• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Nettis1975
    jassy skrev 2007-11-07 11:54:59 följande:
    jo det kan komma närsom.men det kommer inte smygandes med först protein i urin och sedan högt blodtryck.Utan det höga blodtrycket + proteinet dyker upp sammtidigt.

Nej, så behöver det inte vara att BT och protein kommer samtidigt. Det finns olika symptom och grader på HF. Läkare kallar ofta de smygande som lite mer riskabla då man oftast inte känner av de små stegringarna i blodtrycket och inte direkt känner sig dålig.

HF kan även komma huxflux kan man nästan säga. Ett blodtryck kan stiga på bara ett par timmar och situationen förvärras.

Men högt BT och protein i urinen beöver heller inte betyda HF. Protein i urinen kan uppkomma om man har en infektion.

Själv ökade mitt BT för varje vecka. Proteinet där emot kn sjunka och stiga från gång till gång.

Gå gärna in på min sida och under mina länkar och klicka vidare in på länken om HF

• hannamiller
    Anonym skrev 2007-11-07 12:02:37 följande:
    Jag menar att det inte kan komma smygandes? Vart kan man läsa om det? Om det är vetenskapligt bevisat borde det ju stå nånstans?
    Man vet inte riktigt varför man får HF..
    Dom håller på att forska i det..
  • Saaaraa

TS, jag tycker inte du är löjlig, däremot väldigt smart att du är uppmärksam.
    Det du kan göra nu är att fotsätta gå på dina kontroller på MVC, det kanske inte är något trots allt. Skulle din BM skicka odling på urinet?

Mitt blodtryck ökade också succesivt, så som ditt gör för vaje vecka.. men min BM sa ingenting om det. Det var absolut ingen fara enligt henne, men jag blev dålig så jag åkte in till föslossningen och dom tog det som sagt mycket mer allvarligt.
    BM kan ha fel!

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • jassy
    hannamiller skrev 2007-11-07 12:04:37 följande:
    Man vet inte riktigt varför man får HF.. Dom håller på att forska i det..
    Jo pågrund av övervikt.
    Hög ålder, ärftlighet, diabetes ..
  • Anonym
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:08:35 följande:
    TS, jag tycker inte du är löjlig, däremot väldigt smart att du är uppmärksam.Det du kan göra nu är att fotsätta gå på dina kontroller på MVC, det kanske inte är något trots allt. Skulle din BM skicka odling på urinet?Mitt blodtryck ökade också succesivt, så som ditt gör för vaje vecka.. men min BM sa ingenting om det. Det var absolut ingen fara enligt henne, men jag blev dålig så jag åkte in till föslossningen och dom tog det som sagt mycket mer allvarligt.BM kan ha fel!
    Nej det skulle hon inte göra. Kan dom se på det då? Det är inte henne man lämnar provet till utan en sköterska som skriver upp resultaten.
  • hannamiller
    jassy skrev 2007-11-07 12:12:53 följande:
    Jo pågrund av övervikt.Hög ålder, ärftlighet, diabetes ..

hmm inget av det hade jag..

Så det stämmer inte in på alla..

• Saaaraa

Ja, nu gjorde dom test på en urinsticka.. men dom måste skicka ett odlingstest till ett lab för att se om du inte har någon annan infektion, be att hon skickar ett urinprov nästa gång du går dit.

Anonym skrev 2007-11-07 12:13:01 följande:
    Nej det skulle hon inte göra. Kan dom se på det då? Det är inte henne man lämnar provet till utan en sköterska som skriver upp resultaten.
    ♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Saaaraa

Jag hade risk för att få det för att jag var så ung (?) fick jag höra, och för att mamma hade det.(som sagt ärftlighet).. Googlar man på havandeskapsförgiftning står det;

Risken för havandeskapsförgiftning ökar vid

diabetes högt blodtryck fetma kronisk njursjukdom

samt om

du är förstföderska du ska föda två eller flera barn du haft havandeskapsförgiftning tidigare din mamma hade havandeskapsförgiftning.
    ♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Anonym
    Saaaraa skrev 2007-11-07 12:15:03 följande:
    Ja, nu gjorde dom test på en urinsticka.. men dom måste skicka ett odlingstest till ett lab för att se om du inte har någon annan infektion, be att hon skickar ett urinprov nästa gång du går dit.
    Okej. Det ska jag göra. Kan det vara en infektion om urinet blivit mörkare? Innan har det alltid varit nästan vitt men dom två senaste gångerna har det varit väldigt mörkt. Jag vet att jag inte har vätskebrist eftersom jag dricker typ hela tiden.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?