Havandeskapsförgiftning?
Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
"Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.
Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?