• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 11:44:19 följande:
    Tycker iaf att det är bra att du ändå försöker hålla koll.Jag hade ingen äggvita i urinen alls, ändå misstänker dom HF på mig. Eller, läkaren på huddinge sjukhus gör det och tyckte det var otroligt viktigt att jag kontrolleras noga.. min BM tror att jag har synfel & stressar(därav blodtrycket och huvudvärken) och tar det hela inte speciellt allvarligt.
    Alltså har man inte högt blodtryck och protein i urin så är det inget hvf.
    Absolut inte. Protein i urin skall finnas  tillsammans med högt blodtryck.

Som sagt ingen blodförgiftning utan högfeber. Samma sak gäller hvf ..
  • hannamiller

Jag säger bara.
    Lyssna på dig själv..
    För min BM sa o trodde inte att jag hade HF.. O jag sa att jag har HF..
    Vem hade rätt?
    Jo jag hade rätt..
    Fick grov Hf. Men tack o lov så gick det bra till slut..

• Saaaraa

Nej, det är sant. Men Ts hade ju protein i urinet?  jag hade 1+ protein ser jag nu i papprena men endast 1+ är inte speciellt mycket för en gravid kvinna, men iom att jag hade förhöjt blodtryck, huvudvärk, illamående osv.. så menade han att det var viktigt att hålla koll.

Även om hon kanske inte har det nu, så kan det vara på G.. det kan komma närsomhelst. bättre att ha koll så att det märks tidigt.

jassy skrev 2007-11-07 11:47:40 följande:
    Alltså har man inte högt blodtryck och protein i urin så är det inget hvf. Absolut inte. Protein i urin skall finnas  tillsammans med högt blodtryck.Som sagt ingen blodförgiftning utan högfeber. Samma sak gäller hvf ..
    ♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Anonym

Ska ta nytt blodtryck på fredag. Så jag får se då om det ökat.

• jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 11:53:35 följande:
    Nej, det är sant. Men Ts hade ju protein i urinet?  jag hade 1+ protein ser jag nu i papprena men endast 1+ är inte speciellt mycket för en gravid kvinna, men iom att jag hade förhöjt blodtryck, huvudvärk, illamående osv.. så menade han att det var viktigt att hålla koll.Även om hon kanske inte har det nu, så kan det vara på G.. det kan komma närsomhelst. bättre att ha koll så att det märks tidigt.
    jo det kan komma närsom.
    men det kommer inte smygandes med först protein i urin och sedan högt blodtryck.

Utan det höga blodtrycket + proteinet dyker upp sammtidigt.
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 11:54:59 följande:
    jo det kan komma närsom.men det kommer inte smygandes med först protein i urin och sedan högt blodtryck.Utan det höga blodtrycket + proteinet dyker upp sammtidigt.
    Vart har du fått den informatonen ifrån?
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 11:56:00 följande:
    Vart har du fått den informatonen ifrån?
    Det är vetenskapligt bevisat. Aldrig någonsin har en gravid kvinna fått hvf och inte haft högt blodtryck i samband med protein i urin.
  • Saaaraa

Om man inte har både protein och högt blodtryck så ställs inte diagnosen HVF, därför har ingen gravid kvinna haft hvf utan något av de.

Ca 2% av alla gravida drabbas av havandeskapsförgiftning. För att ställa diagnosen krävs att följande symtom finns med:

förhöjt blodtryck som uppträder från v20äggvita i urinenkraftig viktökning (ca 4-5 kg) på bara några dagarödem, vattenansamlingar i kroppen
    ♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 11:58:50 följande:
    Det är vetenskapligt bevisat. Aldrig någonsin har en gravid kvinna fått hvf och inte haft högt blodtryck i samband med protein i urin.
    Jag menar att det inte kan komma smygandes? Vart kan man läsa om det? Om det är vetenskapligt bevisat borde det ju stå nånstans?
  • Anonym
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:02:18 följande:
    Om man inte har både protein och högt blodtryck så ställs inte diagnosen HVF, därför har ingen gravid kvinna haft hvf utan något av de.Ca 2% av alla gravida drabbas av havandeskapsförgiftning. För att ställa diagnosen krävs att följande symtom finns med:

förhöjt blodtryck som uppträder från v20
    äggvita i urinen
    kraftig viktökning (ca 4-5 kg) på bara några dagar
    ödem, vattenansamlingar i kroppen
    Okej. Tack. Då är det nog ingen fara. Bara jag som är löjlig.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?