• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • brünnhilde
    Indianica skrev 2008-02-01 16:31:14 följande:
    Det funkar ju inte för mild akne ( 10 finnar) som beror på bakterier vilket de flesta akneformer gör. Det är bakterier som växer i porer med trånga talggångar och som inflammerat huden. Att ta till hudvård är som att försöka bota lunginflammation med skönhetskrämer. Dessutom är det relativt dyrt, om man betänker att en antibiotikakur kostar runt 100 kr och kan ta bort aknen för alltid eller iaf ha en effekt så länge man har den på huden.
    Jag är av en annan åsikt grundat på att ansiktsbehandlingar funkar på mig (jag gränsar till svår akne). Jag tror absolut inte att man ska ta till starka mediciner som antibiotikum om det inte är högst nödvändigt. Akne kan man lindra med rätt behandling och framför allt rätt kost och motion. Jag skulle aldtig få för mig att stoppa starka kemikalier i magen för att få ett snabbare resultat. Har ni läst varningarna och biverkningarna på dessa preparat?
  • Anonym (böldpest)

Själv har jag testat allt från kost till olika hudråd, men det beror på mina hormoner har jag fattat och det finns inget som ändrad kost kan hjälpa mot, speciellt inte då jag redan äter hälsosamt. Antibiotika funkar hur bra som helst och jag har inga biverkningar av det heller Lider man verkligen av sina finnar så har man säkert testat alla möjliga knep för att bli fri, men "enkla" råd funkar inte på alla.

• Nikhita

Jag äter vitamin b5
    Nu har jag fått finnar på kinden.. Får hoppas att det är så att det bara rensar ut :) Brukar inte ha på kinderna!

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Indianica
    brünnhilde skrev 2008-02-01 18:02:55 följande:
    Jag är av en annan åsikt grundat på att ansiktsbehandlingar funkar på mig (jag gränsar till svår akne). Jag tror absolut inte att man ska ta till starka mediciner som antibiotikum om det inte är högst nödvändigt. Akne kan man lindra med rätt behandling och framför allt rätt kost och motion. Jag skulle aldtig få för mig att stoppa starka kemikalier i magen för att få ett snabbare resultat. Har ni läst varningarna och biverkningarna på dessa preparat?
    Akne är en sjukdom, inte ett kosmetiskt problem främst. Och sjukdomar brukar behandlas med vetenskap och beprövad erfarenhet, men ok, man väljer själv om man hellre försöker bota sina sjukdomar med homeopater, hudterapeuter eller annat icke-vetenskapligt. Att ha antibiotika på huden påverkar_inte hela kroppen, det är lokalverkande, går ner i porerna och dödar bakterietillväxten, hämmar inflammationen.

Om skönhetsbehandlingar är bra för dig är det jättebra att den placeboeffekten funkar, men som jag tidigare skrev är det jämförelsevis en väldigt dyr metod och det finns inga studier som visar att det funkar. Att lägga pengar på behandlingar och produkter är säkert 10-20 gånger dyrare än beprövade preparat och det är en stor industri som lever på att folk är "beroende" av att pröva dem preparaten, där kan man tala om ett beroende.
  • Indianica
    Nikhita skrev 2008-02-01 19:45:15 följande:
    Jag äter vitamin b5Nu har jag fått finnar på kinden.. Får hoppas att det är så att det bara rensar ut :) Brukar inte ha på kinderna!
    Det brukar nästan alltid heta så då det gäller skönhetspreparat och örter etc. Blir man sämre "rensar huden ut" någonting. Problemet är bara att det som renas ut (om ngt öht rensas ut) det skönhetsexpediter brukar kalla för "smuts", det är förmodligen bakterier och talg och det produceras hela tiden nytt sådant nere i porerna när man har akne. Man kan rensa ut till förbannelse, men så länge grundproblemet finns kvar nere i poren är det ett evighetsproducerande av nya aknebakterier. Det skönhetsexpediter kallar "utrensning" är vad jag kallar retning av huden. Huden retas av att man pillar och använder märkliga preparat, men grundproblemet finns kvar.

Vad gäller B-vitamin har jag skrivit det förr och det är att i Sverige har man inte B-vitminbrist om man inte är alkoholist. B-vitamin är tillsatt i de flesta matprodukter och vi äter ju bröd. Hur B-vitmain skulle kunna påverka aknebakterier elle rtalg underifrån är för mig en gåta. Talgproduktionen är programmerad på cellnivå.
  • mary k
    Indianica skrev 2008-02-01 21:25:12 följande:
    Det brukar nästan alltid heta så då det gäller skönhetspreparat och örter etc. Blir man sämre "rensar huden ut" någonting. Problemet är bara att det som renas ut (om ngt öht rensas ut) det skönhetsexpediter brukar kalla för "smuts", det är förmodligen bakterier och talg och det produceras hela tiden nytt sådant nere i porerna när man har akne. Man kan rensa ut till förbannelse, men så länge grundproblemet finns kvar nere i poren är det ett evighetsproducerande av nya aknebakterier. Det skönhetsexpediter kallar "utrensning" är vad jag kallar retning av huden. Huden retas av att man pillar och använder märkliga preparat, men grundproblemet finns kvar.Vad gäller B-vitamin har jag skrivit det förr och det är att i Sverige har man inte B-vitminbrist om man inte är alkoholist. B-vitamin är tillsatt i de flesta matprodukter och vi äter ju bröd. Hur B-vitmain skulle kunna påverka aknebakterier elle rtalg underifrån är för mig en gåta. Talgproduktionen är programmerad på cellnivå.
    du får inte i dig den mängden b vitamin som krävs för att det ska hjälpa mot acne i maten.

eller du kanske äter 6000 kiwis om dan?

du verkar inte veta så mkt om b vitamin å hur den fungerar
  • Anonym (böldpest)

Fast någon tyckte det var korkat att trycka i sig antibiotika men då tycker jag istället att det vet man att det funkar, att slänga pengar på en massa b vitamin som inte har bevisad effekt är mer dumt då. dessutom vet man ju inte ens vilka biverkningar det kan ge.

• mary k

Anonym (böldpest) skrev 2008-02-02 08:54:37 följande:

Fast någon tyckte det var korkat att trycka i sig antibiotika men då tycker jag istället att det vet man att det funkar, att slänga pengar på en massa b vitamin som inte har bevisad effekt är mer dumt då. dessutom vet man ju inte ens vilka biverkningar det kan ge.
    det ger inga inga biverkningar,man får ju läsa på sidan innan man dömmer.

dessutom så har väldigt många blivit hjälpta med vitamin b5 så där finns ju ett bevis att det fungerar!!
  • k girl

mary k: Ärligt talat är det du som inte verkar veta så mycket om b-vitamin och hur det fungerar. Jag förstår att det måste kännas underbart att du inte upplever att du har finnar länge men:
    - Ett högt intag av en b-vitamin kommer att dränera din kropp på andra b-vitaminer. Detta är ett faktum. Clearly Gone talar om att de inte har hört om någon av deras kunder som har fått vitaminbrist, men det har rätt naturliga orsaker. Vitamin B12 lagras till exempel i levern och det tar många år innan en brist på B12 kan upptäckas. Lustigt nog är vissa symptom för brister av andra b-vitaminer upptagna som biverkningar på Clearly Gone...
    - Studien som det talas om av Lit-Hung Leung var inte vetenskapligt utförd. Det finns många andra studier som inte styrker hans teori.

• mary k
    Indianica skrev 2008-02-01 21:25:12 följande:
    Det brukar nästan alltid heta så då det gäller skönhetspreparat och örter etc. Blir man sämre "rensar huden ut" någonting. Problemet är bara att det som renas ut (om ngt öht rensas ut) det skönhetsexpediter brukar kalla för "smuts", det är förmodligen bakterier och talg och det produceras hela tiden nytt sådant nere i porerna när man har akne. Man kan rensa ut till förbannelse, men så länge grundproblemet finns kvar nere i poren är det ett evighetsproducerande av nya aknebakterier. Det skönhetsexpediter kallar "utrensning" är vad jag kallar retning av huden. Huden retas av att man pillar och använder märkliga preparat, men grundproblemet finns kvar.Vad gäller B-vitamin har jag skrivit det förr och det är att i Sverige har man inte B-vitminbrist om man inte är alkoholist. B-vitamin är tillsatt i de flesta matprodukter och vi äter ju bröd. Hur B-vitmain skulle kunna påverka aknebakterier elle rtalg underifrån är för mig en gåta. Talgproduktionen är programmerad på cellnivå.
    skulle folk ha haft tillräckligt med b vitamin 5 i maten så ksulle ju det ha hjälpt,MEN dte är för lite vitamin b5 i maten,behövs större mängder för att det ska hjälpa.

finns ju en anledning att många har blitt hjälpta av denna kur,
    och dte är att den fungerar å det kan man inte precis argumentera emot.
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...