• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Saaaraa

Gör så..
    jag googlade lite och angående riskzoner pga ung/gammal är det om man är yngre än 18 eller äldre än 40.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 12:52:14 följande:
    Okej. Men jag ska kolla blodtrycket igen på fredag. Så får jag se.
    Men det spelar ingen roll vad jag skriver.. Så varför fråga här på fl.?
    Jag är Undersköterska med specielkompetens. Har jobbat på förlossning/sjukhuset/ålderdomshem ..

Dtt blodtryck kan stiga varje vecka om det är så. Och det gör det speciellt hoss gravida kvinnor. Det kan stiga från 90/60 från ena veckan till att ligga på 120/75 den andra veckan för att sedan ligga på 140/80 nästa vecka... för att sedan ligga på 110/65 veckan d'ärefter.

Så länge inte det stiger över 140/80 så är det ingen fara för hvf. Det bara är så...
    Sen blodtrycket varierar, alltså beroende på rörelse, hur vi mår, stress osv. Sålänge inte undertrycker överstiger 80 och sålänge övertrycker överstiger 140. SÅ är det ingen fara.

Sen är det upp till dig om du vill oroa dig och vara rädd för att det kan vara hvf. Jag meddelar bara ren fakta!!!
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 12:36:02 följande:
    Jag har inte ens sagt att jag ska åka till akuten. Jag undrade om blodtrycket. Och du kan ju läsa vad andra har skrivit. Det kan komma smygandes. Och mitt blodtryck hade ökats från förra gången. Jag har inte sagt att jag har havandeskapsförgiftning. Utan undrade om blodtrycket.
    ja och det har du fått flera svar på.
    Vi kan inte göra mer än skriva av det vi har erfarenhet ifrån...
    Mitt blodtryck har legat såhär sedan jag blev gravid . 110/55 140/80 135/65 120/50 120/65 120/75 Det varierar liksom.

Det är inte så att bara för att du hade 95/55 i början att det ska ligga så resten av ditt liv liksom... Eftersom du skriver att det har höjts ganska mycket tycker du! Det är vad ett blodtryck gör, VARIERAR! Sålänge det ligger på en normalskala så får den variera hur mycket den vill.
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 13:05:22 följande:
    Men det spelar ingen roll vad jag skriver.. Så varför fråga här på fl.?Jag är Undersköterska med specielkompetens. Har jobbat på förlossning/sjukhuset/ålderdomshem ..Dtt blodtryck kan stiga varje vecka om det är så. Och det gör det speciellt hoss gravida kvinnor. Det kan stiga från 90/60 från ena veckan till att ligga på 120/75 den andra veckan för att sedan ligga på 140/80 nästa vecka... för att sedan ligga på 110/65 veckan d'ärefter. Så länge inte det stiger över 140/80 så är det ingen fara för hvf. Det bara är så... Sen blodtrycket varierar, alltså beroende på rörelse, hur vi mår, stress osv. Sålänge inte undertrycker överstiger 80 och sålänge övertrycker överstiger 140. SÅ är det ingen fara.Sen är det upp till dig om du vill oroa dig och vara rädd för att det kan vara hvf. Jag meddelar bara ren fakta!!!
    Men ursäkta så jävla mycket då. Det är väl inte jag som bestämmer när jag ska kolla blodtrycket.
    Du skriver ju att om man inte har både högt blodtryck och äggvita så är det inte havandeskapsförgiftning. Så om mitt blodtryck har stigit ännu mer nu så kan jag inte ha det eller? Bara för det inte kom samtidigt?
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 13:09:10 följande:
    ja och det har du fått flera svar på.Vi kan inte göra mer än skriva av det vi har erfarenhet ifrån...Mitt blodtryck har legat såhär sedan jag blev gravid . 110/55 140/80 135/65 120/50 120/65 120/75 Det varierar liksom. Det är inte så att bara för att du hade 95/55 i början att det ska ligga så resten av ditt liv liksom... Eftersom du skriver att det har höjts ganska mycket tycker du! Det är vad ett blodtryck gör, VARIERAR! Sålänge det ligger på en normalskala så får den variera hur mycket den vill.
    Ja, men fortsätt inte att skriva då. Ursäkta att jag inte kan allt om blodtryck.
  • Saaaraa

men TS påstår faktiskt inte att hon har hvf.. hon undrade om man måste ha högt blodtryck och hur högt det ska vara för att räknas som högt.
    vid det här laget tror jag hon har fått svar på frågorna..

det är ju inte fel av henne för att hon försöker vara säker när hon hon känner sig lite orolig pga att hon faktiskt har protein och att trycket höjs stegvis hela tiden!

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • snuttan2

Tänk att jag fick det utan att passa in i din målgrupp, enligt BM och förlossningen beror mycket på mannen... till mig sa dom att med stor sanoliket kommer du inte få det nästa gång om du skaffar barn med samme man men byter du finns inga garantier. så vi får nog skylla på våra männ när vi mår dåligt

jassy skrev 2007-11-07 12:12:53 följande:
    Jo pågrund av övervikt.Hög ålder, ärftlighet, diabetes ..
  • Anonym
    snuttan2 skrev 2007-11-07 13:21:04 följande:
    Tänk att jag fick det utan att passa in i din målgrupp, enligt BM och förlossningen beror mycket på mannen... till mig sa dom att med stor sanoliket kommer du inte få det nästa gång om du skaffar barn med samme man men byter du finns inga garantier. så vi får nog skylla på våra männ när vi mår dåligt
    Det sa en kompis också. Att hennes BM sagt att om hon skaffar ett till barn med samma kille så är risken väldigt stor att hon får havandeskapsförgiftning igen.
  • snuttan2

jaha, men min sa att jag INTE kommer få det om jag skaffar barn med samme man men om jag byter (vilket jag inte har några planer på att göra )så är risken stor att jag kan få det igen...

Anonym skrev 2007-11-07 13:22:42 följande:
    Det sa en kompis också. Att hennes BM sagt att om hon skaffar ett till barn med samma kille så är risken väldigt stor att hon får havandeskapsförgiftning igen.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?