brünnhilde skrev 2008-02-01 18:02:55 följande:
Jag är av en annan åsikt grundat på att ansiktsbehandlingar funkar på mig (jag gränsar till svår akne). Jag tror absolut inte att man ska ta till starka mediciner som antibiotikum om det inte är högst nödvändigt. Akne kan man lindra med rätt behandling och framför allt rätt kost och motion. Jag skulle aldtig få för mig att stoppa starka kemikalier i magen för att få ett snabbare resultat. Har ni läst varningarna och biverkningarna på dessa preparat?
Akne är en sjukdom, inte ett kosmetiskt problem främst. Och sjukdomar brukar behandlas med vetenskap och beprövad erfarenhet, men ok, man väljer själv om man hellre försöker bota sina sjukdomar med homeopater, hudterapeuter eller annat icke-vetenskapligt. Att ha antibiotika på huden påverkar_inte hela kroppen, det är lokalverkande, går ner i porerna och dödar bakterietillväxten, hämmar inflammationen.
Om skönhetsbehandlingar är bra för dig är det jättebra att den placeboeffekten funkar, men som jag tidigare skrev är det jämförelsevis en väldigt dyr metod och det finns inga studier som visar att det funkar. Att lägga pengar på behandlingar och produkter är säkert 10-20 gånger dyrare än beprövade preparat och det är en stor industri som lever på att folk är "beroende" av att pröva dem preparaten, där kan man tala om ett beroende.