• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • Anonym

Var hittar man Aberela`?? och vad är de???

De verkar mycke i den här dungeln...

Jag som bara vill släta ut ärren och huden liksom.. och gärna inte lägga ner en hel förmägenhet på de heller.. ????

• Femme fatale

Nej, Aberela innehåller inte AHA, utan ett ämne som heter Tretinoin. Det är en A-vitaminsyra.

När du använder Aberela bör du hålla dig ifrån direkt starkt solljus, eftersom huden blir extra solkänslig, man kan lätt bränna sig alltså. Men så länge du inte lägger dig på stranden och solbadar är det ingen fara.

När jag började med Aberela såg jag verkligen fruktansvärd ut. Hade djupa stora bölder som aldrig försvann, mycket röda gamla märken och ärr. Nu efter ca ett halvår är det en helt enorm skillnad. Kan se mig i spegeln och nästan le numera. Innan undvek jag speglar så mycket det bara gick. Har inte längre några bölder, de röda märkena har blekts och groparna har blivit mindre.

Visst får jag fortfarande lite finnar då och då, men det är inte alls samma sak som innan. Nu kan det ibland gå flera veckor då jag inte har någon finne alls.

Jag hade aldrig tidigare använt några mediciner mot acne innan jag började med Aberela. Medicinen (en kräm) får man utskriven av sin läkare, och hämtar sedan ut på Apoteket. Kostar ca 60 kr per tub.

Man fjällar rejält i början av behandlingen, det måste man vara beredd på. Men det är bara att hålla ut, för det blir jättefina resultat!

• Lisa Loop

Femme fatale, hur har du gjort för att inte fjälla så mycket när du använder Aberela? Jag har provat Aberela men gav upp eftersom det kändes som att hela ansiktet höll på att lossna...

• Femme fatale

Lisa Loop skrev 2008-01-27 23:14:55 följande:

Femme fatale, hur har du gjort för att inte fjälla så mycket när du använder Aberela? Jag har provat Aberela men gav upp eftersom det kändes som att hela ansiktet höll på att lossna...
    Det är jobbigt med flagorna och torrheten, men det gäller att hålla ut, för det är övergående. Jag lovar! Det är BRA att man flagar, det tyder på att medicinen fungerar som den ska.

Varje morgon så använder jag peelinghandskar i ansiktet. Först tvålar jag in mig, sen gör jag cirklande rörelser i ansiktet tills flagorna är borta så gott det går.
    Sen använder jag microdermabrasionen från Mary Kay regelbundet för att få bort även de allra minsta flagorna.

Smörjer även med Propyless.
  • Femme fatale

Om man blir SUPERTORR så kan man använda krämen varannan eller var tredje dag. Glömde jag att skriva...

• Femme fatale

Kom på två saker till...

Aberela finns ju både i geleform och i krämform. Om man är en supertorris kan man ju använda den som är i krämform, den ska vara mindre uttorkande.

Ännu ett alternativ är att använda Differin istället, den innehåller ett annat verksamt ämne, som är en kopia av A-vitaminsyra, och är inte lika uttorkande.
    Vet inte om den är lika effektiv dock?

• Nikhita

Hej!

nu har jag ätit vitamin b5 sen torsdag kväll. vad äckligt det smakar!
    Detta tror jag inte har med vitaminet att göraq men jag har inte fått en enda finne på ryggen på ett tag nu, skönt..

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • WimsA
    Nikhita skrev 2008-01-28 07:32:48 följande:
    Hej!nu har jag ätit vitamin b5 sen torsdag kväll. vad äckligt det smakar!Detta tror jag inte har med vitaminet att göraq men jag har inte fått en enda finne på ryggen på ett tag nu, skönt..
    Blanda ut det med koncentrerad apelsin eller päronsaft så är det helt ok smak.
    Perfekt
  • Nikhita

Ja det kanske jag skulle kunna ta och prova.
    När det gälle rvatten så löser mitt pulver bara upp sig i lite varmare vatten

Bara längtar tills detta vitamin ska ge effekt. har läst att det är bra för håret och naglarna också Just nu har jag lite småfinnar i ansiktet och kämpar för att inte röra. men avksyr verkligen att gå runt med fullmogna småfinnar

WimsA skrev 2008-01-28 07:53:01 följande:
    Blanda ut det med koncentrerad apelsin eller päronsaft så är det helt ok smak.
    I don't worry cause everything's gonna be alright
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...