• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • Indianica
    Nikhita skrev 2008-02-02 13:10:04 följande:
    Ja jag kör också OCM då och då. Och använder A-creme. men Tea tree oil tyckte inte hon på hälsokosten att jag skulle prova nu. Minns inte riktigt varför..Har också några röd amärken vid käken som ser ut som finnar.. hoppas det bleknar lite snart..
    Lite svar. Tea tree är starkt allergiframkallande. Även cirtrusprodukter. Kan sluta med att man fixat sig ett fult kroniskt kontakteksem i ansiktet om man använder sig av dylika saker.
  • 62a

och så hittade jag det här på nätet:

B5 (pantotensyra) har givit leverskador hos råttor.

• Indianica

mary k skrev 2008-02-02 08:43:41 följande:

du får inte i dig den mängden b vitamin som krävs för att det ska hjälpa mot acne i maten.eller du kanske äter 6000 kiwis om dan?du verkar inte veta så mkt om b vitamin å hur den fungerar
    Saken är den att vi redan via maten får i oss en "överdos" av B-vitamin. Resten kissar vi ut. Överskrider man gränserna ännu mer och äter ett kilo B-vitamin per dag kommer urinen bara bli mörkgul och man kissar ut mer av överskottet. Det är inte så att finnarna suger åt sig av överskottet. Som någon skrev beror aknen på en aknebakterie och vitaminer biter_aldrig på_bakterier
  • Gizzie

jag hade jätte problem förr men då fick jag tid hos en hudläkare och fick recept på nått som heter dalacin och en liten flaska 30ml hjälpte mig.. kostade väl runt en hundring men man måste ha recept för de..
    och väl när jag använde så ploppade all skit upp o ansiktet såg hemskt ut ett tag men sen försvann allt..

• Anonym

Det ända som hjälper mot acne är antibiotika, tetracyclin tex, gå till en hudläkare å hjälp vad som passar just dej. Är du gravid är det endast basiron som dom kan rekommendera. Du kommer att bli torr i huden av atibiotikan, men ge det 3-6 månader kasnke upp till ett år men sen är du av med det nästan säkert. Använd bra produkter, rengöring och kräm under tiden och tänk på att ta idoform eller liknande för magen så inte den tar för mycket stryk. Det här har hjälpt mej iallafall, lycka till!

• Gymgirl

Nu har jag pustat mig igenom vartenda inlägg i den här tråden (bara det tog halva dagen ) Jag lider också av acne och har så gjort sedan tonåren. Jag har provat inte allt men väldigt mycket´genom åren. Jag har insett att min acne antagligen orsakas av hormoniella störningar som jag även misstänker hänger ihop med mina i princip kroniska underlivssvampproblem. Jag har på egen hand diagnosticerat mina svampproblem till candidasvamp. Min svamp håller sig helt borta om jag undviker allt slags socker och jäst (och nej, det är ingen rolig diet)och om jag äter Molkosan (finns på hälsokost, smakar skit).

Varför säger jag då detta till er? Jo, jag tror att det hänger ihop med mina finnar. Fick höra om p-pillret/acnemedicinen Diane. Den skrivs bara ut av gynekologer (möjligtvis MVC oxå). Jag gick till gyn och fick receptet utskrivet med en gång. Det intressanta var att min gyn oxå gav mig kostråd tillsammans med receptet. Och vad sade han? Jo, inga snabba kolhydrater för då försvinner effekten av Diane! Intressant att det som funkar mot min svamp oxå är en del i att få bort finnarna. Nu har jag ätit Diane sedan i början på oktober. Enligt gyn skulle det ta tre månader innan man kunde BÖRJA se resultat. Jag har varit på väg att ge upp då jag inte tycker det har hänt någonting (förutom att jag fick riktigt schyssta bröst, som silikon, runda och fasta )Men, nu, bara de senaste dagarna tycker jag att det är bättre. Jag hoppas verkligen inte att det bara är en tillfällig lättnad (sådan har man ju haft förr) utan att jag äntligen efter 15 år har hittat något som funkar!!!

Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet för er som tidigare i tråden frågat om Diane och passa på att fråga om någon annan härinne har positiva erfarenheter av Diane och hur lång tid det tog isåfall för er att bli symptomfria...

• Anonym (hej)

Ville bara skriva ett inlägg ang antibiotika...
    Jag fick äta en kur Tetralysal för ett eksem som jag hade runt näsan (syntes knappt men kliade lite) och efter det så fick jag svår akne. Har hört flera personer med liknande erfarenheter av antibiotika tyvärr eftersom det bryter ner även de goda bakterierna och kan orsaka en obalans i hormonerna. Dessutom kan ju bakterierna bli resistenta. Det brukar fungera så länge man äter tabletterna men kommer nästan garanterat tillbaka sedan, i många fall svårare än innan.
    Jag hade ingen akne alls innnan jag åt Tetralysal, nu har jag så mycket att jag äter Roaccutan för att bli av med allt. Trist...

Ps. Av roaccutanen har jag inga av de "hemska" biverkningarna som det pratas om. Endast torra läppar och ögon. Har även en kompis som har ätit det för flera år sedan och hon hade inga större problem heller.Ds

• Anonym (böldpest)

Nix jag har inte ätit diane men däremot yasmin som fungerade ganska bra på mig. Den sorten är också känd för att vara bra mot hyn.

Nu äter jag antibiotika (tetralysal) och använder differin. Det hjälper jättebra men jag ska undvika att bli gravid på ett par månader så antagligen börjar jag äta yasmin en kortare period också. Någon tyckte att det var var dumt att äta antibiotika, men jag har inte mått såhär bra på länge kan jag säga. Att överdosera b vitamin känns mer riskabelt än att äta antibiotika ett tag. Detta är ju dessutom någor som en läkare har skrivit ut åt mig så det känns lite säkrare än att prova alla råd som andra ger om krämer och vitaminer osv.

• 62a

Gymgirl, lite OT - kul att du nämner Molkosan, ren mjölksyra, det kör jag också med. Skapar en bättre PH-balans i kroppen, mer åt det basiska hållet, enligt en homeopat jag gick till en gång. Testa blanda molkosanet med C-vitaminbrus, det smakar nästan riktigt gott, iaf så har jag vant mig vid den kombinationen och är smått beroende av att börja morgonen med det

• mary k
    k girl skrev 2008-02-02 18:27:57 följande:
    Men det där är ju bara bullshit. A-vitaminsyra, azaleinsyra med flera ämnen har en dokumenterad effekt på acne, till skillnad från B-vitamin. Vissa läkemedel REGLERAR talgproduktionen. Aberela peelar huden och stimulerar cellförnyelsen, vilket gör att porerna inte täpps till. Visst - en bieffekt är torrhet, men det är lätt åtgärdat med återfuktande hudkräm. Om du hade lärt dig om olika kräminnehåll skulle du också veta att det finns "skit" på Kicks och Apoteket som inte irriterar eller täpper till porerna (till exempel vissa produkter från Clinique eller Vichy) och att det finns preparat som säljs på hälsokosten som är väldigt komedogena - det vill säga orsakar tilltäppta porer, och i förlängningen acne.För övrigt står det också såhär på deras sida, om biverkningar:Lösare avföring är det vanligaste. Kroppen anpassar sig vanligtvis inom de första tre månaderna.En del personer får ont i magen. Om du får ont i magen så prova att ta en mindre dos oftare och försök att ta doserna i samband med mat. Även det här brukar gå över efter ett tag.Huvudvärk kan inträffa under första veckan.En del personer känner att dom får mer energi och en del att dom får mindre. Ifall man vill minimera biverkningar kan man börja med en låg dos och öka lite i taget så att kroppen lättare vänjer sig. [...]Vissa anser att höga doser av Clearly Gone kan göra det svårare för kroppen att ta upp vissa andra vitaminer. Vill man vara på säkra sidan rekommenderar vi därför att man även tar en multivitamin eller B-komplex. Multivitaminer och B-komplex kan man köpa på Apoteket. Vi vill gärna påpeka att många av våra kunder inte tar några extra vitaminer och vi har inte hört av en enda kund som fått vitaminbrist.
    serien vichy e rent skit å verkar INTE på svår eller vuxen acne!
    det sa tom dom på apoteket,å både jag å flera som jag känner har testat den å den va ren skit.

jag tror på rena produkter å krämer som naturen kan ge oss,inte en massa frätande skit å smörja.
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...