 2500:-
    Alltså inte så mkt att orda om....

Men vad tror ni om pris på att bara byta luckor? Såklart svårt att säga när det finns så många olika pris på lucka beroende på storlek och så....men endå, någon som vågar sig på att gissa. jag tror i runda slängar att det handlar om 9-10 skåpsluckor, 15-16 lådor....
    Snackar vi 5000:- eller 10.000:- ???
  • Lynn84
    Hanna E skrev 2008-01-22 11:46:14 följande:
    Slänger in en liten fråga; kan man ha en kökssoffa i en hall...? Hallen i vårt hus är stor men svårmöblerad. På vänstersidan är det dörr till sovrum, sedan öppet in till vardagsrummet. Rakt fram är det öppet till köket, köket är dock ganska litet. På högersidan går det först en trappa upp och sedan är det ett vitt "stolp-räcke", bakom det går trappan ner till källaren. Min tanke hade iså fall varit att ha soffan framför räcket på högersidan. Soffan är gammal och obehandlad, i väldigt fint skick. Tänker mig den med en pläd och kuddar och så skoförvaring under sittlocket. Kanske vitmålad. Eller har ni bättre förslag? Kan lägga in bild ikväll när jag är hemma..
    ABSOLUT!!!!
    Vi ska också ha kökssoffa i vår ena hall!
    Det är sååå fint, och mysigt tycker jag. Där kan barnen sitta när dem tar på skorna sen 
    -och jag med!
  • Lynn84

Gaaaaahhh!

Precis när jag seglat in på Nacka byggnadsvård för att kika på beslag till köket kommer det upp ett felmeddelande. *skulle inte försökt byta sida...säkert mitt fel* Skrikandes

• Lynn84
    Hanna E skrev 2008-01-22 12:34:35 följande:
    Tack alla, för bilder och peppning:) Lägger in bild ikväll, sen så är det väl operation övertalning av min väldigt viljestarka sambo Eller så gör jag som jag brukar, får hjälp att släpa upp soffan från källaren när han inte är hemma och så får han ta ställning när han redan ser det fiina resultatet
    JAAAAA! Det är det bästa. Karlar har en lustig förmåga att inte kunna se hur fint det blir när det är klart. Min sambo är värdelös på det! Ibland vill jag verkligen lusa till honom!

I slutänden brukar han endå säga att det blir fint. Så jag har börjat fundera på att hålla truten när jag kommer på nått och sen bara göra det! Faaast, det är ju så svårt. För när man kommer på nått suuuuuper- duper-braigt så kan man inte hålla det inom sig, för då spricker man nästan - Ja, ni vet hur det är! Och då bara måste man ju säga det till sin tråkiga sambo som bara lyssna med 1/4 dels öra.....

Svar på tråden Vita hem del 6