• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • Yohanna85
    Nikhita skrev 2008-02-02 12:08:38 följande:
    Jaa, det var någon här som skrev att man var dum om man la sina pengar på vitamin b5.Jag tycker inte att det är dumt att prova. Funkar det inte på mig så synd, men då har jag provat. Funkar det så bloir jag jätteglad Det är så mycket åsikter här om vad som är rätt och fel. Jag tror att olika saker hjälper olika personer. det är ju bevisat genom hela tråden. Jag följer inte läkarens rekommendation om att använda Basiron för att det gjorde ont och jag mådde inte bra av biverkningarna i ansiktet.
    precis, det finns olika metoder för varje människa. Det som funkar för mig kanske inte funkar på nån annan.

Men hyn har blivit bättre, har gjort OCM (oil cleaning method) varje kväll nu i 3 dagar, och det har inte blivit någon ny finne än, om det kommit så har de varit väldigt små. =)

Men dock så är det röda märken efter finnarna, så på långt håll så ser det ut som finnar =( men men, sminka över !

Har även börjat med produkter utan parfym och konserveringsmedel. Återfuktare, så kör jag med a-creme plus aleovera gel. Tvättar med honung i ansiktet.
    Har beställt tea tree oil som sägs vara bra för acne! får se?

Har även citronsaft i ansiktet innan jag avslutar tvätten med iskallt vatten som sluter porerna!

Det har blivit bättre, men för vilket vet jag inte. Men jag tror att det faktiskt är mitt OCM
  • Nikhita

Ja jag kör också OCM då och då. Och använder A-creme. men Tea tree oil tyckte inte hon på hälsokosten att jag skulle prova nu. Minns inte riktigt varför..
    Har också några röd amärken vid käken som ser ut som finnar.. hoppas det bleknar lite snart..

Yohanna85 skrev 2008-02-02 12:21:38 följande:
    precis, det finns olika metoder för varje människa. Det som funkar för mig kanske inte funkar på nån annan.Men hyn har blivit bättre, har gjort OCM (oil cleaning method) varje kväll nu i 3 dagar, och det har inte blivit någon ny finne än, om det kommit så har de varit väldigt små. =)Men dock så är det röda märken efter finnarna, så på långt håll så ser det ut som finnar =( men men, sminka över !Har även börjat med produkter utan parfym och konserveringsmedel. Återfuktare, så kör jag med a-creme plus aleovera gel. Tvättar med honung i ansiktet.Har beställt tea tree oil som sägs vara bra för acne! får se?Har även citronsaft i ansiktet innan jag avslutar tvätten med iskallt vatten som sluter porerna!Det har blivit bättre, men för vilket vet jag inte. Men jag tror att det faktiskt är mitt OCM
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Nikhita

För övrigt kan jag inte sminka över för då får jag mer finnar dagen efter, men har lite mineralsmink om det skulle vara bättre. Dock har jag beställt fel färger så det inte täcker.

• Anonym (böldpest)
    Svar på #776
    Fast nu menar du den starkaste medicinen som ges mot acne och jag pratar om vanlig antibiotika pluss lokalverkande kräm. Basiron gör ingen nytta, det kan jag hålla med om, men det finns bättre saker att få av läkare som INTE ger en massa biverkningar.
  • mary k
    Svar på #784
    har du svår acne så hjälper inte dessa krämer å mög.
    dom bara torkar ut huden mer å d i sin tur blir en ond cirkel,för då producerars mer talg å d i sin tur gör att man får mer finnar å blir fetare i hyn.

nu när jag försöker få bebis så får jag bara använda krämer som motverkar acne.
    MEN inte dessa skit produkter på apoteket,HM,kicks osv.

utan köper RENA produkter i hälsokostaffären.
    å förhoppningsvis hjälper det
  • Yohanna85

jag använder mineralsmink och OCM nu varje dag! som öppnar och drar ut skiten ur porerna. Och finnarna har blivit mkt bättre!

så jag känner jag kan sminka mig varje dag- visst kommer det några men nu är de små mot förut. så jag rekomenderar mineralsmink. Som låter huden andas.

Men pröva ett till litet provkit! kostar 50 kronor för frakten, man kan beställa flera sånna. Om det nu blir fel färger.

• Anonym (hoppas)

Yohanna85: var beställer du ditt mineralsmink?

• Nikhita

Jaa det var sån jag beställd emen fel färger och sorter tror jag, ska testa igen här hemma. Bra för jag undrade om man kund ebeställa igen. Vad rekkomenderar du? Jag vill ha nåt som täcker lite utan att det syns för mycket samtidigt. Och så tog jag mediumbeige för det bruka rjag ha i annat smink men det syntes inte nån skillnad..

Yohanna85 skrev 2008-02-02 13:52:44 följande:
    jag använder mineralsmink och OCM nu varje dag! som öppnar och drar ut skiten ur porerna. Och finnarna har blivit mkt bättre!så jag känner jag kan sminka mig varje dag- visst kommer det några men nu är de små mot förut. så jag rekomenderar mineralsmink. Som låter huden andas.Men pröva ett till litet provkit! kostar 50 kronor för frakten, man kan beställa flera sånna. Om det nu blir fel färger.
  • k girl

mary k skrev 2008-02-02 13:37:19 följande:

Svar på #784har du svår acne så hjälper inte dessa krämer å mög.dom bara torkar ut huden mer å d i sin tur blir en ond cirkel,för då producerars mer talg å d i sin tur gör att man får mer finnar å blir fetare i hyn.
    Men det där är ju bara bullshit. A-vitaminsyra, azaleinsyra med flera ämnen har en dokumenterad effekt på acne, till skillnad från B-vitamin. Vissa läkemedel REGLERAR talgproduktionen. Aberela peelar huden och stimulerar cellförnyelsen, vilket gör att porerna inte täpps till. Visst - en bieffekt är torrhet, men det är lätt åtgärdat med återfuktande hudkräm. Om du hade lärt dig om olika kräminnehåll skulle du också veta att det finns "skit" på Kicks och Apoteket som inte irriterar eller täpper till porerna (till exempel vissa produkter från Clinique eller Vichy) och att det finns preparat som säljs på hälsokosten som är väldigt komedogena - det vill säga orsakar tilltäppta porer, och i förlängningen acne.

För övrigt står det också såhär på deras sida, om biverkningar:
    Lösare avföring är det vanligaste. Kroppen anpassar sig vanligtvis inom de första tre månaderna.
    En del personer får ont i magen. Om du får ont i magen så prova att ta en mindre dos oftare och försök att ta doserna i samband med mat. Även det här brukar gå över efter ett tag.
    Huvudvärk kan inträffa under första veckan.
    En del personer känner att dom får mer energi och en del att dom får mindre. Ifall man vill minimera biverkningar kan man börja med en låg dos och öka lite i taget så att kroppen lättare vänjer sig. [...]
    Vissa anser att höga doser av Clearly Gone kan göra det svårare för kroppen att ta upp vissa andra vitaminer. Vill man vara på säkra sidan rekommenderar vi därför att man även tar en multivitamin eller B-komplex. Multivitaminer och B-komplex kan man köpa på Apoteket. Vi vill gärna påpeka att många av våra kunder inte tar några extra vitaminer och vi har inte hört av en enda kund som fått vitaminbrist.
  • 62a

Apropå B5 så hittade jag det här på nätet:

Inskickat av: anonym (2002-09-12, Ref.nr 1638)

.....slutligen undrar jag om det är farligt att överdosera B5? Rådet de ger är att äta 10 g dagligen vid behandling av acne. Jag har läst någonstans att det skulle kunna ge leverskador, men på de flesta andra ställen står det enbart att man kissar ut överflödet och att detta alltså inte är farligt.
    Tacksam för svar. Detta låter som en bra behandling om den funkar.

Ylva Linde, dermatolog, svarar:
    Svar till Finnig 31-åring
    Jag tror inte på teorin att finnar orsakas av B5 -brist. Vitaminbrist antingen det gäller A,B eller C-vitamin förekommer i princip inte hos friska människor i västvärlden. Brist på dessa vitaminer som ses i andra delar av världen ger ofta uttalade symtom både från hud och inre organ.
    Man har forskat mycket på bakomliggande mekanismer vid acne och det är nog helt säkerställt att det är den ökade känsligheten för androgena hormon i talgkörteln som ger ökad keratinisering. Bakterien Propionebakt. acne bryter ned fetter till fria fettsyror som retar talkörteln och ger inflammation. Jag tror inte att 10 gram B5 dagligen är nyttigt eller ens ofarligt.

Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...