• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Daimis

Jag fick oxå HF...det började m högt blodtryck som de kollade ofta o tillslut fick jag börja gå på specmvc... De sjukskrev mig då jag hade typ 2,5 mån kvar...skulle ligga hemma. Men det hjälpte inte så ca 5v före bf la de in mig. Då hade jag visat 1+ på äggvitan... inte gått upp så värst mkt är, ingen huvudvärk el så. Sen gick det fortare... äggvitan steg till +2 vissa dagar o jag samlade vatten. MKT vatten o gick således upp i vikt oxå. 2,5v innan bf så gick vattnet av sig själv...
    Jag misstänkte att jag hade HF långt innan bm oxå... Men de gör inget innan man visar äggvita + högt blodtryck verkar det som...
    Det kallas väl inte att man har det innan heller...

• Saaaraa

Mörkare urin kan bero på urinvägsinfektion, men jag tycker att det är konstigt att din BM inte skickade urinet för att kolla det.

Anonym skrev 2007-11-07 12:18:02 följande:
    Okej. Det ska jag göra. Kan det vara en infektion om urinet blivit mörkare? Innan har det alltid varit nästan vitt men dom två senaste gångerna har det varit väldigt mörkt. Jag vet att jag inte har vätskebrist eftersom jag dricker typ hela tiden.
    ♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Anonym
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:23:06 följande:
    Mörkare urin kan bero på urinvägsinfektion, men jag tycker att det är konstigt att din BM inte skickade urinet för att kolla det.
    Okej. Hmm. Nej men man ger det ju inte till henne. Men jag ska be henne skicka det på odling nästa gång.

Men är unga en riskgrupp? Jag är 19, räknas det som ungt?
  • Saaaraa

Jag vet inte om "ung" är en riskgrupp.. alla verkar säga olika.
    en läkare sa att det var mer sannolikt att jag fick det för att jag är ung än för att min mamma hade det.
    men jag tror mer på att det är "mammas fel" att jag får det isf.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Anonym
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:26:43 följande:
    Jag vet inte om "ung" är en riskgrupp.. alla verkar säga olika.en läkare sa att det var mer sannolikt att jag fick det för att jag är ung än för att min mamma hade det.men jag tror mer på att det är "mammas fel" att jag får det isf.
    Hmm. Okej. Tack för svaren.
  • jassy
    Alltså om det är protein i urin utan tecken på högt blodtryck så är det flytningar...
    Är det protein i urin i sammband med högt blodtryck betyder det att njurarna läcker protein och det är alltså då ett hvf.

Man undersöker inte en gravid för hvf om hon inte har högt blodtryck... Man gör alltså inte det. Åker du till akuten och säger att du tror att du har hvf då ditt blodtryck är hur normalt som helst. Så gör dom samma sak där; tar ditt blodtryck och kollar ditt urin.. visar ditt blodtryck normalt så shickas du hem, och ditt urin shickas på urinodling misstanke på uvi då du har protein i urin. Mer görs inte.

SKulle det i annat fall visas att du har onormalt blodtryck tex: övertryck som överstiger 140 och undertryck som överstiger 80, och protein i urin så görs vidare undersökningar.

Tyvärr alltså. spelar ingen roll om du åker till akuten. Sålänge ditt blodtryck är stabiliserat så shickas du hem...
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 12:33:28 följande:
    Alltså om det är protein i urin utan tecken på högt blodtryck så är det flytningar...Är det protein i urin i sammband med högt blodtryck betyder det att njurarna läcker protein och det är alltså då ett hvf. Man undersöker inte en gravid för hvf om hon inte har högt blodtryck... Man gör alltså inte det. Åker du till akuten och säger att du tror att du har hvf då ditt blodtryck är hur normalt som helst. Så gör dom samma sak där; tar ditt blodtryck och kollar ditt urin.. visar ditt blodtryck normalt så shickas du hem, och ditt urin shickas på urinodling misstanke på uvi då du har protein i urin. Mer görs inte.SKulle det i annat fall visas att du har onormalt blodtryck tex: övertryck som överstiger 140 och undertryck som överstiger 80, och protein i urin så görs vidare undersökningar. Tyvärr alltså. spelar ingen roll om du åker till akuten. Sålänge ditt blodtryck är stabiliserat så shickas du hem...
    Jag har inte ens sagt att jag ska åka till akuten. Jag undrade om blodtrycket. Och du kan ju läsa vad andra har skrivit. Det kan komma smygandes. Och mitt blodtryck hade ökats från förra gången. Jag har inte sagt att jag har havandeskapsförgiftning. Utan undrade om blodtrycket.
  • Saaaraa

Enligt min läkare så spelar inte övertrycket någon roll nästan, för det kan vara högt/lågt beroende på hur man mår.. om man är trött eller något. Det kan vara lågt fast man har hvf. Undertrycket däremot är det man ska ha koll på.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Nettis1975
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:41:46 följande:
    Enligt min läkare så spelar inte övertrycket någon roll nästan, för det kan vara högt/lågt beroende på hur man mår.. om man är trött eller något. Det kan vara lågt fast man har hvf. Undertrycket däremot är det man ska ha koll på.
    Precis. Övertrycket tittar man inte så mycket på. Ett högt övertryck kan ibland bero på smärta.
  • Anonym

Okej. Men jag ska kolla blodtrycket igen på fredag. Så får jag se.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?