• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Anonym
    snuttan2 skrev 2007-11-07 13:27:10 följande:
    jaha, men min sa att jag INTE kommer få det om jag skaffar barn med samme man men om jag byter (vilket jag inte har några planer på att göra )så är risken stor att jag kan få det igen...
    Oj, läste fel. Jaha, men hmm. Måste alla BM säja olika.
  • snuttan2

*s* ja det hade onekligen varit mycket enklare om alla gav samma besked...

• jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 13:15:18 följande:
    men TS påstår faktiskt inte att hon har hvf.. hon undrade om man måste ha högt blodtryck och hur högt det ska vara för att räknas som högt.vid det här laget tror jag hon har fått svar på frågorna..det är ju inte fel av henne för att hon försöker vara säker när hon hon känner sig lite orolig pga att hon faktiskt har protein och att trycket höjs stegvis hela tiden!
    Absolut inte påstått att hon påstår att hon har hvf.
    Man anser inte att ett blodtrycks höjs genom att den varierar.
    Det är liksom det ett blodtryck ska göra..
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 13:11:58 följande:
    Men ursäkta så jävla mycket då. Det är väl inte jag som bestämmer när jag ska kolla blodtrycket. Du skriver ju att om man inte har både högt blodtryck och äggvita så är det inte havandeskapsförgiftning. Så om mitt blodtryck har stigit ännu mer nu så kan jag inte ha det eller? Bara för det inte kom samtidigt?
    Men om du hade det så hae båda kommit på samma gång.
    Jag försöker förklara för dig att du inte kan ha hvf om ditt blodtryck ligger på 120/75. isånnafall skulle du vara den första... Som fått hvf utan ett symptom som högt blodtryck.
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 13:11:58 följande:
    Men ursäkta så jävla mycket då. Det är väl inte jag som bestämmer när jag ska kolla blodtrycket. Du skriver ju att om man inte har både högt blodtryck och äggvita så är det inte havandeskapsförgiftning. Så om mitt blodtryck har stigit ännu mer nu så kan jag inte ha det eller? Bara för det inte kom samtidigt?
    Jag har försökt att förklara hundra gånger.
    Och det verkar inte gå in i huvet på dig. ( ursäkta språket )
    Men ett blodtryck som stiger från 95/55 till 120/75 TYDER INTE PÅ HVF!!
    HADE DITT BLODTRYCK STIGIT FRÅN 99/5 UPP TILL 120/90 då hade man börjat misstänka.. jag orkar inte diskutera mera för det är alltså vetenskapligt omöjligt att ha hvf utan att blodtrycket visar högt me det samma..
  • Anonym
    jassy skrev 2007-11-07 14:09:06 följande:
    Men om du hade det så hae båda kommit på samma gång.Jag försöker förklara för dig att du inte kan ha hvf om ditt blodtryck ligger på 120/75. isånnafall skulle du vara den första... Som fått hvf utan ett symptom som högt blodtryck.
    Ja, och jag fattade det första gången och har inte skrivit att jag har det heller. Sen börjar du skriva om akuten och grejer som jag inte ens sagt ett ord om. Och att jag inte ska kolla blodtrycket igen. Det är ju liksom inte jag som bestämmer det. Jag kan ju säja nej men jag är hellre säker. Sen kan ju du sluta gå på dina kontroller om du vill, spelar inte mej nån roll. Men du behöver inte säja åt andra att göra det.
  • Nettis1975
    snuttan2 skrev 2007-11-07 13:27:10 följande:
    jaha, men min sa att jag INTE kommer få det om jag skaffar barn med samme man men om jag byter (vilket jag inte har några planer på att göra )så är risken stor att jag kan få det igen...

Risken att få HF igen om man haft det tidigare är cirka 20% även med samme man, dock brukar det bli mildare. Byter man partner ökar risken ytterligare.

Sedan finns det självklart undantag.

Och tillslut TS. Jag fattar vad du menar. Så länge dit blodtryck är ok, vilket det verkar vara, så försök vara lugn. Önskar dig lycka till

Är du eller någon annan nyfiken på just att läsa om HF tipsar jag igen om länken jag har på min sida under mina länkar.

• dinochmin

hm.. nu har jag inte läst hela tråden...  men det kan inte var UVI då? Då har man ju äggvita i urinen. Och ont i magen.

Gravid i vecka 27
  • Anonym

Tänk, jag förstår inte varför man blir så otrevlig, och svär...när folk försöker ge fakta om något?! Ts, ska du inte ta och be om ursäkt till Jassy?*föreslår milt*

• snuttan2

jaha är det så det ligger till.?. jaja har jag "bara" 20% chans att få det lär jag få det om vi skaffar en till med min tur
    fast jag hade igentligen inte så ont av det det enda jag kände var att det var grymt jobbigt med svullna ben och fötter men anars var jag symtomfri fast proverna sa något annat.

Nettis1975 skrev 2007-11-07 16:20:10 följande:
    Risken att få HF igen om man haft det tidigare är cirka 20% även med samme man, dock brukar det bli mildare. Byter man partner ökar risken ytterligare. Sedan finns det självklart undantag. Och tillslut TS. Jag fattar vad du menar. Så länge dit blodtryck är ok, vilket det verkar vara, så försök vara lugn. Önskar dig lycka tillÄr du eller någon annan nyfiken på just att läsa om HF tipsar jag igen om länken jag har på min sida under mina länkar.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?