• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • Anonym (böldpest)

Jag menar inte att hoppa på dig på något vis, hoppas inte du känner så. Men för mig känns det bättre att prova något som en läkre har skrivit ut än att köpa tex b-vitamin eller krämer som sägs hjälpa. Jag litar helt enkelt mer på en läkare än på en sida på nätet, men funkar det för dig så är det jättebra, men jag är som sagt skeptisk.

• Anonym (böldpest)
    Svar på #810
    Är skinoren också receptbelagt?
  • mary k

Anonym (böldpest) skrev 2008-02-02 22:30:55 följande:

Jag menar inte att hoppa på dig på något vis, hoppas inte du känner så. Men för mig känns det bättre att prova något som en läkre har skrivit ut än att köpa tex b-vitamin eller krämer som sägs hjälpa. Jag litar helt enkelt mer på en läkare än på en sida på nätet, men funkar det för dig så är det jättebra, men jag är som sagt skeptisk.
    aboslut förstår jag med.
    jag litar inte så mkt på läkare,utan tror mer på vad naturen ger oss kan vi ta mer nytta av än en massa framställda kemiska produkter som är mer eller mindre onaturliga
  • Anonym (pricken)
    Anonym (böldpest) skrev 2008-02-02 22:32:56 följande:
    Svar på #810Är skinoren också receptbelagt?
    Japp, det är receptbelagt. men jag tror inte att det räknas till de mest effektiva lokalbehandlingarna.Nu har jag inte läst tillbaka i tråden. men om du inte är gravid eller har planer på det, så skulle jag rekommendera någon kräm med tretinoin.
  • Anonym (böldpest)

Vad bra kändes som det blev så mycket gnäll här men alla sätt är ju bra om det kan hjälpa någon och alla ska ju kunna dela med sig av sina tips. naturen har nog en hel del bra att komma med, men till en viss gräns. Är problemen lite större så krävs nog också lite tuffare tag.

• k girl

mary k: Om du läste vad jag skrev, så skrev jag inte att Vichy och dylika produkter hjälper mot svår akne eller vuxenakne. Jag skrev att det inte täpper till porerna, vilket är en milsvid skillnad. Däremot har du rätt, det beror helt på vilka oljor som krämerna innehåller. Vet du vilka oljor som är portilltäppande?
    Vilka läkemedel/aknepreparat har du prövat förresten?

Indianica, överlag tycker jag att du skriver vettiga saker, men nu kan jag inte låta dig stå oemotsagd. AHA-syror förekommer i många olika sorters krämer, bland annat till exempel den mjukgörande Calmuril kräm (mjölksyra) som ges till människor med eksem och ichtyos. Salicylsyra är vanligt i produkter mot akne som rekommenderas av dermatologer.

Dessutom är tretionin, ett av de mer effektiva läkemedlen mot acne, är en riktigt kraftfull syra, betydligt mer effektiv än AHA-syra. Den är ordentligt peelande. Att man endast skulle bli hjälpt av antibiotika vill jag också hävda att det inte stämmer.

• Indianica

mary k skrev 2008-02-02 22:33:37 följande:

Anonym (böldpest) skrev 2008-02-02 22:30:55 följande:aboslut förstår jag med.jag litar inte så mkt på läkare,utan tror mer på vad naturen ger oss kan vi ta mer nytta av än en massa framställda kemiska produkter som är mer eller mindre onaturliga
    Men det du kallar "kemiskt och onaturligt" kommer i grund och botten ifrån naturen! Vad tror du egentligen saker och ting kommer ifrån? Det som är medicinskt kommer ifrån naturen, men är bara förädlat och kontrollerat så det är så ofarligt och verksamt som möjligt.
  • k girl

mary k skrev 2008-02-02 22:15:31 följande:

FEL FEL FEL!vitaminer är det bästa mot vilken hy som helst,a,c,b,e osv
    Aberela är ett derivat av a-vitamin. FYI...
  • Indianica

Och ang. olja. Alla oljor är dåliga, för som aknepatient har man problem med att talg och bakterier fastnar i talggångarna och olja förvärrar det tillståndet, oavsett vilken olja det är.

• k girl

Indianica skrev 2008-02-02 22:48:42 följande:

Och ang. olja. Alla oljor är dåliga, för som aknepatient har man problem med att talg och bakterier fastnar i talggångarna och olja förvärrar det tillståndet, oavsett vilken olja det är.
    Nej, det där stämmer faktiskt inte heller. Det stämmer ju det du säger, med portilltäppning - bakterietillväxt - inflammation, men alla oljor är inte portilltäppande medan andra oljor är de mest portilltäppande som finns. Mineralolja (vad de flesta tror, till trots) och solrosolja är inte alls portilltäppande, medan kokosolja är extremt portilltäppande.
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...