• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Saaaraa

Jag går på massa kontroller för att de misstänker havandeskapsförgiftning.. de säjer att mitt blodtryck är högt, men inte farligt högt.. undertrycket brukar ligga på 90-95. vad övertrycket ligger på spelar ingen roll sa dom.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • nica83

Ring sjukvårdsupplysningen och förklara situationen. Säg att du är orolig för havandeskapsförgiftning men att din BM säger att det är ok. Värt att kolla en gång för mycket tycker jag...

• Anonym

Okej. Så det spelar ingen roll vad man hade för blodtryck innan?

• Saaaraa

Jo, alltså mitt undertryck hade ökat från 55 till 95 och läkaren såg detta som allvarligt.. så har det ökat ganska mycket bör man hålla koll.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Linda Berg

Jag fick under min sista grav gå på koll ofta.. Mitt blodtryck låg som högst 155/97. SOm jdom sa till mig så skull man inte komma över 180/100. Då ligger man för högt och i stor riskson. Jag gick upp fem kilo från månda morgon till freda morgon och hade äggvita på mellan +1 och +2.
    Samlade på mig en massa vatten de siata veckorna, så dom bestämde att sätta igång mig den 30 maj. Var beräknad den 6 juni så det va inte så mycke att vänta på.
    Sen fick jag ligga kvatre dagar efter förlossningen för att dom skulle kolla mitt blodtryck..

Thea 051029 Jack 070530
  • jassy
    Om din bm säger att det inte är någon fara så släpper hon dig inte hem om det nu skulle vara någon fara.? Liksom vad mer ska man göra, för du tror på idtt iallfall.?
    Saken är den att vid hvf är det ALLTID HÖGT BLODTRYCK OCH ÄGGVITEÄMNEN I URINEN.

Dom med feber och infektion/inflammation.
    Alltså kan du inte få en blodförgftning utan att det inte visar sig med högfeber.

Alltså äggviteämnen som visar i urin har jag haft sedan vecka 7 är idag i vecka 32.

Sålänge du inte har göt blodtryck så är det inte hvf.
    Och att ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 120/75 tyder inte på att det är hvf.
    Skulle de har varit hvf skulle ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 140/90 eller ännu högre.
  • Anonym

Okej. Då kanske det inte är nån fara. Blev bara så rädd när jag hade typ allt annat. Min äggvita låg på +1 idag. Jag har inte gått upp nästan nånting. Utom nu på slutet när vikten ökat jättemycket.

• Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 11:34:40 följande:
    Om din bm säger att det inte är någon fara så släpper hon dig inte hem om det nu skulle vara någon fara.? Liksom vad mer ska man göra, för du tror på idtt iallfall.?Saken är den att vid hvf är det ALLTID HÖGT BLODTRYCK OCH ÄGGVITEÄMNEN I URINEN.Dom med feber och infektion/inflammation.Alltså kan du inte få en blodförgftning utan att det inte visar sig med högfeber.Alltså äggviteämnen som visar i urin har jag haft sedan vecka 7 är idag i vecka 32.Sålänge du inte har göt blodtryck så är det inte hvf. Och att ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 120/75 tyder inte på att det är hvf.Skulle de har varit hvf skulle ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 140/90 eller ännu högre.
    Men förlåt då.
  • Saaaraa

Tycker iaf att det är bra att du ändå försöker hålla koll.
    Jag hade ingen äggvita i urinen alls, ändå misstänker dom HF på mig. Eller, läkaren på huddinge sjukhus gör det och tyckte det var otroligt viktigt att jag kontrolleras noga.. min BM tror att jag har synfel & stressar(därav blodtrycket och huvudvärken) och tar det hela inte speciellt allvarligt.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • snuttan2

kommer inte ihåg vad mitt blodtryck låg på men jag fick äggvita oxå det sista och svullnade upp i fötter o vader som inte la sig ens över natten, skit jobbigt att inte kunna ha strumpor eller skor på sig tur det var gott väder, jag hade aldrig ont i huvudet eller flimmer men min BM skickade upp mig till förlossningen för säkerhetsskul där dom gjorde fler tester och snopna som sambon o jag blev kom vi inte därifrån innan lillkillen var ute. dom ville inte chansa med oss utan satte igång oss. fick ligga kvar en vecka för dom ville ha koll på oss, nu hade vi inte bara hvsf utan dom hittade annat trassel med mitt blod oxå, suck.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?