• Anonym

Havandeskapsförgiftning?

Idag när jag var vid BM så hade jag äggvita i urinen. Det har jag inte haft innan och jag får lämna prov varje gång jag är där. Hon frågade om jag hade haft ont i huvudet och det har jag haft dom senaste veckorna. Men inte varje dag utan lite då och då. Hon sa att det nog inte var nån fara eftersom jag inte hade så högt blodtryck. Jag hade 120/75. Men förra veckan hade jag bara 100/60 och på inskrivningen hade jag 95/55. Så det har ju höjts ganska mycket. Eller?
    När jag kom hem läste jag på vårdguiden, där står detta.
    "Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning. Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning."
    Jag har haft ont i övre delen av magen i några veckor, det har jag berättat för min BM. Jag har även flimmer för ögonen ibland och jag hade gått upp 3 kilo på två veckor. Men jag är inte svullen.

Så måste man ha högt blodtryck och vad räknas som högt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • hannamiller
    snuttan2 skrev 2007-11-08 08:49:11 följande:
    jaha är det så det ligger till.?. jaja har jag "bara" 20% chans att få det lär jag få det om vi skaffar en till med min tur fast jag hade igentligen inte så ont av det det enda jag kände var att det var grymt jobbigt med svullna ben och fötter men anars var jag symtomfri fast proverna sa något annat.
    Om det är bara 20% risk att man får den andra gång..
    så lovar jag att jag kommer att få det.. Med min otur..
  • FruSundahl

Flimmer framför ögonen och huvudvärk kan även vara migrän. Jag har fått migrän nu när jag är gravid.

Dom håller koll på dig på mvc.

Är du orolig över blodtrycket så kan du köpa en egen blodtrycksmaskin att ha hemma.

Det man inte minns har inte hänt
  • Rispan

tycker TS ska prata med BM istället för att fråga här..här tror ju alla att de kan allt ;-D..puss på rumpan;)

Snart kommer min älskling =)
  • Anonym

Mm, många tror att de kan, och vissa KAN...Jassy har rätt i fråga om vad som räknas till högt bt, tex. Trist att hon fick på pälsen, trots att hon bara gav ts fakta.

• Rispan

men lilla gumman...jag hade aldrig litat på nån från FL..men det kankse du gör?..hihi

Anonym skrev 2007-11-08 19:30:25 följande:
    Mm, många tror att de kan, och vissa KAN...Jassy har rätt i fråga om vad som räknas till högt bt, tex. Trist att hon fick på pälsen, trots att hon bara gav ts fakta.
  • FruSundahl

Nej men TS litar ju inte ens på Bm verkar det som

Rispan skrev 2007-11-08 19:51:02 följande:
    men lilla gumman...jag hade aldrig litat på nån från FL..men det kankse du gör?..hihi
  • Rispan

det var inte TS jag pratade om..  

Thussen skrev 2007-11-09 08:00:18 följande:
    Nej men TS litar ju inte ens på Bm verkar det som
  • FruSundahl

Nej vet mycket väl det! Läsa kan jag.

Du skrev " men lilla gumman...jag hade aldrig litat på nån från FL..men det kankse du gör?..hihi" (vilket för den delen är väldigt spydigt sagt)

Nej mycket möjligt att man inte ska lita på folk på fl, men i detta fallet, det tråden handlar om så verkar inte ts tro på bm´s kompetens riktigt heller.

Rispan skrev 2007-11-09 10:11:13 följande:
    det var inte TS jag pratade om..  
  • Anonym (3 ggr)

Hej

Jag har haft denna förgiftning 3 ggr. Gick bra den första)föddes v 31) och tredje(föddes oxå i v 31) gången. Tyvärr förlorade vi barnet andra gången i vecka 30 trots noggranna kontroller. Höll själv på att dö i samband med den andra graviditeten.

Jag har alla barn med samme man. Jag skulle inte ha kunnat få förgiftingen så många gånger, men fick det mot alla odds.

Fick inte skaffa fler barn efter detta.

• Anonym

Jag har alla barn med samme man. Jag skulle inte ha kunnat få förgiftingen så många gånger, men fick det mot alla odds.

Varför skulle du inte kunna få det igen? Har man tidigare haft HF är det ju mer sannolikt att få det igen. Det finns inget som säger att man inte kan ha hur många HF som helst.

• Anonym (3 ggr)

Jag kan bara tala ur min egna erfarenhet. Det är inte så stor chans att man får HF fler ggr än en. Men visst händer det.
    Jag förlorade ett barn pga min HF. Jag hade kraftig sådan. Vill minnas att undertrycket låg runt 140-150 i alla graviditeter.

Eftersom jag fått det 3 ggr så har jag varit med i många olika undersökningar. De vill få svar på varför vissa får HF och andra inte. Men ännu har de inte kommit fram till någon vettig förklaring.

Anonym skrev 2007-11-09 13:49:43 följande:
    Jag har alla barn med samme man. Jag skulle inte ha kunnat få förgiftingen så många gånger, men fick det mot alla odds.Varför skulle du inte kunna få det igen? Har man tidigare haft HF är det ju mer sannolikt att få det igen. Det finns inget som säger att man inte kan ha hur många HF som helst.
  • Anonym
    Anonym (3 ggr) skrev 2007-11-10 09:35:55 följande:
    Jag kan bara tala ur min egna erfarenhet. Det är inte så stor chans att man får HF fler ggr än en. Men visst händer det. Jag förlorade ett barn pga min HF. Jag hade kraftig sådan. Vill minnas att undertrycket låg runt 140-150 i alla graviditeter.Eftersom jag fått det 3 ggr så har jag varit med i många olika undersökningar. De vill få svar på varför vissa får HF och andra inte. Men ännu har de inte kommit fram till någon vettig förklaring.

Jo, risken ökar med 20% om man haft HF en gång och att man får det fler gånger är ganska vanligt.

Sedan har man lite teorier varför man får HF

• Anonym

Rispan, nä...jag litar på mig själv! Och eftersom jag vet att det som Jassy säger, stämmer...jag har alltså kunskap(utbildning) om detta...så anser jag att det är trist att hon blir påhoppad, när hon bara levererar fakta. Fram för fakta, inte tro!!! Att man sedan kan utge sig för att vara syrra, läkare eller bm, är en annan sak. Men om man gör det, utan att ha de faktiska kunskaperna, avslöjar man sig ofta ganska omgående.

Och en liiiiten gumma, är jag nog inte, direkt!...inte något blåbär heller. Vare sig inom barnafödandet eller i livet. Och som någon skrev, så verkar ju ts misstro sin egen bm, oxå? Utan någon anledning.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?